عراق مسؤولیتی در قبال بیماری زائران خارجی نمی‌پذیرد

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه عراق مسوولیتی در قبال بیماری زائران خارجی نمی‌پذیرد و به صلاح زائر نیست که در این ایام به عراق اعزام شود، گفت: عبور از مرز زمینی با ویزا هم امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه ما از سال گذشته خود را برای برپایی اربعین آماده کردیم، اظهار داشت: تا دو ماه گذشته نیز در پی این بودیم تا شرایطی برای برپایی این حماسه فراهم‌ شود، اما چندی پیش عراق ‌در جلسات اعلام کرد که هیچ زائر خارجی نمی‌پذیرد.

اگر یک میلیون سهمیه هم داشتیم تدبیر برای اعزام سخت بود/ تصمیم دیرهنگام عراق بخاطر فشارهای افراد بانفوذ است

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت عراق در نهایت اعلام کرد هیچ زائر خارجی نخواهد پذیرفت، افزود: پس از آن وزارت بهداشت ایران هم اعلام کرد که هیچ زائری به عراق در ایام اربعین اعزام ‌نمی‌کند و ستاد مرکزی اربعین هم به این امر اشاره کرد و بعد از آن نیز تصمیم به برپایی برنامه جایگزین گرفتیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه پنج‌شنبه طی تماس‌هایی که با من داشتند از پذیرش زائر توسط عراق مطلع شدم، گفت: طی تماسی که با سفیر عراق داشتم اعلام کردم که چرا این تصمیم را دیرهنگام گرفتید و اگر ما یک میلیون هم سهمیه داشتیم، تدبیر برای آنها سخت است. درباره موکب‌ها هم که مطرح شده ۲۵۰ موکب و به ازای هر موکب هم ۱۰ نفر پذیرش صورت می‌گیرد، تاکنون هیچ اعلام رسمی از سوی عراق به ما نشده است.

وی درباره دلیل این اقدام عراق و پذیرش دیرهنگام زائر برای اربعین، گفت: به نظر می‌رسد که دولت عراق تحت فشار برخی افراد بانفوذ است. به همین دلیل با پذیرش تعداد محدودی زائر اربعین موافقت کرده است.

 رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: پس از اطلاع‌رسانی در فضای مجازی درباره پذیرش زائر اربعین، با سفیر عراق صحبت و اعلام کردم ستاد ملی کرونا در ایران با اعزام زائر به عراق در ایام اربعین مخالفت کرده است و صرفا تصمیم گرفتیم افرادی که ضرورت ویژه دارند، مثلا اصحاب رسانه، بخش خدماتی یا افرادی را که امکاناتی قبلا فرستادند و ممکن است در صورت نرسیدن فاسد شود، اعزام کنیم.

تاکنون طرف عراقی درباره پذیرش موکب ایرانی به ما اطلاعی نداده است

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه عراق تاکنون هیچ دعوتنامه و اطلاعیه رسمی برای اعزام ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب موکب اربعین به ایران ارسال نکرده است، خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه هیچ دعوتنامه‌ای از سوی عراق دریافت نکردیم، باید بگوییم که این تصمیم قابل اجرا نیست؛ چرا که اگر موکب‌ها می‌خواستند به زوار اربعین خدمت کنند، باید تاکنون مستقر می‌شدند.

وی تصریح کرد: با این وجود، فرض کنیم که فردا دولت عراق به ما رسماً اعلام کند که پذیرای موکب‌ها است. ما اگر بخواهیم پس فردا موکب‌ها را اعزام کنیم، آنها روز اربعین یا بعد از آن مستقر خواهند شد که عملاً مثمرثمر نخواهد بود. بنابراین، جا داشت قبل از اینکه عراق تصمیم بگیرد و اطلاع‌رسانی کند، زمینه لازم را فراهم می‌کرد تا با احساسات عاشقان حسینی بازی نشود.

 عراق مسوولیتی در قبال بیماری زائران خارجی نمی‌پذیرد

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه برای برخی ویزای عراق صادر شده است، تصریح کرد: حتی افرادی که با ویزا به سمت مرز می‌روند، امکان عبور از مرز را ندارند و همانطور که عراق نیز اعلام کرده مسوول هر شهروندی به عراق می‌رود، بر عهده همان کشور است و عراق مسوولیتی در قبال بیماری زائران خارجی نمی‌پذیرد. بنابراین، به صلاح زائر نیست که در این ایام که علاوه بر نامشخص بودن شرایط حمل ونقل آن سوی مرز، ارتباطات زائران در حرم و مسیر حرکت نزدیک است و هوا نیز نسبتاً گرم است،   به عراق اعزام شوند.

فقط از مسیر هوایی امکان حضور افراد خاص در عراق وجود دارد

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به اینکه تنها راه زائران خارجی که عراق برای ایام اربعین می‌پذیرد، هوایی است، گفت: مسیر زمینی برای اعزام زائران عراق بسته است و همانطور که بسیاری از زائران کشورها از مسیر ایران به عراق در ایام اربعین اعزام می‌شدند، ما هم امکان پذیرش زائران را نداریم و همانطور عراق اعلام کرده فقط از مسیر هوایی امکان حضور در عراق وجود دارد و از ایران نیز پروار العراقیه در حال حاضر روزانه به سمت عراق صورت می‌گیرد.

وی به فعالیت کمیته اسکان و تغذیه در ایام اربعین اشاره کرد و گفت: با هماهنگی صورت گرفته و تصمیم ستاد مبارزه با کرونا، هیچ راهپیمایی و تجمعی در اربعین در ایران نداریم و فقط بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته زیارت اربعین پنج‌شنبه ساعت ۹ در فضای عمومی باز همچون بقاع متبرکه با رعایت نکات بهداشتی برگزار می‌شود. همچنین موکبداران در کنار مراکزی که برای زیارت اربعین فعال می‌شود، می‌توانند در کنار توزیع مواد ضدعفونی و ماسک، اقدام به توزیع غذای بسته‌بندی کنند. برخی دیگر هم در صورت امکان هزینه‌های موکب‌ها را برای بسته‌های معیشتی بین نیازمندان تخصیص دهند.

محدودیت‌های کرونا ممکن است برای زیارت اربعین در تهران هم اعمال شود

رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه کمیته فرهنگی نیز ۲۰ برنامه فرهنگی و تبلیغی در ایام اربعین تدارک دیده است، گفت: ۲۰ همایش ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار می‌شود. همچنین موکب مجازی نیز راه اندازی شده تا عاشقان حسینی مسیر نجف تا کربلا را به صورت مجازی طی کنند و دلنوشته بنویسند.

وی درباره محدودیت‌های کرونایی که امروز از سوی ستاد کرونا اعمال شد، خاطر نشان کرد: فردا جلسه‌ای درباره وضعیت برپایی زیارت اربعین و سایر اقدامات با توجه به شرایط کرونا داریم که در صورت تصویب محدودیت‌ها، آن را اعلام خواهیم کرد و ممکن است این محدودیت‌ها شامل زیارت اربعین در تهران نیز شود.

دستگیری زائرانی که به صورت غیرقانونی وارد عراق شدند/ امکان عبور از مرزها اصلا نیست

ذوالفقاری به حرکت برخی از افراد به سوی مرزها اشاره کرد و گفت: کسی به مرزهای زمینی حرکت کند، باید بازگردانده شود. شب گذشته ۲۳۰ نفر از خرمشهر عودت دادیم و ‌برخی هم غیرقانونی خواستند حرکت کنند که آن‌ها نیز بازگشتند. همچنین ‌برخی به صورت غیرقانونی از مرز عبور کردند که ‌توسط پلیس عراق دستگیر شدند و با توجه به اقدامات صورت گرفته با دولت عراق، آن‌ها زائران را تحویل دستگاه قضایی ندادند و با هماهنگی حرمت زوار مورد توجه قرار گرفت و این افراد تحویل مرزبانان کشور شدند. در مجموع از مردم می‌خواهیم که به مرزها نروند چون امکان عبور وجود ندارد و هیچ‌موکب و امکاناتی در مرزها نیست.

امکان رعایت نکات بهداشتی در پیاده‌روی اربعین میسر نیست

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳ میلیون و ۴۰۰ ایرانی به عراق در ایام اربعین اعزام شدند، گفت: ۳۰۰ زائر نیز از مرزهای ایران وارد کشور شده و به حماسه اربعین مشرف شدند؛ یعنی ۳ میلیون و ۷۰۰ نفر رفت و ۳ میلیون و ۷۰۰ نفر زائر بازگشت داشتیم که واقعا کنترل این تعداد کار سختی است. شرایط راهپیمایی مشخص و حضور در مراسم با دیگر مناسبت‌ها متفاوت است. با توجه به شرایط از جمله حمل ونقل، طول مسیر، نحوه پذیرایی ‌و به طور کلی ارتباطات در مسیر و برخی تجمعات در راهپیمایی ‌و کربلا امکان رعایت موارد بهداشتی بالای ۹۰ درصد در عراق امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =