تأسیس واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای برزیل و ونزوئلا

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید سیستمی به‌منظور رصد میزان رضایتمندی دانشجویان خارجی داشته باشیم و مشکلات آنها را حل کنیم، چراکه این دانشجویان میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند. همچینن باید تعداد واحدهای برون‌مرزی را افزایش دهیم و در کشورهایی نظیر ونزوئلا و برزیل حضور یابیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، علاءالدین بروجردی، معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی گسترش کمی و کیفی برون‌مرزی دانشگاه آزاد اسلامی را از برنامه‌های در دست اقدام این معاونت دانست. او درباره سیاست‌های جدید معاونت بین‌الملل این دانشگاه گفت: «در دو بعد کمی و کیفی برنامه‌ریزی‌های خود را آغاز کرده‌ایم، چراکه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی مصوب کرده است که در 23 کشور حضور فعال داشته باشیم. از این 23 کشور عملا در چهار کشور حضور داریم و طبیعتا یکی از اقداماتی که در دستورکار داریم این است که مصوبات هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی را محقق کرده و واحدها در دیگر کشورها راه‌اندازی شود.»

او درباره سیاست دوم معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: «حضور قانونی مجوزدار در کشورها سیاست دومی است که در معاونت بین‌الملل دانشگاه پیگیری می‌شود. باتوجه به اینکه دیپلماسی علمی، محور مهم کار ما است، در مذاکره با مسئولان عالی رتبه آن کشورها باید حتما مجوزهای لازم اخذ شود که حضور ما یک حضور قانومند و مبتنی‌بر همکاری دوجانبه با آن کشورها صورت بگیرد.»
معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه کیفی‌سازی سیاست دیگری است که در معاونت بین‌الملل دانشگاه پیگیری می‌شود، اضافه کرد: «به‌طور مثال واحد کابل در افغانستان یک برند محسوب می‌شود و ما حتما باید این برند را به واحدهای دیگر دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای مختلف تعمیم دهیم تا دانشگاه آزاد به‌عنوان یک دانشگاه برتر علمی شناخته شود.
این موضوع علمی است، به شرط آنکه بتوانیم قواعد بازی را به‌خوبی رعایت کنیم.»
بروجردی درخصوص برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای دانشجویان افغانی گفت: «هیاتی به ریاست قائم‌مقام معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی عازم افغانستان هستند که یکی از برنامه‌های آنها برگزاری دوره‌های مشترک کوتاه‌مدت با کشور افغانستان است. در این خصوص مذاکراتی نیز با واحدهای تهران صورت گرفته و مقدمات کار نیز فراهم شده است.»

او اظهار کرد: «باید به‌سمت جذب نخبگان کشورها باشیم، در افغانستان شاهدیم که برخی شخصیت‌های سیاسی در زمان تبلیغات برای انتخابات با افتخار از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی ایران به‌عنوان یک امتیاز تبلیغاتی یاد می‌کنند.»
معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص جذب دانشجویان غیرایرانی توضیح داد: «از کشورهای مهم منطقه در این زمینه عقب‌تر هستیم و باید این نقص را هم به‌لحاظ کیفی و هم کمی جبران کنیم. جذب دانشجویان خارجی بین دانشگاه‌ها یک رقابت جدی است و ما باید در این رقابت جایگاه ویژه متناسب با جایگاه جمهوری اسلامی پیدا کنیم.»

او با بیان اینکه در حال حاضر 18 هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: «البته ثبت‌نام امسال بیش از سال گذشته بوده و این موضوع نشان می‌دهد علی‌رغم فضای کرونایی منطقه و جهان، علاقه‌مندی به حضور در واحدهای دانشگاهی ما در حال افزایش است و این بشارت خوبی است. درحال حاضر کشورهای همسایه با محوریت افغانستان و عراق بیشترین تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل می‌دهند.»

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: «امیدواریم ظرف یک سال آینده تنوع کشورها برای جذب دانشجویان غیرایرانی را افزایش دهیم. همچنین راه‌اندازی یک اندیشکده را در دستور کار داریم و در تلاش هستیم این اندیشکده را فعال کنیم تا هم ارتباطات خود را با کشورهای خارجی تقویت کرده و هم از اندیشه‌های فکری داخل کشور استفاده کنیم. یکی از محورهای برنامه‌های این اندیشکده کارهای پژوهشی است.»

او در پایان تاکید کرد: «باید سیستمی به‌منظور رصد میزان رضایتمندی دانشجویان خارجی داشته باشیم و مشکلات آنها را حل کنیم، چراکه این دانشجویان میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند. همچینن باید تعداد واحدهای برون‌مرزی را افزایش دهیم و در کشورهایی نظیر ونزوئلا و برزیل حضور یابیم.» دانشگاه آزاد اسلامی چند استان مرزی نیز دارد که هرکدام به‌نوبه خود برای گسترش روابط بین‌الملل با کشورهای همسایه تلاش می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان، دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان، دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام و دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ازجمله این استان‌ها هستند.»

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام /

کد خبر: 1074788

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =