حذف سهم صندوق محیط زیست از عوارض آلایندگی به صلاح نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نظر خود درخصوص ممانعت از واریز بخشی از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست برگردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، رضا میرزایی سیزدهم مهرماه در نشستی مطبوعاتی، با اشاره به بهبود وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور در سال جاری که حاصل کاهش ترددها بوده است، افزود: در شش ماهه سال جاری ۳۲ روز پاک، ۱۵۲ روز سالم و ۱۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس در کارنامه وضعیت هوای شهر اراک به ثبت رسیده است و خوشبختانه روز ناسالم برای تمامی گروه‌های حساس گزارش نشده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۵، تعداد روزهای ناسالم در اراک ۷۵ روز بوده که این رقم در سال جاری به ۱۴ روز رسیده است و در واقع در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد و نسبت به سال ۹۰، ۵۰ درصد شمار روزهای آلوده در اراک کاهش داشته است.

میرزایی با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی هوای کلانشهر اراک در سال‌های اخیر کاملا کاهشی و با شیب ملایم و کارشناسی بوده است، بیان کرد: این روند کاهش، اتفاقی نبوده است، علاوه بر اقدامات موثر مانند بهبود وضعیت استقرار صنایع، رفع آلایندگی و ارتقای سیستم‌های کاهش آلودگی، وقوع بارندگی در جنوب کشور و کنترل ریزگردها در کاهش ذرات معلق و ریزگردها اثربخش بوده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا افتتاح شد و تعداد این ایستگاه ها به ۱۱ مورد رسید، همچنین ما درصدد افزایش ایستگاه‌ها در شهرستان های دلیجان، محلات، زرندیه به دلیل استقرار صنایعی مانند ایزوگام، سنگ‌بری و ... هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر اینکه انتخاب فضا و جانمایی این ایستگاه‌ها کاملا طبق نظرات کارشناسی، دانش فنی و با همکاری سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست بوده است، گفت: برای شهر اراک درصدد تهیه پنج دستگاه دیگر هستیم و با توجه به اینکه صندوق ملی محیط زیست اعلام کرده است که در سال جاری ۲۰۰ دستگاه خریداری خواهد کرد تلاش می شود که از این ظرفیت برای شهر اراک استفاده حداکثری صورت گیرد.

وی افزود: شهر اراک تا ۱۲ مهرماه بعد از تبریز به لحاظ داشتن بیشترین روز سالم در سال جاری در جایگاه دوم جدول وضعیت هوای هشت کلانشهر کشور جای گرفته است و آلاینده مسئول در روزهای ناسالم شهر اراک نیز ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است، البته در یک روز به دلیل اورهال پالایشگاه شازند، شاهد وجود دی اکسید گوگرد در هوای شهر اراک بودیم.

میرزایی با بیان اینکه یکی از کلان‌ترین پرونده‌های زیست محیطی کشور پرونده آلایندگی شرکت آلومینیوم ایران است که از سال ۹۰ باز بوده است، گفت: این پرونده در ۱۴ شعبه دادگستری تهران و شعب اراک باز است و در سال ۱۳۹۲ که رای دادگاه به نفع شرکت ایرالکو مبنی بر عدم آلایندگی و قانونی نبودن مصوبه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک صادر شد، اعتراض محیط زیست و پیگیری‌های دستگاه قضا باعث شد که امسال شعبه دو تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رای صادره را نقض کند و در واقع مسئله آلایندگی واحد آندسازی شرکت به اثبات رسید.

وی تصریح کرد: این شرکت از سال ۱۳۹۰ تاکنون عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده است در حالی که طبق قانون شرکت‌های دارای آلایندگی باید یک درصد از فروش خود را به حساب شهرداری ها و دهیاری‌ها واریز کنند که این امر از سوی ایرالکو طی ۹ سال اخیر عملیاتی نشده است، از طرفی طبق تصمیم مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۳۹۹ لحاظ شد که ۳۵ درصد از این یک درصد عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط زیست واریز شود تا صرف رفع آلایندگی همین صنایع شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه آلودگی هوا منشاء بروز ۱۵۰ نوع بیماری است و بهتر است که این آلودگی‌ها از مبداء کنترل شوند، گفت: متاسفانه اخیرا مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است که ۳۵ درصد از یک درصد از فروش صنایع آلاینده به صندوق ملی محیط زیست واریز نشود که این اتفاق جای تاسف دارد و امیدواریم نمایندگان مجلس از این نظر خود بازگردند. قطعا اجرای این تصمیم بار دیگر مظلومیت محیط زیست را به نمایش خواهد گذاشت.

وی اظهار کرد: محیط زیست برای استفاده از منابع واریز شده به این صندوق برنامه ریزی کرده است، در حال حاضر پالایشگاه شازند یکی از صنایع بزرگ و آلاینده استان است که رفع آلایندگی آن در اولویت یک قرار دارد که با استفاده از منابع واریز شده به صندوق ملی محیط زیست می‌توان عمده آلایندگی این صنعت بزرگ را کنترل کرد، همچنین شرکت ایرالکو و آلایندگی واحد آندسازی و صنایع الکل‌سازی که پساب آن وارد تالاب میقان می‌شود نیز در اولویت دوم و سوم قرار دارد.

میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه محیط زیست در سال‌های اخیر اجازه استقرار صنایع آلاینده در استان مرکزی را نداده است، گفت: اخیرا قانون خاک ابلاغ شده است که براساس آن حتی اگر معادن نیز تمهیدات لازم جهت حفظ محیط زیست را انجام ندهند در لیست واحدهای آلاینده قرار می‌گیرند.

وی اخذ مجوز جذب ۵ نیروی کارشناسی محیط زیست برای پایش صنایع، جذب و استخدام ۵ محیط بان در استان و اخذ مجوز  جذب ۷ محیط بان دیگر، خرید هلی‌شات برای پایش مناطق تحت مدیریت و حفاظت شده و گازکشی ایستگاه محیط بانی هفتادقله پس از حدود ۲۵ سال را از دیگر اقدامات صورت گرفته در مجموع محیط زیست استان مرکزی دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست در خصوص مقابله با تخلفات در استان اظهار کرد: با تلاش‌های یگان حفاظت، ۴۵ متخلف در حوزه صید و شکار غیرمجاز دستگیر شدند که این افراد به صورت ساماندهی شده برای شکار پرندگان شکاری از جنوب به مرکز کشور سفر می کنند و ذخایر ژنتیکی را به جنوب قاچاق کرده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس می فروشند و اخیرا در شهرستان زرندیه سه مورد قبل از اقدام کشف و دستگیر شدند.

وی افزود: در سال جاری ۱۹ مورد تعرض به اراضی ملی در استان کشف شد و ۴ مورد دستور قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز صادر شد و به انجام رسید، همچنین ۱۵۷ اخطار آلایندگی نیز صادر شد که ۹۲ مورد در حوزه آلودگی هوا، ۶۲ مورد آلودگی پساب،  ۲۱ مورد آلودگی پسماند و یک مورد آلودگی توسط یکی از معادن بوده است.

میرزایی در خصوص احداث پتروشیمی الوند در منطقه شازند، بیان کرد: این پتروشیمی در سال ۱۳۹۰ به دنبال اخذ مجوز برای فعالیت بود، اما طبق مصوبه هیات وزیران استقرار صنایع در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها ممنوع است مگر به شکل موردی هیات وزیران مصوب کند. از سال ۱۳۹۵ تاکنون این شرکت در صدد اخذ مجوز بود که محیط زیست به دلیل قرار داشتن در این شعاع مخالفت خود را اعلام کرد.

وی افزود: سرمایه گذار این پروژه درخواست خود را اصلاح کرد و در واقع به واحد تولید کننده پلی پروپیلن تبدیل شد که در نهایت با درخواست استاندار مرکزی در جلسه هیات دولت، هیات وزیران با صدور مجوز موردی با استقرار این واحد موافقت کرد، در واقع این شرکت یک تولیدکننده تک محصولی خواهد بود و توسط پالایشگاه شازند پشتیبانی خواهد شد، البته با توجه به محدودیت مکانی که این واحد دارد و مجوز دریافت شده احتمال توسعه محصولات خود در سال‌های آینده را نخواهد داشت هرچند که باید نظارت‌های لازم اعمال شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص پارک ملی شدن منطقه حفاظت شده هفتادقله اراک گفت: در سال جاری پیشنهاد پارک ملی شدن منطقه امن هفتاد قله(سیبک و چکاب) به وسعت ۱۲ هزار هکتار مطرح شد، استعلامات انجام شده است و امیدواریم در جلسه شورای عالی محیط زیست که در ماه جاری برگزار می شود با این پیشنهاد موافقت شود.

وی با اشاره به انجام اقدامات اولیه برای "رامسرسایت" شدن تالاب میقان اراک و مخالفت محیط زیست با اجرای طرح توسعه شرکت معدنی املاح ایران، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت آبی تالاب میقان اراک مطلوب است، مهاجرت پرندگان به ویژه پوست نازک‌ها آغاز شده است و در راستای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش منطقه در حال انجام است و خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا گزارش نشده است، علاوه بر اقدامات مراقبتی، ارتقای مدل سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر اراک امسال بهره‌برداری می‌شود و مدل چهارم نیز طراحی شده است که این امر می‌تواند به کیفیت آب ورودی به تالاب کمک کند.

میرزایی اضافه کرد: با توجه به اینکه آب شیرین ورودی به تالاب باعث رشد نی‌ها شده است درصدد توانمندسازی جوامع محلی برای استفاده از این نی ها هستیم و ایجاد ایستگاه پایش موبایلی پارامترهای آلودگی آب تالاب نیز از اقداماتی است که امسال به انجام رسیده است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1075112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =