کشف سندرم پساکووید در بین بزرگسالان

دانشمندان اعلام کردند که سندرم مرموز Post-COVID که در کودکان دیده می شود اکنون بزرگسالان را نیز درگیر کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، ماه‌ها پس از کشف سندرم التهابی چند سیستمی مرتبط با کووید-۱۹ در کودکان، مقامات بهداشتی هشدار می‌دهند که یک بیماری مشابه بزرگسالان را نیز مبتلا کرده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارشی را در توصیف سندرم التهابی چند سیستمی در بزرگسالان یا (MIS-A) منتشر کرد.در این گزارش آمده است که MIS-A مانند سندرم در کودکان چندین اندام را هدف قرار می‌دهد و باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود.

در حال حاضر MIS-A مانند نمونه مشابه آن در کودکان نادر به نظر می رسد. گزارش جدید CDC حدود دوازده مورد MIS-A را شناسایی کرده است.

هنوز  گزارش جدید منتشر شده در مجله CDC Morbidity and Mortality Weekly Report  از پزشکان می خواهد تشخیص MIS-A را در بزرگسالان با علائم و نشانه های سازگار در نظر بگیرند.

در نهایت نویسندگان نتیجه گیری کردند که به رسمیت شناختن MIS-A نیاز به تلاش های پیشگیری برای محدود کردن گسترش SARS-CoV-۲ را تقویت می کند.

گزارشات مربوط به یک سندرم التهابی مرموز در کودکان اولین بار در بهار منتشر شد و پزشکان این بیماری را MIS-C یا سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان نامیدند.

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها کودکان مبتلا به این سندرم نادر که چندین اندام را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد؛ می توانند تب، درد شکم، استفراغ، اسهال، گردن درد، بثورات پوستی، خونریزی چشم و خستگی را تجربه کنند.این مرکز تاکنون گزارش هایی از ۹۳۵ مورد MIS-C در ایالات متحده دریافت کرده است که شامل ۱۹ مورد مرگ است. تعریف رسمی MIS-C شامل محدودیت سنی ۲۰ سالگی است و مواردی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دیده شده است.

در طول تابستان گزارش شده است که یک سندرم مشابه در بزرگسالان ظاهر شد. گزارش جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ۲۷ مورد MIS-A از ایالات متحده و انگلستان را توصیف کرد. در میان ۱۶ مورد، بیماران از ۲۱ تا ۵۰ سال سن داشتند.برخی از علائم بزرگسالان از جمله تب، علائم گوارشی و بثورات شبیه علائمی است که در کودکان دیده می شود. بعضی از بیماران درد قفسه سینه یا تپش قلب را گزارش کردند و در همه آنها نشانگرهای التهاب بالا بود.

همه بیماران یا آزمایش کووید-۱۹ مثبت یا آزمایش آنتی بادی مثبت داشتند. در این گزارش آمده است که 10بیمار در بخش مراقبت های ویژه نیاز به درمان داشتند و دو بیمار فوت کردند. این یافته ها نشان می دهد که بیماران بالغ در هر سنی با عفونت فعلی یا قبلی SARS-CoV-۲ می توانند به سندرم فوق التهابی شبیه MIS-C مبتلا شوند.

نویسندگان خاطرنشان می کنند که بیماران کووید-۱۹ بستری به طور کلی می توانند التهاب و اثرات را روی اندام های فراتر از ریه ها تجربه کنند. با این حال در بیشتر موارد، این اثرات با مشکلات جدی تنفسی همراه است. بیماران با MIS-A  علائم جدی تنفسی نشان نداده اند. از ۱۶ بیمار، نیمی از آنها هیچ علائم تنفسی نداشتند و نیمی از آنها فقط علائم خفیف داشتند. نکته جالب توجه این است که از ۲۲ بیمار در این مطالعه که اطلاعاتی در مورد نژاد و قومیت در دسترس داشتند، همه به جز یک بیمار به یک گروه اقلیت تعلق داشتند.

نویسندگان گفتند: «نابرابری های طولانی مدت بهداشتی و اجتماعی منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت و نتایج شدید ناشی از کووید-۱۹ در جوامع رنگین پوست شده است.»

روند مشابهی در کودکان مبتلا به MIS-C دیده شده است. طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها  بیش از ۷۰ درصد موارد گزارش شده در ایالات متحده در کودکانی که اسپانیایی تبار یا سیاه پوست هستند رخ داده است.

دلایل اساسی MIS-C و MIS-A مشخص نیست. اما ۳۰ درصد از بزرگسالان در گزارش حاضر و ۴۵ درصد از نمونه ۴۴۰ کودک مبتلا به MIS-C از نظر SARS-CoV-۲ منفی بودند، اما از نظر وجود آنتی بادی علیه ویروس مثبت بودند؛ نشان می دهد که MIS-A و MIS-C ممکن است نشان دهنده فرایندهای عفونی باشند.

آنها نتیجه گرفتند که برای درک دقیق دلایل این بیماری و تأثیرات طولانی مدت آن، تحقیقات بیشتری لازم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =