تعداد بالای درگیری ارتش با دزدان دریایی

فرمانده مرکز آموزش تکاوران دریایی نداجا، گفت: برای جنگ سوریه امیر کاویانی[معاون هماهنگ کننده نداجا] با چند نفر از نیروها اعزام شدند و تجارب خوبی کسب کردند و به ما هم انتقال دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، شاید بتوان تکاوران نیروی دریایی ارتش را یکی از جذاب‌ترین یگان در سطح نیروهای مسلح برای بسیاری از جوانان علاقمند به موضوعات نظامی دانست. آمادگی‌های جسمانی بالا، تجهیزات و لباس‌های جذاب تکاوری و انجام عملیات‌های ویژه در سطح، زیر سطح و در خشکی ازجمله ویژگی‌هایی است که برای بسیاری از جوانان خوشایند است و توجه آنها را به خود جلب می‌کند.

حضور تکاوران دریایی در دریاهای آزاد و مقابله با دزدان دریایی یکی از عرصه‌های نمود توانمندی‌های آنهاست که شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد. بر همین اساس تکاور دریایی آموزش‌های متعددی از جمله دفاع شخصی، غواصی، تیراندازی و مسیر یابی می‌بیند تا توان و تاب آوری آنها برای تحمل شرایط سخت مأموریتی و عملیاتی بالا برود و بتوانند در روز و شرایطی که تصورش هم برای بسیاری سخت است حضور یافته و بتوانند به بهترین شکل ممکن مأموریت خود را انجام دهند، این آموزش‌ها انقدر سخت و طاقت‌فرسا است که بسیاری از نفرات داوطلب توان به پایان رساندن آن را ندارند.

برای بررسی این موضوع و نیز وضعیت و برنامه‌های امروز یگان تکاوران نیروی دریایی راهبردی ارتش، با ناخدا یکم تکاور دریایی ستاد، گودرز بهرامی فرماندهی مرکز آموزش تفنگداران و تکاوران دریایی قمر بنی هاشم (ع) منجیل نداجا گفتگو کردیم.


ناخدا بهرامی اهل استان کرمانشاه است از سال ۱۳۷۳ وارد دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش شد و دوره‌های مختلف ازجمله چتربازی اتوماتیک و تکاور زمینی را آنجا طی کرد.

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، برای گذراندن دوره‌های تکاور دریایی و S.B.S به منجیل رفت و سپس دوره کاور زمینی و سایر موارد را در دوره دانشجویی در دانشگاه افسری امام علی (ع) گذراند. تا سال ۸۹ به عنوان فرمانده یگان، فرمانده مرکز آموزش جنگ‌های آبی و خاکی، فرمانده آموزشگاه نظامی و رئیس تربیت بدنی در پایگاه منجیل خدمت کرده و در سال ۸۹ به بندرعباس منتقل شد در آنجا به مدت یک سال فرمانده گردان عملیات ویژه بود و با تشکیل تیپ عملیات ویژه به عنوان رئیس ستاد جانشین تیپ و فرمانده تیپ مشغول به خدمت شد و سال ۱۳۸۹ به عنوان فرمانده مرکز آموزش تفنگداران و تکاوران دریایی قمر بنی هاشم (ع) منجیل نداجا منصوب شد.

ناخدا گودرز بهرامی فرمانده مرکز آموزش تفنگداران و تکاوران دریایی قمر بنی هاشم (ع) منجیل نداجا در بخشی از مصاحبه با خبرنگار مهر می‌گوید: «آموزش‌هایی که به نیروها می‌دهیم بسیار سخت و طاقت‌فرساست، نیروهایی که ۳ یا ۴ ماه به دریا اعزام می‌شوند باید از لحاظ جسمانی، روحی، روانی و تربیتی آماده باشند و در دریا دوام بیاورند و این آموزش‌ها حداقل شش ماه طول می‌کشد. ما تنها نیروی عملیاتی و تکاوری هستیم که در چند جهت هم از سطح، زیر سطح و هم هوا می‌توانیم بجنگیم و من به عنوان فرمانده این پایگاه نیز باید بتوانم پا به پای نیروی جوان ۲۰ ساله حرکت کنم.»

وی می‌افزاید: «ما ارتشی‌ها برای این روزهای سخت آماده شده‌ایم. اگر قرار باشد با یک بیماری پادگان‌ها تعطیل شوند فردا روز چگونه می‌توانیم با دشمن مقابله کنیم! آموزش‌های ما به هیچ عنوان تعطیل نشد اتفاقاً دوره‌های ما بیشتر از سال گذشته برگزار می‌شوند آموزش‌ها را با قوت و شدت ادامه می‌دهیم نیروهای تکاور ما دوره‌های سختی می‌گذرانند. ما نسبت به سال گذشته بیشتر تلاش می‌کنیم و تاکنون شکر خدا حتی یک نفر هم کرونایی نداشتیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی آسایشگاه پایگاه و منازل سازمانی و شهر لوشان منجیل رودبار رستم آباد در حال خدمت رسانی هستیم.»


در پایگاه منجیل به عنوان تنها مرکزی که تکاوران دریایی ارتش در آن آموزش می‌بینند، چه دوره‌ها و آموزش‌هایی برگزار می‌شود؟

این مرکز در سال ۵۱ تأسیس شده است، در اوایل کار، مستشاران نظامی در این مرکز حضور داشتند و تکاوران به خارج از کشور مثل انگلستان و آمریکا اعزام می‌شدند و بعد از طی دوره‌ها به کشور می‌آمدند و به نیروها آموزش می‌دادند اما بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی اینجا مرکز آموزش بسیجیان بود و تمام بسیجیان منطقه شمال کشور که می‌خواستند به جبهه اعزام شوند در اینجا آموزش می‌دیدند و کم کم دوره‌های عملیات ویژه و تکاور شروع به کار کرد و ما توانستیم بدون اتکا به کشورهای دیگر این دوره‌ها را اجرا کنیم. در حال حاضر شاید بالاتر از ۵۰ رسته دوره آموزش داریم، دوره‌های عالی، مقدماتی، تخصصی، سرپرستی، عملیات ویژه و سایر دوره‌ها و مهم‌ترین دوره، دوره عملیات ویژه یا دوره‌های SPS است که بسیار سخت و طاقت‌فرسا است که در این مرکز برگزار می‌شود.

همانطور که خودتان اشاره کردید آموزش‌ها پیش از انقلاب در خارج از کشور داده می‌شد و بعد از انقلاب این ارتباط قطع شد. برای اینکه دانشجویان و کسانی که وارد این مرکز می‌شوند، تخصص لازم را داشته باشند و به روز باشند چه برنامه‌ای دارید؟

برنامه‌های آموزشی ما به صورت سالانه بازنگری می‌شوند. با توجه به پیشرفت علم، تسلیحات مدرن و جدیدی که به ما واگذار می‌شود و یا سایر تجهیزات، همه‌ساله برنامه‌ها را به روز می‌کنیم، علاوه بر این تلاش می‌کنیم کشورهایی که رسته تفنگدار دریایی را دارند شناسایی و آموزش‌های شأن را رصد کنیم و آموزش‌هایی که در اینجا به نیروها داده می‌شود هم تراز سایر کشورها و شاید بالاتر از آنها است و هرسال دوره‌ها با سال گذشته متفاوت است. ما اساتید را برای دوره‌های مختلف اعزام می‌کنیم و فنونی که به دانشجویان آموزش می‌دهیم، هم‌سطح با کشورهایی است که نیروی دریایی بسیار قوی دارند.

تفنگداران دریایی در دو عرصه دفاع از خرمشهر و مقاومت ۳۴ روزه و عرصه مقابله با دزدان دریایی بسیار خوب درخشیدند. یک تکاور برای اینکه در مواقع حساس به خوبی عمل کند و کارآمد باشد چندین سال باید آموزش ببیند؟

تکاوران دریایی در دفاع مقدس ۳۴ روز با دست خالی در برابر لشکریان عراق که می‌خواستند ۲۴ ساعته خوزستان را بگیرند ایستادگی کردند و نزدیک به ۱۲۶ شهید و ۲۸۰ نفر مجروح دادند؛ مثلاً شهید صفا کسی بود که در انگلستان دوره دید و در آنجا بین تمام کشورها برای یک دوره در جنگل آمازون انتخاب شد. ایشان تقریباً ۱۵۰ تانک عراقی منهدم کرد و به شکارچی تانک معروف بود، زمانی که ایشان شهید شدند پایگاهی که در آن آموزش دیده بود در انگلستان سه روز عزای عمومی اعلام و پرچمش نیمه افراشته بود و مجسمه این شهید بزرگوار در آن پایگاه در معرض دید عموم است. ما در این مرکز پا جای پای این بزرگان گذاشته‌ایم و باید خود را با شرایط روز آماده کنیم.

آموزش‌هایی که به نیروها می‌دهیم بسیار سخت و طاقت‌فرساست، نیروهایی که ۳ یا ۴ ماه به دریا اعزام می‌شوند باید از لحاظ جسمانی، روحی، روانی و تربیتی آماده باشند و در دریا دوام بیاورند و این آموزش‌ها حداقل شش ماه طول می‌کشد. ما تنها نیروی عملیاتی و تکاوری هستیم که در چند جهت هم از سطح، زیر سطح و هم هوا می‌توانیم بجنگیم و من به عنوان فرمانده این پایگاه نیز باید بتوانم پا به پای نیروی جوان ۲۰ ساله حرکت کنم. در ارتش جمهوری اسلامی ایران یک افسر باید ۱۰ سال از ۳۰ سال مدت خدمت خود را در دوره بگذراند برای درجه دار نیز همینطور است. این دوره‌ها باید تداوم داشته باشد و نفرات بازآموزی شوند تا در طول سی سال بتوانند با بدن، روح و روان آماده خدمت‌رسانی کنند.

کدام یک از فرماندهان در این پایگاه آموزش دیده‌اند؟

فرمانده اینجا کسی مثل امیر سیاری بودند که همه دنیا او را می‌شناسند و افتخار ما هستند، همینطور «ناخدا صمدی» از جمله فرماندهان این مرکز بودند و همه انسان‌هایی بزرگ و با روحیه بودند و خدا را شکر ما جا پای کسانی گذاشتیم که همه دنیا آنها را می‌شناسند.

تکاور دریایی چه تجهیزات و امکاناتی با خود دارند؟

یک تکاور احتمال دارد پشتیبانی کننده نداشته باشد پس باید به خود متکی باشد و بتواند حتی در زیر سطح هم تمام تجهیزات را با خود ببرد، در جایی که می‌خواهد از آب خارج شود باید وسایلش را پنهان کند، عملیات خود را انجام دهد، بیاید، وسایلش را بپوشد و از زیر سطح به واحد پیوندد و به همین دلیل باید وسایل سبک حمل کند. بعضی مواقع لازم است ما برای یک گشتی شناسایی انجام دهیم پس باید وسایل شناسایی داشته باشیم، گاهی هم برای یک گشتی انهدامی باید برویم پس باید وسایلی ببریم که بتوانیم آن منطقه را منهدم کنیم، در عملیات ویژه افسر درجه پایین و بالا هیچ فرقی ندارند و همه کنار هم هستند.

شاید قبل از ایجاد گروه‌های تروریستی مثل داعش برخی بر این باور بودند که نیروهای نظامی اهمیت خود را از دست داده‌اند و تجهیزات جایگزین آن شده است اما با گسترش گروه‌های تروریستی و شیوه‌ی جنگی شأن دوباره اهمیت تکاوران نیروهای رزمی در میدان نبرد ثابت شد. نظر شما در این باره چیست؟ چطور از این تجارب استفاده می‌کنید؟ آیا از تکاوران دریایی کسی در مدافعین حرم حضور داشته یا خیر؟

ما یگان ویژه هستیم و تجهیزات و امکانات خوبی داریم اما نیروی انسانی در تمام ابعاد نه فقط در بعد نظامی حرف اول را می‌زند، به همین خاطر ما در نیروی دریایی خصوصاً در عملیات ویژه و تکاوران دریایی همیشه می‌گوئیم که نیروی انسانی از هر چیزی با ارزش‌تر است. تجهیزات و امکاناتی که ما داریم به روز است و هر روز به این تجهیزات اضافه می‌شود و این طور نیست که ما در جا بزنیم. برای جنگ سوریه امیر کاویانی بزرگوار با چند نفر از نیروها اعزام شدند و تجارب خوبی کسب کردند و به ما هم انتقال دادند. در آن زمان شرایط طوری بود که گفتند ارتش نباید وارد عمل شود وگرنه ما تیم‌هایمان را آماده کرده بودیم. ما از تجارب امیر کاویانی و نیروها استفاده می‌کنیم، اما امروز چون جنگ به شکل نامنظم است سرفصل کلیه آموزش‌های ما جنگ نامنظم است.

در این سال‌ها یکی از عرصه‌هایی که تکاوران دریایی وارد عمل شدند بحث سیل بود. برای اینکه نیروها آمادگی مدیریت بحران و خدمت به مردم را داشته باشند آموزش‌های خاصی دارید؟ و چه خدماتی در این حوزه به مردم داده شده؟

ما در کل پایگاه‌های ارتش خصوصاً این پایگاه طرح بلیات سیل، زلزله و بلایای طبیعی داریم و آموزش‌هایی در این حوزه داده می‌شود. در شهر منجیل امکانات بسیار کم است و در آتش سوزی‌ها نیروهای ما آتش را مهار می‌کنند و در این چند سال حوادثی مثل سیل رخ داده است. در سیل مازندران و خرم آباد نیروهای ما اعزام شدند و یکی از وظایفی که ارتش به عهده دارد مردم‌یاری است. فرمانده محترم نیروی دریایی و فرمانده محترم ارتش بارها تاکید می‌کنند که مردم یاری جزو اولویت‌های ماست و هر جایی که حادثه پیش بیاید یگان‌های نظامی به عنوان اولین نفر حضور پیدا می‌کنند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی مشاغل در ابتدا شاید این بیم وجود داشت که پادگان‌ها خلوت تر شوند، گسترش کرونا چه تأثیری روی مأموریت‌های شما داشته است؟ آیا از توان رزمندگی و آموزش‌های شما کاسته شده و تأثیری بر توان شما داشته یا خیر؟

روزهای اول به خاطر ناشناخته بودن این ویروس خود ما هم کمی استرس داشتیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد ولی هیچ گاه برنامه‌های ما تعطیل نشد. ما ارتشی‌ها برای این روزهای سخت آماده شده‌ایم. اگر قرار باشد با یک بیماری پادگان‌ها تعطیل شوند فردا روز چگونه می‌توانیم با دشمن مقابله کنیم! آموزش‌های ما به هیچ عنوان تعطیل نشد اتفاقاً دوره‌های ما بیشتر از سال گذشته برگزار می‌شوند. آموزش‌ها را با قوت و شدت ادامه می‌دهیم. نیروهای تکاور ما دوره‌های سختی می‌گذرانند ما نسبت به سال گذشته بیشتر تلاش می‌کنیم و تا کنون شکر خدا حتی یک نفر هم کرونایی نداشتیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی آسایشگاه پایگاه و منازل سازمانی و شهر لوشان منجیل رودبار رستم آباد در حال خدمت رسانی هستیم.


یک خاطره از جدی‌ترین عملیاتی که انجام دادید برای مخاطبان ما تعریف کنید؟

جدی‌ترین عملیات ما مبارزه با دزدان دریایی بود. سال ۹۱ مصادف با عید بود و همه مرخصی رفته بودند که به ما گفتند کشتی ایرانی توسط دزدان دریایی دزدیده شده و حضرت آقا دستور دادند که هر طور شده باید این کشتی را آزاد کنید. به خاطر دارم زمانی که ما به نیروها این موضوع را اعلام کردیم شاید ۲۴ ساعت نکشیده بود که همه آماده شدند و این عملیات را انجام دادیم. هیچکس فکر نمی‌کرد بتوانیم این کشتی را آزاد کنیم اما ما نیروها را از بندرعباس اعزام کردیم و خدا را شکر این کشتی آزاد شد و همه نیروها صحیح و سالم برگشتند. در همین حین که ما داشتیم از نیروها استقبال می‌کردیم دوباره اعلام شد که یک کشتی چینی همان روز از بندر جاسک دزدیده شده و دوباره ما با نیروها اعزام شدیم و توانستیم و کشتی چینی را آزاد کنیم به یاد دارم که سفیر چین به آنجا آمده بودند بسیار خوشحال بودند و در سفری که با دانشجویان به چین داشتیم بسیار به ما محبت داشتند و دفترشان را به ما دادند که امضا کنیم و تفنگداران ما را بسیار تحویل گرفتند.

ما در زمان جنگ از این حوادث زیاد داشتیم و الان هم داریم. ما در تمام آموزش‌هایی که به نیروها می‌دهیم می‌گوئیم که هیچ وقت برای کشته شدن نمی‌رویم، ما همیشه برای پیروزی می‌رویم و ذهن و روح و توان تکاور را همیشه برای پیروزی آماده می‌کنیم، ان‌شاالله بتوانیم تمام عملیات‌ها را به نحو احسن انجام دهیم. عملیات رعد که کشتی خودمان را آزاد کردیم یک عملیات بسیار پیچیده بود و کشورهای خارجی مثل روسیه، آمریکا و انگلیس که نیروی دریایی قوی دارند باور نمی‌کردند که ما با سلاح‌های سبک بتوانیم بر دزدان دریایی که سلاح‌های پیشرفته داشتند پیروز شویم و کشتی را آزاد کنیم، الحمدلله هیچ صدمه‌ای به بچه‌های ما وارد نشد و بدون تلفات تمام دزدان دریایی را گرفتند و این نشان دهنده آن است که ما آموزش‌های خوبی می‌بینیم ان‌شاالله بتوانیم از این آموزش‌ها در جهت امنیت کشورمان به بهترین نحو استفاده کنیم.

در خصوص مقابله با دزدان دریایی مباحث زیادی گفته شده است اما آمار دقیقی از تعداد آنها در دسترس نیست. آماری از تعداد درگیری‌ها با دزدان دریایی دارید؟

آمار دقیقی ندارم، اما تعداد درگیری‌ها زیاد است گاهی دزدان دریایی نزدیک می‌شوند اما با هوشیاری نیروهای ما می‌ترسند و فرار می‌کنند گاهی هم با هم درگیر می‌شوند. تعداد درگیری‌ها بالاست.
 

در رابطه با نظامی بودن افتخار من این است که نظامی هستم اگر قرار بود دوباره استخدام شوم باز هم به همین جایگاه بر می‌گشتم و نظامی بودن را انتخاب می‌کردم و همین مراحل را با تجربه بیشتر طی می‌کنم.

منبع: مهر
انتهای پیام

کد خبر: 1074774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =