چرا تورم در ایران مهار نمی‌شود؟

یک اقتصاددان تاکید دارد، راهکار اصلی درمان تورم در کشورهای مختلف کنترل تقاضای کل از طریق تنظیم قیمت پول است؛ این درحالی است که دیدگاه رایج در ایران همچنان بر کنترل پایه پولی و نقدینگی آنهم در کوتاه مدت تمرکز دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، تیمور رحمانی معتقد است، راهکار درمان و کنترل تورم در بسیاری از کشورها مشخص شده و فعلا این راهکار یعنی کنترل تقاضای کل از طریق تنظیم نرخ بهره پاسخ گو بوده است.

نمودار آبی رنگ متوسط نرخ تورم جهان را از سال 1980 تاکنون نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌شود، روند کلی نزولی است. بعد از بحران 2008 و سیاستهای به شدت انبساطی بانکهای مرکزی این نگرانی وجود داشت که تورم افزایش یابد اما چنین نشد و بعد از افزایشی مختصر مجددا نزولی شد.

پس از شیوع کرونا و اتخاذ سیاستهای پولی به شدت انبساطی، این نگرانی بوجود آمده است که تورم افزایش یابد و شاید بخشی از افزایش قیمت جهانی طلا ناشی از این انتظارات تورمی باشد.

اما سیاستهای پولی در غالب بانکهای مرکزی درمان تورم را شناخته است و این درمان فعلا جواب داده است. درمان تورم این است که بانک مرکزی قیمت پول یا نرخ بهره را طوری تنظیم می‌کند تا تقاضای کل تحت انقیاد باشد و لذا تورم تحت انقیاد باشد. این برخلاف دیدگاه رایج در ایران است که متاسفانه همچنان بر کنترل پایه پولی و نقدینگی و آنهم در کوتاه مدت تمرکز دارد در حالی که این کمیتها درونزا هستند.

مطمئن هستیم بانکهای مرکزی دنیا همچنان با مدیریت نرخ بهره در کنترل تورم توفیق خواهند داشت، مگر آنکه وقوع تحولاتی این دینامیک مربوط به رابطه نرخ بهره و تورم را تغییر دهد، همانطور که شیوع ویروس کرونا رفتاری متفاوت از همه گیری‌های گذشته داشته است.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

کد خبر: 1075066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =