کتاب «گلشن احباب» آیت الله حسینی طهرانی منتشر شد

کتاب «گلشن احباب» حاصل مطالبی است که آیت الله سیدمحمدصادق حسینی طهرانی اواخر سال ۱۴۱۶ هجری قمری در جلسات اُنس و ذکر خداوند، برای دوستان طریق و پویندگان سُبل سلام، بیان کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز کتاب «گلشن احباب؛ در کیفیت سیر و سلوک اولی الالباب» از سلسله دروس تفسیری عرفانی آیت الله حاج سیّد محمّدصادق حسینی طهرانی مدظله العالی (شاگرد سلوکی عارف کامل مرحوم حاج سید هاشم حداد الموسوی و مرحوم آیت الله علامه حسینی طهرانی و فرزند ارشد علامه طهرانی) منتشر شد.

در معرفی این کتاب آمده است:

حرکت به سوی محبوب لم یزلی و لایزالی و سلوک طریق قرب پروردگار، علاوه بر عنایت الهی و مجاهده و مراقبه، محتاج اطلاع بر نحوۀ سیر و لوازم مورد نیاز سفر إلی الله است و اینکه چگونه می‌توان مسیر رسیدن به لقاء حضرت معبود را استوارتر، مطمئن‌تر، سریع‌تر و با آفات کمتری طی نمود.از طرف دیگر، گاهی انسان طریقۀ حرکت إلی الله را می‌داند و به وظایف و دستورالعمل‌های سیر به سوی خداوند آگاهی دارد، ولی مع الأسف دچار غفلت شده، به تدریج سرعت حرکت او کُند و خدای ناکرده متوقف می‌گردد. بدین خاطر، کسی که در راه خدا قدم گذاشته و عشق و محبّت پروردگار را در دل دارد، باید مراقبت دائمی داشته باشد تا نقصان و فتوری در محبّت و طلب او ایجاد نگردد، چون خاصیت عالم کثرت این است که او را به خود جذب نموده و با مختصر غفلتی، انسان را از عالم وحدت به این عالم می‌کشاند.

لذا غفلت از یاد پروردگار، برای سالکین إلی الله بسیار مضر است و هیچ ندامتی در قیامت شدیدتر از پشیمانی بر لحظات غفلت از یاد و توجّه به خداوند نیست. به همین جهت، مؤمنین باید سعی نمایند اوقات غفلت خود را کم نموده، دائماً مراقب حالات نفس خود باشند.

برای رسیدن به این منظور، در قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السّلام، دستور به استفاده از موعظه و یادآوری داده شده است. موعظه باعث نشاط در حرکت به سوی کمال و زنده شدن دل می‌گردد.

مجموعه‌ای که جلد اول آن منتشر شده حاصل مطالبی است که آیت الله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی اواخر سال ۱۴۱۶ هجری قمری، در جلسات اُنس و ذکر خداوند، برای دوستان طریق و پویندگان سُبل سلام، بیان فرموده‌اند.

این جلسات بیشتر حاوی نکات عرفانی، اخلاقی و برخی مباحث اعتقادی، فقهی و تاریخی است که با استفاده از آیات نورانی کتاب الله، روایات مأثوره از معصومین علیهم السّلام و کلمات اولیا إلهی، ایراد گردیده است. شرح و تفسیر برخی از آیات قرآن کریم و احادیث منقول در کتب روایی، شرح حال و سیرۀ عملی برخی از اولیا خدا و سالکین إلی الله، شرح برخی از نامه‌های عرفانی، بیان فضائل و مراقبات ایام مختلف سال و توصیه‌هایی در تحقق سبک زندگی اسلامی، از مباحثی است که در این مجموعه بیان شده است.

نکات و موضوعاتی همچون: توحید حضرت حق، تبعیّت از پیامبر و ائمه علیهم السّلام، مراقبه، عشق و محبّت، طلب، تسلیم، ذکر، ابتلائات راه خدا، معرفت نفس، تهذیب و مجاهده با نفس و فناء فی الله، عمدۀ محتوای این کتاب است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074892

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =