بهره‌برداری آمریکا و اسرائیل از مناقشه قره باغ

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهداف و برنامه های آمریکا و رژیم صهیونیستی از مناقشه قره باغ در منطقه گفت: اسرائیل تلاش می کند تا زمینه های همکاری بیش‌تر تل آویو و آذربایجان را فراهم کند،. آمریکا هم برای این که بتواند تحرکات منطقه ای خود را افزایش دهد روس‌ها را در منطقه خودشان درگیر می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مهدی مطهرنیا در ارزیابی خود از درگیری های اخیر میان ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ اظهار کرد: اتفاقات قره باغ یک پدیدار تاریخی است به بیان دیگر در دل تاریخ مجادله بر سر منطقه قره باغ به عنوان منطقه جدا شده و تحت کنترل ارمنستان که در داخل کشور آذربایجان قرار دارد، مطرح بوده است و لذا نه تنها بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای بلکه سازمان های بین المللی دیگر سال ها پیش این کنترل توسط ارمنستان را به رسمیت شناخته اند در حالی که هیچ‌گاه  جهت‌گیری جمهوری آذربایجان و آذری زبانان کشورهای منطقه نسبت به آن مثبت نبوده است.

وی تصریح کرد : جمهوری آذربایجان و ارمنستان که عضو اتحاد جماهیر شوروی بودند پس از فروپاشی جمهوری سوسیالیستی شوروی بر سر این مساله اختلاف نظر داشتند و در سال های گذشته جنگ های خونینی رخ داده که تعداد کشته ها به 20 هزار تن و بیش از یک میلیون آواره می رسد. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد : در سال 1994 آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان شکل گرفت اما هیچ‌گاه به صلح نینجامید  و همواره آتش بس نظامی بر این منطقه حاکم است.

مطهرنیا یادآور شد : تاریخ اختلافات موجود بین ارمنستان و آذربایجان به جنبش های ناسیونالیستی ارمنستان در زمان شوروی سابق بر می گردد، در سال 1988 ارمنی ها خواستار این بودند که این منطقه به ارمنستان شوروی بازگردد و از سوی شوروی هم حمایت هایی انجام شد، همه پرسی صورت گرفت که به‌ نظر می رسد تلاشی برای مشخص کردن یک نوع تصمیم گیری دموکراتیک بود.

وی در ادامه اظهار کرد : این که چه کسانی در این مناقشه نقش و اثر گذاری دارند، باید گفت حکومت تجزیه طلب قره باغ مورد حمایت ارمنستان است اگر چه ریشه ترکی و آذری دارند اما مورد حمایت ارمنستان بوده اند، ارمنستان عضو معاهده امنیتی مسکو شد و تحت حمایت نظامی روسیه قرار گرفت اگر چه روسیه حمایتی از هر دو طرف را نشان می دهد.

این کارشناس‌ مسائل سیاسی ادامه داد: به نظر می‌رسد تمایل حمایت روس ها از ارمنستان بیشتر است و موضع قدرت های مهمی که در همسایگی این دو کشور هستند به این شرح است که روسیه ظاهرا بی طرف است، ترکیه متهم به ارسال سلاح به متحد خود آذربایجان است، در رابطه با ایران نیز نکاتی را در این زمینه در شبکه های اجتماعی مطرح می کنند در حالی که ایران هر دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرده است.

مطهرنیا تصریح کرد : سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با توجه به تحولات به دو طرف اخطار داده که گستره درگیری های نظامی شان را به داخل مرزهای ایران نکشانند.

وی ابراز داشت : درگیری ها برای ایران اهمیت راهبردی دارد  و با توجه به انتقال خط لوله نفت و گاز می تواند محاسبات امنیتی انرژی اروپا را دچار مشکل کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد : روسیه به طور مشخص از اقدامات ترکیه آن هم در منطقه ای که حیات خلوت خود می داند خشنود نیست، روس ها آنکارا را به جنگیدن در آتش متهم می کنند.

وی درباره این که مناقشه قره باغ می تواند احتمال حضور آمریکا و اسرائیل را در این منطقه تقویت کند، گفت: هم رژیم صهیونیستی و هم آمریکا در ارتباط با این موضوع حساسیت خاصی  دارند، به ویژه این که اسرائیل تلاش می کند تا زمینه های همکاری بیشتر تل‌آویو و آذربایجان را فراهم کند لذا خشونت میان دو کشور را تشدید می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد : آمریکایی‌ها در حال بررسی محیط هستند همان گونه که بارها در مسائل دیگر هر زمان آمریکا می خواهد در منطقه خاورمیانه و فلات ایران حضور داشته باشد پیش از آن روس ها را در منطقه امنیتی خودشان درگیر می کند تا بتواند تحرکات خاورمیانه ای و همچنین حضور در خلیج فارس را پی گیری و دنبال کند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1074999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =