تیزهوش‌ها جدا، پولدارها جدا و دیگر هیچ!

جداسازی دانش‌آموزان نخبه تحت عنوان تیزهوشان در مدارس سمپاد و آمار موفقیت آنها در قبولی کنکور انتقادهای فراوانی را در اصل وجود این‌گونه مدارس درپی داشته و لیست تبعیض‌های آموزش و پرورش پربارتر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی است که طرح تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش اجرا می‌شود؛ طرحی که نظرات موافق و مخالف بسیاری را به همراه داشته است. از انتقاد به سمپادها و جداسازی دانش‌آموزان تحت عنوان نخبه و غیرنخبه تا مدارس غیرانتفاعی. 

امسال آمار قبولی دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و سمپاد در کنکور حدود ۸۰ درصد بوده اتفاقی که در سال‌های گذشته نیز افتاده اما این آمار حواشی و جنجال‌هایی داشته و برخی معتقدند این آمار تعجب برانگیز حکایت از تفاوت روش‌های آموزشی یا محتوای آموزشی این مدارس نسبت به مدارس دولتی دارد. همچنین از سوی دیگر این نقد به مدارس دولتی وارد است که چرا سطح آموزش  و کلاس‌های درس را ارتقا نداده و خود را به مرتبه مدارس سمپاد نمی‌رسانند.

به هر حال این علامت سوال در ذهن بسیاری از مخاطبان و دنبال‌کنندگان اتفاقات نظام آموزشی به وجود آمده که چه تفاوتی در این‌گونه مدارس( سمپاد و غیرانتفاعی) وجود دارد که باعث بهبود عملکرد دانش‌اموزانشان در کنکور می‌شود. صرف پولی بودن مدارس غیرانتفاعی و ارائه خدمات بهتر باعث شده تا برخی از کارشناسان حکم به بی‌عدالتی و تبعیض در انواع مدارس پولی و غیرپولی بدهند. حال آنکه در دنیا وجود مدارس پولی مرسوم است اما نکته غیرمتعارف آمار موفقیت عجیب و چشمگیر این مدارس نسبت دولتی‌ها در ایران است.  

به بهانه ارائه آمارهای قبولی دانش‌آموزان غیرانتفاعی و سمپاد در کنکور باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(یسکانیوز) در نظر دارد تا پرونده‌ای با عنوان «تبعیض در آموزش و پروش» را آغاز کرده و به مسائل پیرامون آن بپردازد.

اینکه آیا وجود غیرانتفاعی‌ها و سمپادها نشان از بی‌عدالتی آموزشی است؟ اساسا می‌توان کلمه نخبه به دانش‌آموزان سمپادی اطلاق کرد؟ چرا قبولی این دو نوع مدرسه از دانش‌آموزان دولتی به طرز شگفت‌آوری بیشتر است؟ هدف و سیاست ایجاد مدرسه سمپاد چه بوده و در حال حاضر چه جایگاهی دارند؟ 

میثاق شمسینی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره دانش‌آموزان مدارس سمپاد(معاونت پرورش استعدادهای درخشان) گفت: دانش‌آموزان این مدارس، خود قربانی نظام آموزشی اشتباهی هستند که آنها را فقط به قبولی در کنکور سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: نباید برای بررسی و تحلیل  مسائل و مشکلات آموزش و پرورش نگاه جزئی داشت؛ بلکه باید ریشه و چرایی وقوع پدیده‌ها و مشکلات را بررسی کرد. به عنوان مثال نمی‌توان صفر یا صدی نظر داد که تنوع مدارس به نفع نظام تعلیم و تربیت است یا خیر.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نظر دادن درباره حذف تنوع مدارس به آسانی نیست، گفت: در حال حاضر مسائل و جریاناتی در کشور جود دارد که به راحتی نمی‌توان تنوع مدارس را حذف کرد. نظام پرداختی متفاوت در جامعه، نهایتا منجر به پیدایش طبقات مختلف خواهد شد. در جامعه دیدگاهی وجود دارد که به برخی از افراد جامعه نگاه برتری  می‌شود و گویی افراد با ارزش‌تری هستند.

وی با اشاره به اینکه تنوع مدارس شاید باعث رواج بی‌عدالتی در جامعه شود گفت: نمی‌توان ادعا کرد که حذف انواع مدارس( سمپاد و غیرانتفاعی) موجب برقراری یا ایجاد عدالت آموزشی می‌شود. نمی‌توان با شناخت و پرورش استعدادهای برتر برخی دانش‌آموزان مخالفت کرد و باید نظام هدایت تحصیلی برای استعدادهای برتر به صورت مستمر وجود داشته باشد.

به گفته شمسینی؛ دانش آموزان نباید تنها به واسطه یک آزمون به ۲ بخش تیز هوش و با ضریب هوشی کمتر تقسیم‌بندی شوند. نظام هدایت تحصیلی و استعدادیابی مستمر باید وجود داشته باشد که بر اساس آن دانش آموزان مرتب مورد غربال قرار بگیرند.

این دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان فعالیت مدارس سمپاد را در جامعه کنونی به نفع جامعه دانست و گفت: در حال حاضر اگر مدارس سمپاد حذف شوند، کمک چندانی به افزایش عدالت آموزشی نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه لازمه برقراری عدالت آموزشی یکسان‌سازی کیفیت آموزش در انواع مدارس است، گفت: زیرساخت‌های آموزشی لازم برای ارتقای دانش‌آموزان باید در تمامی مدارس کشور حتی مناطق محروم ایجاد شود و هر دانش‌آموز مطابق با استعداد و علاقه خود محتوای آموزشی متناسب را دریافت کند.

شمسینی بیان کرد: در حال حاضر امکانات و محتوای آموزشی برای رشته‌های ریاضی در اختیار دانش آموزان مستعد و علاقمند قرار می‌گیرد؛ اما مشکل اینجاست که دانش‌آموزان علاقمند به رشته‌های دیگر از این محتوای آموزشی محروم هستند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: در اساسنامه مدارس نمونه‌دولتی قید شده که این مدارس باید در مناطق محروم تاسیس شوند؛ اما متاسفانه در حال حاضر این مدارس در مناطق مرفه‌نشین شهرها فعالیت دارند. حضور دانش آموزان با تمکن مالی بالا در مدارس غیرانتفاعی به طبقه‌بندی اجتماعی و ناهنجاری فرهنگی و تفسیر نادرست از قوانین مرتبط است.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان آموزشی معتقد هستند که دانش آموزان با طیف علاقمندی گوناگون و ضریب هوشی مختلف باید در کنار یکدیگر در یک مدرسه اما کلاس‌های متفاوت مورد تعلیم قرار بگیرند. این فرضیه کاملا صحیح است اما به شرطی که زیرساخت‌های آموزشی در مدارس فراهم باشد.   

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان  ادامه داد: حضور دانش آموزانِ با استعداد در کنار دانش آموزان ضعیف‌تر از لحاظ علمی و آموزشی زمانی مفید است و برای سایر دانش آموزان انگیزه می‌شود که کلاس درس با تعداد  نفرات کمتری تشکیل شود تا معلمان بتوانند برای آنها زمان کافی بگذارند.

وی افزود: نظام آموزشی ایده‌آل یعنی دانش آموزان با طیف‌های گوناگون استعداد در کنار یکدیگر قرار بگیرند و عدالت آموزش اجرایی شود؛ اما در شرایط کنونی این موضوع امکان‌پذیر نیست.

شمسینی یادآور شد: در حال حاضر مدارس سمپاد و استعدادهای درخشان کشور بدون اشکال و چالش نیست و استعدادهای دانش‌آموزان این مدارس می‌تواند بصورت بهتری هدایت شود.

این دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان در پایان خاطرنشان کرد: معلمان مدارس سمپاد و استعداد درخشان با مدارس مناطق محروم متفاوت بوده؛ اما سوال اینجاست اگر مدارس سمپاد نبود، معلمان تراز اول نظام آموزشی حاضر بودند در مدارس مناطق محروم و حاشیه‌ای شهرها فعالیت کنند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1075095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =