کشف ارتباط بیماری آلزایمر با آپنه خواب

ارتباط بین بیماری آلزایمر و وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب) در بافت مغز کشف شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، چند دهه قبل از اینکه علائم بیماری آلزایمر شناسایی شود، تغییرات مولکولی در مغز رخ می دهد. انبوهی از آمیلوئید بتا و گره های پروتئین دیگری به نام تاو در مکان هایی تجمع میابد و به نشانه های بارز کاهش تدریجی سلامت مغز تبدیل می شود.

پلاک های آمیلوئیدی نیز در نمونه های بافت مغز افراد دارای آپنه خواب یافت شده است. اکنون یک مطالعه نشان داد که همبستگی در مکان این پروتئین ها وجود دارد.

استیون رابینسون  عصب شناس دانشگاه RMIT در استرالیا گفت: «می دانیم که اگر در اواسط زندگی به آپنه خواب مبتلا باشید، در سنین بالاتر به آلزایمر مبتلا میشوید و اگر به آلزایمر مبتلا باشید به نسبت افراد دیگر در سن خود به آپنه خواب مبتلا می شوید.»

افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب(متداول ترین نوع آپنه خواب) همچنین می توانند کمبود حافظه (یکی از ویژگی های کلاسیک بیماری آلزایمر) را تجربه کنند و خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل دارند.

کمبود خواب در بزرگسالان نیز با افزایش سطح پلاک های آمیلوئید و گره های تاو (مشخصه بیماری آلزایمر) مرتبط است. این ممکن است به دلیل نقشی باشد که خواب باید در پاکسازی مغز از پروتئین ها و سایر مواد زائد جمع شده در طول روز داشته باشد.

رابینسون گفت: بین آپنه خواب و بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد؛ اما گره گشایی از علل و مکانیسم های بیولوژیکی همچنان چالشی بزرگ است.

این مطالعه جدید که مشترکاً بین دانشمندان استرالیایی و ایسلندی انجام شده نمونه های بافت مغز را از نزدیک به ۶۰ نفری که مبتلا به آپنه انسدادی خواب تشخیص داده شده اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است تا اولین علائم شوم بیماری آلزایمر را پیدا کند.

بخش های رنگ آمیزی هیپوکامپ از ۳۴ نفر با جزئیات میکروسکوپی نشان داد که توده های آمیلوئید غیر طبیعی قبل از مرگ چگونه و از کجا جمع شده اند.

کسانی که دچار آپنه خواب شدید هستند مقادیر بیشتری پلاک آمیلوئید در هیپوکامپشان انباشته شده اند و این روند حتی پس از محاسبه تفاوت سن نیز صادق بود.

رابینسون اظهار کرد که برخی از افراد دارای بار قابل توجهی از پروتئین ها بودند، تراکم پلاک ها به اندازه کافی بالا بودند تا بتوانند به عنوان بیماری آلزایمر شناخته شوند.

وقفهٔ تنفسی در خواب یا آپنه خواب یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما با تعداد دفعات زیاد) در طول خواب می‌شود. هر توقف می‌تواند حدود چندین ثانیه طول کشیده و معمولاً تعداد زیادی توقف در یک شب اتفاق می‌افتد (ده‌ها یا حتی صدها بار). هر کدام از این دوره ها یک «آپنه» نامیده می‌شود. اکثر این دوره‌ها با صدای خرخر بلند همراه است که در بعضی موارد با صدا و احساس خفگی همراه می‌شود که در آن فرد ناگهان با حالت خفگی از خواب بیدار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =