ارمنی‌ها بعد از صهیونیست‌ قدرتمندترین لابی‌ها را در آمریکا دارند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ارمنی‌ها بعد از صهیونیست‌ها قدرتمندترین لابی‌ها را در آمریکا دارند و در حال حاضر این کشور با رژیم غاصب صهیونیست روابط دوستانه‌ای برقرار کرده است.

به گزاش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحید جلال‌زاده در نشست بررسی «مسئله قره‌باغ و موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در آن، برجام و مسائل داخلی» که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: اهمیت موضوع قره باغ برای دانشجویان نشان دهنده این موضوع است که جریان دانشجویی هنوز حیات دارد و نسبت به مسائل پیرامونی خود بی اهمیت نیستند.

وی ادامه داد: ایران قدیم به دو بخش ایالات مثل گرجستان که به ایران مالیات پرداخت می‌کردند و ولایت‌ها مثل آذربایجان و باکو تقسیم‌بندی می‌شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های گذشته منطقه کوهستانی قره باغ در اختیار آذربایجان بوده و البته در آن زمان نامشآذربایجان نبوده است؛ عنوان کرد: اکثریت مردم قره باغ ارمنی هستند برای همین دلیل جهان تمایل داشت این منطقه به ارمنستان واگذار شود.

به گفته جلال‌زاده؛ ارمنستان ۲۷ سال است که منطقه قره باغ را اشغال کرده است و با کمک روسیه این منطقه را به آذربایجان و اسلام باز نمی‌گرداند.

وی افزود: بودجه نظامی آذربایجان تقریبا برابر با بودجه کل کشور ارمنستان است و در واقع این کشور در برابر آذربایجان و قدرت‌های اسلام قدرتی محسوب نمی‌شود.

جلال‌زاده گفت: ارمنی‌ها بعد از صهیونیست‌ها قدرتمندترین لابی‌ها را در آمریکا دارند و در حال حاضر این کشور با رژیم غاصب صهیونیست روابط دوستانه‌ای برقرار کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلسی اضافه کرد: آذربایجان حدود ۷۰۰ هزار  کیلومتر و ارمنستان حدود ۴۰ هزار کیلومتر با ایران مرز دارد. بیشتر مردم آذربایجان شیعه و ترک زبان بوده و مردم ارمنستان بیشتر مسیحی هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جنگ ارمنستان و آذربایجان سابقه تاریخی دارد، گفت: ارمنستان بارها به آذربایجان و منطقه قره‌باغ تجاوز کرده  ولی اینبار به صورت همه جانبه و کمک برخی کشورها مثل ترکیه جنگ را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اقتصاد دو کشور ضعیف است، جنگ در قره‌باغ ادامه دار نخواهد بود و به زودی صلح برقرار خواهد شد.

جلال‌زاده بیان کرد: آذربایجان، ترکیه، روسیه، ارمنستان، آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست ۶ کشوری هستند که در جنگ قره‌باغ  مستقیم و غیرمستقیم ورود پیدا کردند.

جلال‌زاده با انتقاد از سیاست‌های ایران در منطقه بیان کرد: ایران بیشترین حمایت‌های مالی را از کشورهای همسایه و منطقه دارد ولی حضور اقتصادی در بازارهای ان کشورها ندارد. به عنوان مثال ایران به سوریه کمک مالی می‌کند اما اجناس ساخت ایران در بازارهای سوریه وجود ندارد و بیشتر اقلام آمریکایی هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره  به توسعه پایدار خاطرنشان کرد: ایران درگیر ناپایداری توسعه در بازارهای خود است؛ در حالی که توسعه پایدار از رکن‌های اولیه پیشرفت اقتصادی در تمام کشورهای جهان است.

وی  با بیان اینکه ایران درحوزه‌های سیاست خارجه و اقتصاد همخوانی ندارد، ادامه داد: ایران نسبت ترکیه حضور اقتصادی ضعیفی در کشورهای منطقه دارد. به عنوان مثال اردبیل عراق با کمک ایران از دست داعش آزاد شد اما در حال حاضر بازارهای اردبیل در دست ترکیه است.

جلال‌زاده در تکمیل سخنان خود گفت: تا زمانی که اجماع نخبگان تشکیل نشود،  نمی‌توان مشکلات حوزه‌های اقتصادی یا سیاسی کشور را حل کرد. به عنوان مثال در برجام کارشناسان و مسئولان در کشور هم صدا نبودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: روحانی هشت سال منابع و درآمدهای کشور را در تصرف داشته اما در مقابل نتوانست برای  پیشرفت  کشور گامی بر دارد.

وی درباره موضع ایران در منطقه قره‌باغ بیان کرد: ایران سیاست بی‌طرفی فعال را در مناقشه قره‌باغ در پیش گرفته که به نظر بنده انفعال در این موضوع نادرست است. 

جلال‌زاده گفت: ایران به دلیل اینکه قدرت لازم را بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان ندارد، نمی‌تواند در برای حل بحران قره‌باغ میانجیگری کند.

جلال‌زاده با اشاره به معاهده برجام بیان کرد: برجام توسط باند نیویورکی‌های وزارت امور خارجه به رهبری محمد جواد ظریف بسته شد. برجام خاصل تفکر افرادی است که ۴۰ سال در اندیشه مذاکره بودند.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه حسن روحانی به دنبال تصویب برجام‌های ۲ و ۳ با آمریکا و کشورهای اروپای بود که به لطف خدا امکان‌پذیر نشد گفت: مدیریت زمان و بلاتکلیفی بزرگ‌ترین آسیبی بود که نظام تحریم‌های به ایران وارد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =