بازی‌های برآمده از دل فرهنگ ملی ماندگارترند/ میان‌بری به نام کپی!

طراح بازی درباره استفاده از فرهنگ کشور در بازی‌های رومیزی گفت: این امر در مورد بازی‌های رومیزی کمتر اتفاق افتاده است.

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - مجید فاضلی: عرصه بازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورت بی‌توجهی به این بستر مهم فرهنگی شاهد خواهیم بود نسلی که از کودکی با بازی و تفریح رشد می‌کند چگونه در آینده دچار مسائل فرهنگی و هویتی می‌شود.

از این رو باید به اهمیت کاربرد فرهنگ کشورمان در طراحی و ساخت بازی بیش از پیش توجه کرد. به همین خاطر برای درک این اصل مهم با عماد ارغند طراح و ایده‌پرداز بازی به گفت‌وگو پرداختیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*بازی‌های برآمده از دل فرهنگ ملی ماندگارترند

ایسکانیوز: آیا بازار به بازی‌های ایرانی روی خوش نشان می‌دهد؟

این موضوع نیاز دارد تا بازار مورد تحلیل قرار بگیرد و عوامل مختلفی نیز بررسی شوند. اما بازی‌های بومی که با ایده پردازی از دل فرهنگ کشور طراحی و ساخته شده‌اند، قطعا برای مردم نیز مفید بوده‌اند، زیرا مردمی هستیم که به فرهنگ و سنت پایبندیم. چیزی هم که از فرهنگ برآمده باشد تاثیرگذاری بیشتری بر روی مردم کشورمان دارد چون می‌بینیم، عادت‌های ما برگرفته شده از همان فرهنگ ملی و بومی خودمان است. محصولات فرهنگی تاثیر بیشتری دارندکه ایده و پردازشی از دل فرهنگ کشور در آن‌ها باشد. همچنین چنین محصولاتی ماندگارتر خواهند بود و از مصادیق طراحی پیادار محسوب می‌شوند.

*جای خالی فرهنگ بومی در بازی‌های رومیزی

ایسکانیوز: فرهنگ بومی ایران چه اندازه در طراحی و ساخت بازی به کار رفته است؟

این امر به واسطه پروژه‌هایی که امروز در حال اجرا شدن است و اتفاقات خوبی هم افتاده است. اما در مورد بازی‌های رومیزی کمتر این اتفاق افتاده اما به صورت مشخص این مورد نیز در این بخش از صنعت بازی شروع شده است. در نهایت بحث استفاده از نمادها و فرهنگ بومی در بازی‌های تولدی کشور رونق خواهد گرفت و به دیگر بخش‌ها نیز تسری پیدا می‌کند تا جایی که مفاهیم فرهنگی بن‌مایه کالای فرهنگی از جمله بازی و اسباب بازی شود.

ایسکانیوز: طراحی بازی بومی به چه شکلی انجام می‌شود؟

طراحی مراحل بازی زمان‌بر است خصوصا اینکه اگر طراح به اصالت‌های خود وفادار بماند. طرحی جدیدی اگر زده شود باید جوانب زیادی را در نظر گرفت و فرصتی را به روند طراحی و تولید بازی داد تا اینکه در بازار و در معرض مخاطب قرار بگیرد و بعد هم بازخوردهایی دیده شود. مرحله اصلاح بعد از این موضوع قرار دارد که بازی بعد از اصلاح دوباره به بازار برمی‌گردد. چرخه طراحی مدام و زمان‌بر است. این طور نیست که بازی طراحی و بعد راهی بازار شود که حتما فروش هم داشته باشد. صرف نظر از تمامی جوانبی که باید در طراحی و تولید بازی رعایت شود احتیاج به این است که طرح را بررسی کنید. این مراحل زمان می‌برد و هزینه قابل توجهی هم دارد.

*میان‌بری به نام کپی

ایسکانیوز: کپی برداری برای صنعت بازی چه صدماتی دارد؟

کپی‌کاری از بازی زحمتی ندارد زیرا زحماتش قبلا انجام شده است و بازی کپی شده به راحتی در بازار استفاده می‌شود. کپی کردن بازی راه میانبر و کوتاهی برای صنعت بازی است. کپی کار هم خیالش از بابت کار کپی راحت است و دوباره کار خودش را تکرار می‌کند که غلط است. اما عده‌ای هستند که از بازی طرح برمی‌دارند و بعد با خلاقیت و استعداد خوب بازی را طراحی می‌کنند که این کار منجر به تولید بازی می‌شود. چنین کاری را نمی‌توان کپی تلقی کرد.  اما برخی لایسنس بازی را از طراح بازی در اروپا خریداری می کنند و اجازه آن را می‌گیرند که کپی کنند. برخی برای طراحی بازی روی تصویرسازی کار می‌کنند و حتی پژوهش انجام می‌دهند.  زیرا بازی به لحاظ رفتاری می‌تواند موثر باشد. این افراد در مرحله بعد به سمت تولید می‌روند. این کار هم  از مصادیق کپی نیست اما اینکه عینا کالایی را کپی کنیم حتی بدون اینکه قانون کپی برداری را رعایت کنیم کار صحیحی نیست.

*هفت‌خان طراحی بازی

ایسکانیوز: طراحی بازی به صورت کلی چه مراحلی دارد؟

طراحی فرآیندی است که مراحل مختلفی دارد و طراح قبل از اینکه دست به قلم شود باید مطالعه و مشاهده زیادی داشته باشد. البته در کنار این باید نیاز به طراحی بازی را هم به خوبی ببیند. راه حل مناسبی هم برای آن ارائه کند.

طراح بازی ابتدا نیاز اولیه را در نظر می‌گیرد و برای چگونگی راه حل ایده‌پردازی می‌کند. در این روند کارهای مختلفی را می توان انجام داد تازه بعد از این مراحل طراحی شکل می‌گیرد. طراحی به آن معنی که در نظر داریم شروع می‌شود یعنی اینکه یک ایده خام چگونه به محصول ملموسی تبدیل می‌شود. به همین دلیل طراحی بازی تا اینکه به محصول برسد کار زیادی می‌برد. بعد مرحله طراحی باید مدل ارائه شده نمونه‌سازی شود و دورنمایی هم به سمت تولید داشته باشد. نمونه هم باید بارها امتحان شود.

ماکت‌های بسیار زیادی در تولید بازی آزمایش می شوند. این امر کمک می‌کند ببینیم آن‌چیزی که طراحی شده ظرفیت برطرف کردن رفع نیازها را دارد یا خیر. این مسئله زمان‌بری است که باید نظر مخاطبان زیادی را کنار هم بگذاریم و از آن‌ها بازخورد بگیریم. یعنی اطلاعات ثبت شده از نظر مخاطبان را ثبت کنیم و با توجه به این نظرات دوباره طراحی کنیم تا به کارایی صحیحی برسیم. بعد از این مرحله به تولید می‌رسیم، که تولید هم باید در تیراژ محدود باشد. تیراژ 1000 تا 2000 تیراژی است که کمک می‌کند دامنه طراحی با توجه به کم بودن مواد و گران بودن آن بهینه‌تر شود. بعد از آن در نهایت باید بتوانیم از بازار بازخورد بگیریم. در اینجا بحث جایگاه تجاری، جواب بازار و شناخت آن و شبکه پخش و فروش و چند محصول در روز یا فروش در ماه مطرح می‌شود. همه این فرآیند به تیم بزرگی تعلق دارد. این تیم بعد از ارائه بازی به بازار در صورت نیاز به اصلاح یا توسعه بازی دوباره بر روی بازی خود کار می‌کند. بعد از این هم تیراژ در مقدار بیشتری ارائه می‌شود. برای چنین روندی باید خیلی انرژی گذاشت.

*نقش حامیان در شکل‌گیری یک بازی

ایسکانیوز: حمایت‌ها از طراحی بازی در ایران به چه نحوه است؟

طراحی بازی کار تیمی است. یک تیم می‌تواند از افراد مختلفی شکل بگیرد. البته این حمایت‌ها نیز می‌تواند به لطف مجموعه‌های مختلف از جنس سازمان‌های دولتی و غیردولتی باشد. آن‌ها برای  قسمت‌های زیادی به طراحان کمک می‌کنند. همین حمایت‌ها منجر به این می‌شود تا طراح بازی مدیریت یک پروژه را انجام می‌دهد. این حمایت‌ها می‌تواند تاثیرگذاری‌های ویژه‌ای داشته باشد. البته این طور نیست که طراح فقط ایده بدهد. حتی بازیکنانی که بازی می‌کنند در اصلاح ایده نقش دارند. حامیان طراحی بازی می‌توانند در فرآیندهای مطالعه برای طراحی یک بازی اطلاعات قابل توجهی را  در اختیار طراحان بگذارند تا کارهای دقیق‌تری انجام شود.

حتی می‌توانند تجربیات خودشان را در اختیار طراحان بازی بگذارند. این کار را کانون پرورش فکری کودکان خیلی زیاد انجام داده و حتی همراهی کرده تا طراحان بتوانند بازی‌های خوبی را طراحی کنند. نمونه این مورد هم بازی‌هایی هست که طراحی شده و از رونق خوبی برخوردار هستند. حامیان می‌توانند در روند طراحی بازی  برخی فرآیندها را کوتاه کنند تا کمکی شود در برخی از کارها صرفه‌جویی شود. حضور حامیان می‌تواند برای طراحی و تولید بازی کلیدی و موثر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =