دانشگاه های آمریکایی به دنبال احیای آبروی از دست رفته

پس از انتقادات فراوان در مورد نقش رئیس سابق دانشکده در مورد ترویج موضوع به‌نژادی، مسئولان دانشگاه ایندیانا در حال حذف نام او از ساختمان و محوطه دانشگاه هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دیوید استار جردن، سیاست‌مدار اهل ایالات متحده آمریکا، زیست شناس دریایی برجسته، یکی از هفت مدیر دانشگاه ایندیانا و از  بنیان‌گذاران دانشگاه استنفورد است. اما بعد از اعلام میشل مک رابین رئیس دانشگاه، نام او از  چندین مکان برجسته حذف شد.

بعد از مرگ جورج فلوید، این حرکت تنها یکی از روشهای دانشکده ها برای آشتی نژادی در پاییز امسال را برجسته می کند. هفته گذشته مک رابین در گزارشی نوشت: «همان طور که گزارش جامع کمیته جردن نشان می دهد، او شخصیتی پیچیده بود و همچنین در خط مقدم جنبش اصلاح نژاد آمریکا فعالیت داشت.  به‌نژادی، مجموعه‌ای از باورها و عمل‌ها با هدف تقویت کیفیت ژنتیک جمعیت انسان‌ها، نقش به سزایی در تاریخ و فرهنگ ایالات متحده آمریکا در عصر ترقی‌خواهی، اواخر قرن نوزدهم تا درگیری آمریکا در جنگ جهانی دوم داشت.»

بسیاری از منتقدان بر این باورند که این روش سطحی ترین درمان برای مسئولان دانشگاهیست. اوایل ماه سپتامر نیز، همه هیئت امنای دانشگاه آلاباما در مورد حذف نام جان تایلر مورگان، سناتور سابق عضو حزب دموکرات و نژادپرست دوآتیشه، از ساختمان های دانشگاه بودند.

رئیس دانشگاه ایالتی میشیگان نیز اعلام کردکه نام استفن نیسبت، رهبر سابق آموزش و پرورش که در گذشته عضو کوکلوس‌کلان (KKK)، سازمان‌های همبسته‌ای در کشور ایالات متحده آمریکا در گذشته و امروز که پشتیبان برتری نژاد سفید، یهودستیزی، نژادگرایی، ضدیت با آئین کاتولیک، بومی‌گرایی و نفرت نژادی می‌باشند، از ساختمان دانشگاه تغییر خواهد کرد.

اما این تنها اقدامات دانشگاه ها نیست و بعد از تسلیم دانشگاه پرینستون در مقابل درخواست مجدد دانشجویان برای حذف نام وودرو ویلسون، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از دانشکده امور عمومی و بین المللی، دانشجویان و برخی اعضا تقاضای برنامه ضد نژادپرستی و استخدام نیروی سیاهپوست داشتند.

جرج فلوید یک سیاه‌پوست آمریکایی بود که در ۲۵ مه ۲۰۲۰، مدتی پس از آن که یکی از افسران پلیس شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا در ایالات متحده آمریکا، زانوی خود را برای حدود ۹ دقیقه بر روی گردن وی گذاشت، درگذشت. پس از این اتفاق که واکنش های بسیاری را به دنبال داشت، حتی فرهنگ لغات مریام وبستر پس از دریافت یک ایمیل از سوی یک زن سیاه‌پوست اعلام کرد که تعریف خود از نژادپرستی را تغییر خواهد داد.

تعریف کنونی نژادپرستی در فرهنگ لغت مریام وبستر به صورت زیر است:

۱- باوری که تعیین کننده صفات اولیه، ویژگی‌های انسانی و اختلاف نژادها شده و باعث ایجاد برتری ذاتی در یک نژاد خاص می‌شود.

۲- الف) دکترین یا برنامه سیاسی بر پایه و فرض نژادپرستی که در جامعه اجرا می‌شود.

 ب) سیستم سیاسی یا اجتماعی که بر پایه نژادپرستی بنا شده است.

۳- تعصب نژادی یا تبعیض

شهردار واشنگتن نیز با تغییر نام خیابانی را که درست مقابل کاخ سفید قرار دارد به شعار معترضان به خشونت و برخورد نژادی پلیس در ایالات متحده یعنی «جان سیاه‌پوست ارزش دارد» تغییر نام داد. این شعار اکنون با حروف بسیار درشت و زرد رنگ در طول و عرض خیابان شانزدهم واشنگتن خودنمایی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =