جامعه که کرونا تخریب می کند

وقتی به رفتارهایمان در طول این روزهای کرونایی توجه کنیم، پی خواهیم برد که کنش و واکنش هایمان در برابر یکدیگر به چه میزان دچار تغییر شده است. دقیقا خطر آسیب های جدی به فرهنگ اجتماعی که در ادامه به ناهنجاری های اجتماعی و آسیب به بهداشت روان می شود در همین جا نهفته است. در این بحث صرفا به جامعه سنتی کشورمان اشاره می کنیم که در آن مسئله ارتباطات اجتماعی و نودوستی بسیار نمایان است.

به گزارش خبرنگار جامعه باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز) «کرونا» فقط یک واژه تلخ و گزنده نیست؛ کرونا عامل و علت بخش اعظم دغدغه های ماست. ویروسی که شایعات زیادی از نحوه شیوع آن مطرح شد و به نظر نمی رسد به سادگی از شر آن خلاص شویم. یکی از تأکیدات سازمان بهداشت جهانی درباره آثار ویروس، تبعات پساکروناست که موجب بروز تشویش و ترس در انسان‌ها خواهد شد و سلامت روانی میلیون‌ها نفر را به شکل منفی تحت تأثیر قرار می دهد. این موضوع نشان از تبعات بیشتر در دوران پساکرونا نامبارک و تلخ تر است. موضوعاتی که تحت تأثیر شرایط بد اقتصادی و بحران های روانی می تواند بر افزایش اتفاقات ناگواری مثل خودکشی و انزوا و خودمحوری بشر دامن بزند. محققان تأثیرات نامطبوع روانی و فرهنگی دوران بعد از کرونا را ویران کننده تر از دوران کرونا می دانند. این موضوع به دلیل نفوذ این ویروس در زندگی میلیون ها نفر فاجعه دیگری را به همراه خواهد داشت. اینجا یک سؤال محوری مطرح می شود که چگونه یک ویروس می تواند تأثیر بر فرهنگ جمعی داشته باشد؟ «تکرار» همه آن چیزی است که تأثیر مستقیم بر ذهن و در نهایت بر رفتار انسان دارد. و فراتر از آن باید گفت که مجموعه رفتارهای فردی که به عنوان عادتی جمعی نمایان می شود را می توان به عنوان یک فرهنگ نام برد. برای پاسخ به این سؤال باید به آنچه در ذات فرهنگ نهفته است اشاره کرد. آنچه به عنوان عنصر نهفته در فرهنگ می توان از آن نام برد؛ توجه به ادراک ذهنی فرد به فرد دیگری است که با گذشت زمان به کل جامعه سرایت می کند و جریانی از رفتارها جمعی را ایجاد می کند.

وقتی به رفتارهایمان در طول این روزهای کرونایی توجه کنیم، پی خواهیم برد که کنش و واکنش هایمان در برابر یکدیگر به چه میزان دچار تغییر شده است. دقیقا خطر آسیب های جدی به فرهنگ اجتماعی که در ادامه به ناهنجاری های اجتماعی و آسیب به بهداشت روان می شود در همین جا نهفته است. در این بحث صرفا به جامعه سنتی کشورمان اشاره می کنیم که در آن مسئله ارتباطات اجتماعی و نودوستی بسیار نمایان است. این موارد را می توانیم از روابط خانوادگی و صله رحم تا نحوی مواجهه با یکدیگر و موارد بسیاری که اگر بخواهیم با نگاه ذره بین نانه به آن نگاه کنیم جزیئات متعددی را پی خواهیم برد.

همه اینها در رفتار اجتماعی و فرهنگی تاثیر می گذارد و به تکرار، تبدیل به عادت می شود و این رفتار جمعی به فرهنگی ریشه دار تبدیل می شود که در صورت منفی بودن و ریشه دار شدنش جوامع را با چالشی تمام عیار روبه رو خواهد کرد. کارشناسان فرهنگی و اجتماعی متعقدند هرچه زمان حضور این ویروس در جوامع بیشتر باشد تاثیر آن در رفتارهای اجتماعی موثرتر خواهد بود و حس همدوستی کاهش و بهداشت روان را به خطر خواهد انداخت. همین موضوع لزوم توجه به بهداشت روانی در جامعه و آسیب جدی به فرهنگی عمومی را بیش از پیش تاکید می کند. نکته ای در دستور العمل ها و راهکاری مواجهه با این ویروس تخریب گر از قلم افتاده و هیچ فکری برای آن نشده است. اینکه بعد از ویروس چه موضوعاتی بیشتر خودنمایی می کند باید مورد توجه گیرد و تصمیم کارشناسانه و اقدامی موثر انجام شود. اقدامی در همانند اقدامی برای دانش آموزان انجام گرفت که همچنان والدین را به چالش کشیده است. که اگر موضوع آسیب فرهنگی و بهداشت روان همچون مسئله ای دانش آموزان درگیر آن هستند توسط مسئولان به فراموشی سپرده شود باید شاهد جبران رخدادی جبران ناپذیر باشیم.

اما در طول این چندماه آن دسته اقداماتی با رهنمودهای مقام معظم رهبری به عنوان «نذر همدلی» توسط هیئت ها برای حمایت از محرومین مسیر انجام گرفت و در این روزها محرم موج گسترده ای آن را شاهد هستیم؛ می تواند الگویی اقدامی بی بدیل نامید در مواجهه با آسیب فرهنگی و اجتماعی ویروس کرونا نامید. اما این اقدام با وجود دربرگیری گسترده اش، کافی نیست و باید مسئولان مربوط در این رابطه چاره اندیشی های بیشتر داشته باشند و قبل از وقوع بحران با ترغیب خانواده ها و جامعه به فعالیت های بیشتر با رعایت اصول بهداشتی و مشاوره های روانشاسی به روشهای مختلف علمی از آسیب های جدی در پسا کرونا جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074908

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =