اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر در مراکز رشد دانشگاه آزاد اردبیل/ سرای نوآوری «صنایع خلاق» راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به اشتغالزایی مستقیم به ۵۰۰ نفر در مراکز رشد این دانشگاه گفت: اکنون ۳۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان فعال شده‌اند و به‌صورت مستقیم در این حوزه فعالیت می‌کنند.

اسحاق رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: در سفر اخیر ریاست عالی دانشگاه به اردبیل و هماهنگی‌هایی که با معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته، زمینه‌های فعالیت تخصصی سراهای نوآوری استان مشخص شده که به‌زودی نسبت به اخذ مجوز این سراها اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: باتوجه به فعالیت‌هایی که در زمینه فناوری‌های فرهنگی در واحدهای دانشگاهی استان انجام شده و شرکت‌هایی که توسط اعضای هیئت علمی در این حوزه تأسیس شده است،  برای توسعه فعالیت‌ها مصوبه و مجوز «سرای نوآوری صنایع خلاق فرهنگی» به‌زودی اخذ خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: بازی‌سازی رایانه‌ای، انیمیشن، واقعیت مجازی، داده‌های بین‌الملل، نرم‌افزارها و پیوست‌های فرهنگی دیجیتال محورهایی است که برای سرای نوآوری صنایع خلاق فرهنگی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در نظر گرفته شده است. حوزه گردشگری سلامت نیز از دیگر موضوعاتی است که برای راه‌اندازی سرا درحال برنامه‌ریزی هستیم.

رسولی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل عنوان کرد:ظرفیت‌هایی در حوزه آب‌های گرم معدنی و مزارع گردشگری ایجاد کرده‌ایم که در کنار کلینیک سلامت، می‌تواند نقش عمده‌ای برای توسعه حوزه «گردشگری سلامت» ایفا کند. باتوجه به ظرفیت‌های بالفعل دانشگاه و ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه‌ای، تمرکز ویژه‌ای بر روی حوزه سلامت داریم.

وی ادامه داد: واحدهای فناور و مراکز رشد دانشگاه اقدامات و کارنامه قابل قبولی در حوزه صنایع تبدیلی رقم زده‌اند که بعضی از محصولات آنها به مرحله تجاری‌سازی نیز رسیده است. دستگاه خشک‌کن گیاهان دارویی و خشک‌کن میوه‌جات، دستگاه اسانس‌گیری گیاهان دارویی، فرآوری و خط تولید گیاهان نیز توسط واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر با جدیت دنبال می‌شود و فروش مطلوبی از محصولات در یک سال اخیر به دست آمده است. محصولاتی چون رنگ‌های غذایی طبیعی و اختلاط گیاهان دارویی نیز اخیراً به لیست خدمات این شرکت‌ها اضافه شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل درباره بازار فناوری و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان تولید شده در مراکز رشد دانشگاه تصریح کرد: مجموعاً از مراکز رشد دانشگاه آزاد استان اردبیل تاکنون ۳۲ محصول روانه بازار شده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.  بعضی از محصولات فناورانه همین مراکز رشد در ماه‌های اخیر به‌صورت روانه بازارهای خارجی و صادرات نیز شده است. موضوعات کسب‌وکار مراکز رشد عمدتاً با نیازسنجی بازار صورت می‌گیرد و قبل از ورود به مرحله شرکت الزامات بازار یررسی می‌شود.

رسولی با اشاره به طی روند منطقی تولید محصولات فناوری در مراکز رشد دانشگاه، خاطرنشان کرد: این طور نیست که محصولی تولید شود و بعد از آن به فکر بازاریابی و فروش باشیم، طرح‌های حمایت می‌شوند و به مرحله تولید می‌رسند که تحقیقات بازار بر روی آنها انجام شده باشد و طرح کسب‌وکار براساس نیازهای بازار تنظیم شده باشد. اکنون ۴۵ واحد فناور و ۲ شرکت دانش‌بنیان در مراکز رشد دانشگاه مستقز و درحال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اشتغالزایی مستقیم به ۵۰۰ نفر در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: اکنون ۳۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان فعال شده‌اند و به‌صورت مستقیم در این حوزه فعالیت می‌کنند. دو سال پیش فقط یک عضو هیئت علمی در این زمینه فعالیت می‌کرد که اکنون این شرایط تغییر پیدا کرده، سعی شده در کسب‌وکارهای شکل گرفته از ظرفیت دانشجویان نیز استفاده شود و اکنون نسبت قابل قبولی از شاغلان این شرکت‌ها از دانشجویان دانشگاه تشکیل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074994

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =