ابهامات اولین دستپخت دراگان اسکوچیچ برای  تیم ملی فوتبال

بالاخره پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی که در فعالیت های تیم ملی فوتبال ایران به دلیل مسئله‌ی شیوع ویروس کرونا به وجود آمده بود،اسکوچیچ اولین فهرست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی برای بازی دوستانه با تیم ملی ازبکستان است را اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)-سعید سرفرازیان؛ بالاخره پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی که در فعالیت های تیم ملی فوتبال ایران به دلیل مسئله‌ی شیوع ویروس کرونا به وجود آمده بود، دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات جدید تیم ملی فوتبال اولین فهرست که شامل اسامی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی برای بازی دوستانه با تیم ملی ازبکستان است را اعلام کرد.
 هرچند دعوت بازیکن به تیم ملی از سوی کادر فنی و سرمربی تیم سلیقه‌ای است و هر مربی‌ای با توجه به برنامه‌های تاکتیکی مد نظر خود مبادرت به دعوت از بازیکنان می‌کنند اما با تمام این اوصاف انتقاد و اعتراض به اسامی اعلام شده از سوی کارشناسان و اهالی فوتبال امری همیشگی است، مطمئناً فهرست اسامی اعلام شده از سوی دراگان اسکوچیچ هم از این قاعده مستثنی نیست، حتی اگر اسکوچیچ فهرستی دیگر را هم ارائه می‌داد انتقاد از او متوقف نمی‌شد.

خط خوردن کاپیتان‌های تیم ملی

عدم دعوت از مسعود شجاعی و اشکان دژاگه که از کاپیتان‌های تیم ملی فوتبال ایران بودند از مهمترین نکاتی است که در فهرست اسامی تیم ملی برای برگزاری بازی با ازبکستان به چشم می‌خورد. شجاعی و دژاگه سال‌های اخیر از افراد ثابت و همیشگی در تیم ملی بودند و مورد توجه سرمربیان تیم ملی فوتبال ایران بودند، ظاهراً اسکوچیچ سرمربی جدید تیم ملی می‌خواهد به بهانه‌ی سن و سال بالای این دو بازیکن مقدمات کنار گذاشتنشان را فرام آورد. با این اتفاق از این پس کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران احسان حاج صفی خواهد بود و مسئولیت کاپیتانی تیم ملی ایران را به عهده خواهد گرفت.

دعوت از بازیکنان جوان

 فارغ از عدم دعوت دژاگه و شجاعی  توجه و دعوت از چند چهره‌ی جوان و خوش آتیه مانند مهدی قایدی از استقلال و مجتبی نجاریان از فولاد خوزستان می‌تواند نکته‌ی مثبت و قابل توجهی ارزیابی شود، اسکوچیچ در تیم‌های باشگاهی هم نشان داده بود کار کردن با بازیکنان جوان را دوست دارد و به این موضوع سازنده علاقمند است اگر شرایط برای اسکوچیچ فراهم شود و او بتواند از بازیکنان جوان در مسابقات دوستانه و تدارکاتی استفاده کند مطمئناً نتایج خوبی نصیب فوتبال ایران خواهد شد. مهدی قایدی بازیکن ریز نقش و تکنیکی آبی‌پوشان برای اولین بار است که به تیم ملی بزرگسالان دعوت می‌شود و این موضوع می‌تواند برای او یک انگیزه‌های زیادی به همراه داشته باشد تا آرام‌آرام در ترکیب تیم ملی جا بیفتد و در آینده‌ی نزدیک به مهره‌ای تاثیرگذار تبدیل شود.   از نکات مثبت و قابل دفاع دراگان اسکوچیچ قلمداد شود.

حضور پر رنگ لژیونرها

با نگاهی به اسامی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی مشخص می‌شود که اسکوچیچ هم به مانند سایر مربیان تیم ملی با دعوت از هشت بازیکن شاغل در لیگ های خارجی نشان داده علاقه‌ی زیادی به حضور بازیکنان لژیونر دارد و می‌داند که آن‌ها می‌توانند به او در راه ارائه‌ی بازی‌های خوب کمک کنند، مطمئناً دراگان اسکوچیچ روی استفاده از این بازیکنان در ترکیب اصلی هم حساب ویژه‌ای کرده است. با حضور مهدی طارمی و سردار آزمون می‌شود حدس زد که جایگاه این دو بازیکن ثابت است و کاوه رضایی و مهدی قایدی هم بازیکنانی هستند که برای ایجاد تغییرات و جانشینی این بازیکنان باتجربه مهره‌های قابل اعتنایی هستند.

سرخابی های تیم ملی

استقلال و پیروزی با پنج و چهار بازیکن به ترتیب بیشترین تعداد دعوت شده را در فهرست اسامی اعلام شده از سوی اسکوچیچ به خود اختصاص داده‌اند. اتفاقی که معمولاً در سال‌های اخیر پر  تکرارترین اتفاقی بوده که در تیم ملی افتاده تا این دو تیم پرهوادار معمولاً تعداد بیشتری بازیکن در تیم ملی داشته باشند.

بی مهری به بازیکنان استقلال

یکی از نکاتی که در سال‌های اخیر در مورد تیم ملی و استقلال رخ می‌دهد بی مهری کادرهای فنی تیم ملی به بازیکنان استقلال است، متاسفانه اسکوچیچ هم نشان داده نمی‌تواند از این قاعده مستثنی باشد و با عدم دعوت از چند بازیکن کلیدی و شاخص استقلال تا حدودی هواداران استقلال را ناراحت کرده و حتی رسانه‌ها هم به این موضوع واکنش منفی نشان داده‌اند.
 وریا غفوری، ارسلان مطهری و مسعود ریگی بازیکنانی هستند که شایستگی حضور در فهرست اسامی بازیکنان تیم ملی را داشتند که با بی مهری اسکوچیچ روبرو شده‌اند. به گواه بسیاری از کارشناسان فوتبال وریا غفوری کاپیتان آبی‌پوشان در حال حاضر یکی از آماده‌ترین بازیکنان کناری در فوتبال ایران است و قطعاً می‌تواند در تیم ملی حضوری تاثیر گذار داشته باشد، اما اسکوچیچ وریا غفوری را دعوت نکرده و حداقل در این مقطع زمانی روی کمک این بازیکن با اخلاق برای حضور در تیم ملی حسابی باز نکرده، البته شایعاتی در مورد وریا به گوش می‌رسد که عدم دعوت وریا به تیم ملی به خاطر مواضع و دیدگاههایی بوده که او در مورد اتفاقات اجتماعی و سیاسی کشور در ماه‌های اخیر داشته است. ارسلان مطهری دیگر بازیکنی است که انتظار می‌رفت در میان دعوت شدگان به تیم ملی اسم او را ببینیم که این‌گونه نشد تا برای شنیدن صدای گیتار ارسلان در تیم ملی هم‌چنان منتظر بمانیم.

ارسلان خیلی زود موفق شد در ترکیب استقلال جابیفتد و با گلزنی های خود کمک شایانی به استقلال در رقابت‌های مختلف نماید هرچند این تلاش‌ها به جامی منتج نشد اما باعث شد جای ارسلان در قلوب هواداران استقلال مستحکم شود.
ارسلان از بازیکنان انرژیک و پر قدرتی است که در تمام مدت حضورش در زمین مشغول تلاش و دوندگی است و نفرات کناری او می‌توانند از دوندگی های بی امانش استفاده‌ی زیادی ببرند. ارسلان مطهری جدا از مدت زمانی که در استقلال حضور داشته در تیم‌های سابقش هم چهره‌ای برتر و شاخص بوده است. چه آن زمان که در نفت تهران بود و بعدها هم در تراکتور و ذوب‌آهن موفق شد گل‌های خوبی به ثمر برساند، ترافیک بازیکنان شاخص در خط حمله باعث شده تا کار برای ارسلان و حضور در تیم ملی سخت باشد.

 بازیکن بعدی که می‌توانست نامش در بین دعوت شدگان به تیم ملی قرار داشته باشد مسعود ریگی است، بازیکن بی حاشیه و کلیدی استقلال که تنها به فکر موفقیت تیم و ارائه بازی های خوب و مفید است. ریگی در کنار علی کریمی که اتفاقا به تیم ملی هم دعوت شده است موفق شد یک ذوج هماهنگ و همگون را به وجود آورد و بارها و بارها با بازی های خوب خود استقلال را در رسیدن به پیروزی و موفقیت یاری دهند. حالا چگونه می‌شود که چشمان اسکوچیچ و همکارانش ریگی را نبینند حیرت آور است،
 مسعود ریگی می‌تواند با اخلاقی خوب، بروز رفتارهای حرفه‌ای و  بی حاشیه می‌تواند در تیم ملی هم به یک بازیکن شاخص و ارزنده‌ تبدیل شود و تیم ملی را از داشتن یک بازیکن خوب بهره‌مند سازد.

اسکوچیچ و آینده‌ی پیش‌ رو

شاید خیلی‌ها از فهرست اسامی اعلام شده تیم ملی توسط اسکوچیچ راضی نیستند اما نباید از یاد برد که این لیست اولین لیستی است که اسکوچیچ پس از توقف طولانی مدت فعالیت تیم ملی ارائه داده است و قطعاً با بررسی های بیشتر و توجه به همه‌ی ظرفیت های تیم ملی و بازیکنان شاغل در فوتبال ایران با نگاهی درست و منطقی دست به انتخاب بازیکنان تیم ملی بزند. کار تیم ملی برای صعود از گروه مقدماتی رقابت‌های جام جهانی سخت است و اگر بخواهیم از همین ابتدای راه با انتقادات تند سرمربی تیم ملی را مورد نقد قرار دهیم مطمئناً نمی‌شود به کسب نتایج خوب امیدوار بود. اسکوچیچ باید در فضایی آرام و بدون حواشی تیم ملی را برای مسابقات انتخابی جام جهانی آماده کند.

کد خبر: 1075118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =