کشف محل افکار ناخواسته در مغز

افکار منفی که نمی توان آنها را کنار زد برای سلامتی بسیار مضر هستند. گاهی اوقات برخی از افکار با اینکه سعی می کنید آنها را سرکوب کنید، همچنان بازمی گردند؛ اما این افکار در کجای مغز پنهان می شوند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، افکار منفی که نمی توانید آنها را کنار بزنید برای سلامتی شما بسیار مضر هستند. بعضی اوقات با اینکه سعی می کنید آنها را سرکوب کنید، برخی از افکار همچنان بازمی گردند.

تحقیقات جدید نشان می دهد این ممکن است به این دلیل باشد که آن افکار ناخواسته هنوز در قسمت دیگری از مغز وجود دارند.

این یافته حاکی از آن است که تلاش برای سرکوب افکار تکراری به عنوان راهی برای استراحت مغز (و محافظت از سلامتی ذهنی) ممکن است بهترین استراتژی نباشد (چیزی که مطالعات کلاسیک پیشنهاد کرده اند).

نویسندگان این مطالعه گفتند: این نتایج شواهد عصبی جدیدی از فراگیر شدن افکار سرکوب شده ارائه می دهد و از شبکه ای از مناطق مغز برای هدف قرار دادن درمان اختلالات فکر متجاوز مانند اختلال استرس پس از سانحه، رونمایی می کند.

این مطالعه با محتوای فکری خنثی آزمایش را انجام داده است. تیم دانشمندان فعالیت مغز ۱۵ نفر را هنگام تلاش برای سرکوب هرگونه فکر یا تصویری از یک سیب قرمز یا یک کلم بروکلی، ترسیم کردند.

چالش این بود که در مدت ۱۲ ثانیه از شرکت کنندگان خواسته شد که آن را تجسم کنند و آن را با تصویر دیگری جایگزین نکنند.

پس از اتمام، هشت نفر گزارش دادند که هرگونه فکر یا تصویری از میوه یا گیاه را با موفقیت سرکوب کرده اند، اما اسکن مغزی آنها چیز دیگری نشان داده شده است.

تکنیکی به نام تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی  که تغییرات جریان خون را تشخیص می دهد، فعالیت مغز آنها را اندازه گیری کرد. سپس الگوریتم رایانه ای تنظیم شد تا تفاوت الگوهای فعالیت مغز مربوط به افکار مربوط به میوه یا سبزیجات را تشخیص دهد.

راجر کونیگ-رابرت، عصب شناس از دانشگاه موناش در استرالیا گفت: با استفاده از این الگوریتم متوجه شدیممردم حتی زمانی که از آن آگاه هم نباشند در حال تصورات هستند.

اسکن ها نشان داد که تفکر داوطلبانه در مورد این دو ماده باعث فعال شدن سمت چپ مغز شرکت کنندگان می شود و هنگام تلاش برای سرکوب چنین افکاری، سمت راست آتش می گیرد.

وی افزود: به نظر می رسد قشر بینایی (بخشی از مغز که مسئول تصویرسازی ذهنی است) بدون آگاهی آنها در حال تولید افکار است. این نشان می دهد تصاویر ذهنی حتی زمانی که می خواهیم جلوی آنها را بگیریم می توانند شکل بگیرند.

به طور خاص، بازنمایی های تصویری مانند تفکرات غذایی آنها در قشر پس سری جانبی (بخشی از مغز که اشیا را تشخیص می دهد) وجود دارد.

نویسندگان در مقاله خود نتیجه گیری کردند که این نتایج حاکی از آن است که محتوای افکار سرکوب شده پنهان از آگاهی، ظاهراً بدون اطلاع فرد وجود دارد  و دلیل قانع کننده ای برای بی تأثیر بودن سرکوب فکر ارائه می دهد.

اما سرکوب فکر به معنای پرهیز از فکر کردن در مورد یک مورد  و جایگزینی نکردن آن با مورد دیگر یا پرت کردن حواس خودتان است. در این مورد، محققان نمی توانستند کاملاً مطمئن باشند که ۱۵ شرکت کننده آنها ذهن خود را با ایده های دیگر منحرف نمی کنند تا ازفکر به سیب و کلم بروکلی جلوگیری کنند.

مطالعات آینده در مورد افراد بیشتری مورد نیاز خواهد بود. تحقیقات قبلی همین گروه محققان که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نشان می داد که جایگزینی فکر موثرتر از سرکوب برای کنترل فکر است. این یافته ها یک گام رو به جلو در درک بهتر ذهن و ایجاد آرامش در دانستن چرایی دشواری کنترل افکار ناخواسته است.

نتایج این مطالعه در مجله « Cognitive Neuroscience» منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =