ایران دومین کشور تولیدکننده دستگاه نانوالیاف در جهان/ ثبت بیش از ۶هزار و ۹۰۰محصول نانویی در کشور

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تشریح اقدامات اجرایی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: ستاد توسعه فناوری نانو در ۹ ماهه سال میلادی حدود ۹ هزار و ۲۰۰ مقاله آی اس آی منتشر و بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ محصول نانویی در کشور به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناروی ایسکانیوز، حبیبه رحیمیان؛ امروزه فناوری و تکنولوژی نانو در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد تا جایی که ایران در این حوزه توانسته فعالیت‌های چشمگیری را در عرصه تولید علم و محصولات نانویی داشته باشد در همین راستا گفت‌وگویی را با سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید.

*ستاد توسعه ویژه فناوری نانو از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

ستاد توسعه فناوری نانو با شیوع ویروس کرونا در کشور فعالیت گسترده‌ای را در جهت رفع نیاز مردم به ویژه کادر درمانی انجام داد. در حوزه کرونا محصولات متأثر از ورود به موقع فناوری نانو شرکت‌ها در کشور تولید و توزیع شد، به طوری که چند شرکت در تولید مدل‌های گوناگون ماسک در حال فعالیت هستند و نیاز کشور به این محصول را رفع می‌کنند.

می‌توان یادآور شد که ما در بدو شروع کرونا در کشور با یک بحران فوری روبرو شدیم و آن ‌هم تامین ماسک‌های N۹۵ برای کادر درمانی بود تا با این بیماری مقابله کنند. در زمان شروع بیماری کووید-۱۹ ما روزانه ۱۰ هزار ماسک N۹۵ با فناوری نانو تولید می‌کردیم اما اکنون این رقم به بیش از ۲۰۰ هزار ماسک N۹۵ رسیده است. ایران پایه‌گذار فناوری نانو است به طوری‌که جزو پیشگامان جهان در این حوزه محسوب می‌شود.

*ایران دومین کشور در حوزه نانوالیاف در جهان

همچنین ایران با تولید دستگاه‌های صنعتی نانو الیاف رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است و بعد از آن آمریکا این  تکنولوژی است. در گذشته امریکا این ماشین‌آلان را به ایران نمی‌فروخت اما توانستیم با سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه هدفمند خط تولید ماشین‌آلات نانو الیاف را  در کشور توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی راه‌اندازی کنیم. این شرکت از بنیه فوق‌العاده‌ای برخوردار است به گونه‌ای که طی ۵ سال اخیر قراردادهایی را با کره‌جنوبی، مالزی، چین و سایر کشورها منعقد کرده است. هم‌اکنون ۸ دستگاه تولیدی خود را به چین صادر کرده است. به هر حال ما در طراحی و ساخت تولید نانو الیاف یکی از کشورهای پیشگام هستیم و به سرعت توانستیم کمبودها را جبران کنیم.همچنین خط تولید چند شرکت نانویی را که در حوزه تولید فیلترهای نیروگاهی و خودرو فعال بودند را تغییر کاربری دادیم یعنی مدیای معمولی را به مدیای نانویی تبدیل کردیم.

می‌توان گفت؛ شرکت‌های فعال در این عرصه که قبلا در حوزه ساخت فیلتر نیروگاهی و خودرو بودند، توانستند با تغییر کاربری اقدام به تولید ماسک N۹۵ با تکنولوژی نانو الیاف کنند که قابلیت فیلتراسیون فوق العاده بالا دارد و در عین حال تنفس پذیری را خیلی تسهیل می‌کند.

در حال حاضر ماسک  N۹۵ معمولی که تولید می شود با توجه به اینکه فیلتراسیون را بالا می‌برند؛ اما تنفس پذیری را فوق العاده مشکل می‌کند ولی ماسک‌های نانو از این ویژگی خاص برخوردار است که ضمن افزایش قابلیت فیلتراسیون به ۹۵ تا ۹۹ درصد در عین حال تنفس‌پذیری را راحت می‌کند و افت فشار ندارد.

در زمان شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که کشورهای مثل آمریکا یا انگلیس یا ژاپن برای محافظت از کادر درمانی خود از پاکت زباله به جای ماسک استفاده می‌کردند؛ اما  در ایران کادر درمانی ما بخاطر بنیه  قوی ایران در حوزه نانو الیاف،  کمبود ماسک N۹۵ را حس نکردند.

*فعالیت بیش از ۱۲ شرکت فناور در حوزه تولید محصولات ضدعفونی‌کننده دست و سطوح

در حوزه تولید مواد ضدعفونی‌کننده نیز بیش از ۱۲ شرکت فناور فعالیت می‌کنند به‌گونه‌ای که روزانه بیش از ۲۰۰ تن مواد ضدعفونی‌کننده نانو تولید می‌شود که از الکل ۷۰ درصد این مواد اثرگذاری بیشتری دارند و ماندگاری آنها تا ۳ روز تایید شده است. همچنین تولید دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده هوا بخش دیگری از فعالیت‌ها در این حوزه است.

امروزه مواد ضدعفونی کننده به وفور در کشور تولید می‌شود این مواد با استفاده از تکنولوژی نانو یا نانو ذرات تیتانیوم یا نانو ذرات نقره و مواد ضد ویروس برای ضدعفونی دست و سطح تولید می‌شود. علاوه بر تامین نیاز داخل هم‌اکنون محصولات تولید در حوزه ضدعفونی به خارج نیز صادر می‌شود.

*رونمایی از دستگاه RDSS  برای کمک به تشخیص کرونا

این دستگاه که RDSS نام گرفته برای اولین بار با استفاده از فناوری نانو بایو الکتریک و از طریق رصد نمودن سطح Ros مایعات مخاطی نظیر خلط، قادر به تشخیص عفونت به کوید ۱۹ در کسری از دقیقه و بدون نیاز کیت و مواد مصرفی است. این دستگاه قادر است طی مدت ۳۰ دقیقه، بیماری کرونا را در افراد مبتلا تشخیص دهد؛ سازو کار تشخیصی این دستگاه مبتنی بر ارزیابی میزان اکسیژن فعال در خلط RDSS  است؛ زمانی که ویروس کرونا وارد بدن و سلول‌های ریه می‌شود، ماده‌ای به نام راس ترشح شده که در گلوی فرد مبتلا به کرونا دیده می‌شود؛ وقتی خلط فرد مبتلا با یک سی‌سی آب مخلوط شد نمونه را در دستگاه گذاشته و نانو سنسور درون آن ماده راس را بررسی می‌کند و به نتیجه می‌رسد. در واقع این دستگاه، ویروس کرونا را تشخیص نمی‌دهد اما وجود راس را در ته گلوی شخص مبتلا تشخیص می‌دهد.

دستگاه تشخیص سریع کرونا برای اولین بار در جهان توسط کشور ایران طراحی و ساخته شده است به طوری این دستگاه در آمریکا ثبت اختراع شده است. همچنین مقاله معتبری در یکی از ژورنال‌های معتبر دنیا چاپ شد. هم‌اکنون این دستگاه توانست تمام تست‌های بالینی را در ۵ بیمارستان پشت سر گذاشته و مجوز وزارت بهداشت و تاییدیه تولید را دریافت کرده است.

*ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده هوا مبتنی بر پلاسما

دستگاه‌هایی ضدعفونی کردن هوا مبتنی بر پلاسما می‌تواند  ۱۰۰ تا هزار مترمکعب هوا را در ساعت ضدعفونی ‌کند. این دستگاه برای ترمینال‌های اتوبوسرانی، فرودگاه، سالن‌های بزرگ و مساجد قابل استفاده است. این دستگاه توسط محققان داخلی کشور طراحی و ساخته شده است.

*آیا محصولات تولیدی به کشورهای خارجی صادر می‌شود؟

بله با تامین نیاز کادر درمانی بلافاصله معاونت غذا و دارو اجازه صادرات این محصول نانویی را به کشورهای خارجی صادر کرد به طوری‌که هم اکنون به صورت محدود به برزیل، انگلستان، پاکستان، آلمان و تایلند و غیره صادر می‌شود.

*لغو صادرات ضربه جبران‌ناپذیر به تولید داخلی

اما نکته‌ای که در اینجا قابل توجه است متاسفانه وزارت صنعت‌ومعدن و تجارت در حال حاضر صادرات انواع ماسک را ممنوع کرده است تا جایی که هم اکنون انبارهای تولیدی شرکت‌ها مملو از ماسک N۹۵ است. ما بحثمان این است که با لغو صادرات، وزارت صنایع یا باید مجوز صادرات اینها را صادر و یا از آنها خریداری کند. وزارت صنعت نمی‌توانند با سرمایه تولیدی شرکت‌ها ماسک‌ها را در انبارها ذخیره کند.

در گذشته بسیاری از شرکت‌های تولیدی زمانی که وزارت صمت مجوز صادرات را ابلاغ کرد با کشورهای خارجی قراردادهایی را منعقد و پول از آنها دریافت کردند اکنون این شرکت‌ها دچار چالش شدند. متاسفانه صادرات بدون اطلاع قبلی ممنوع اعلام شده است.

*نامه ستاد توسعه ویژه فناوری معاونت علمی به وزارت صمت جهت لغو صادرات یا خرید محصولات تولیدی

ستاد توسعه ویژه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین زمینه نامه‌ای را به سازمان غذاودارو نوشته است تا از این طریق وزارت صمت را متقاعد کنند تا اجازه صادرات یا خرید محصولات تولیدی را صادر کند. این امر مهم بیانگر این است که یا وزارت صمت  اطلاعات دقیقی راجع به ظرفیت تولید ماسک ‌ندارد که به صورت غیرمسئولانه وبا ابلاغ یک بیانه صادرات را ممنون می‌کنند و یا آزاد می‌کنند متاسفانه این موضوع به تولید داخلی صدمه جبران ناپذیری وارد می‌کند.

*تعداد مقالاتی که در سال‌جاری در مجلات آی‌اس‌آی چاپ شده است؟

ستاد توسعه فناوری نانو در ۹ ماهه سال میلادی حدود ۹ هزار و ۲۰۰ مقاله آی اس آی منتشر کرده است یعنی درهر ماه بالغ بر هزار مقاله به چاپ رسانده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال میزان مقالات آی اس آی در حوزه نانو تکنولوژی از مرز ۱۲ هزا رمقاله عبور کند. ایران با این تعداد انتشار مقاله رتبه چهارم دنیا را بعد از چین، آمریکا و هند که سه کشور پرجمعیت دنیا هستند، دارد. همچنین ایران رتبه بالاتری از کشورهای اروپایی مثل  ژاپن، کره جنوبی دارد.

*آیا نمایشگاه فناوری نانو همانند سال گذشته برگزار خواهد شد؟

نمایشگاه فناوری نانو تکنولوژزی به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال برگزار نخواهد شد. امیدواریم با راه‌اندازی سایت مجازی دستاوردهای فناوری نانو را به علاقه‌مندان معرفی کنیم اگر شرایط به صورت عادی باشد قطعا زمینه را ایجاد خواهیم کرد تا دستاوردهای جدید در اختیار ذینفعان قرار گیرد.

*ثبت بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ محصول نانویی در کشور

هم‌اکنون محصولات زیادی گواهی نانومقیاس را  دریافت کرده‌اند به طوری که ۶ هزار و ۹۰۰ محصول به تایید رسیده است. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد محصولات تاییدی از مرز هزار عدد عبور کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =