روایتی از استخراج نفت از زمین‌های سرخپوستان آمریکایی

کتاب «قاتلین ماه گل» روایتی مستند با پیرنگ داستانی است که به ماجرای استخراج نفت در یکی از ایالات آمریکا پرداخته است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «قاتلین ماه گُل» از مجموعه کتاب‌های نیلگون نشر «کتاب تداعی» روایتی است مستند و داستانی درباره استخراج نفت در ایالت اوکلاهومای ایالات متحده آمریکا و در زمین‌هایی که نسل در نسل در دست سرخپوستان ساکن در این منطقه بوده است.

گرن در کتاب خود داستانش را از یک قتل آغاز می‌کند، قتل دختر جوان سرخپوستی که یکی از صدها میراث‌دار درآمدهای نفتی از زمین‌های اجدادی خودش است. قتلی که در ادامه روایتی از یک توطئه را ارائه می‌کند. توطئه‌ای که سفیدپوستان اعم از صاحبان کمپانی‌هایی نفتی، کارگزاران آنها و نیز مباشرانی که قانون برای انجام امور مربوط به اجاره دادن زمین‌ها و محاسبه درآمدهای نفتی، سرخپوستان را مجاب به استخدام آنها کرده است، دست در دست هم آن را ترتیب داده‌اند تا بتوانند درآمد بیشتری از محل این زمین‌ها کسب کنند.

داستان در ادامه روایتی از تاسیس پلیس فدرال آمریکا و تلاش آنها برای کشف راز این قتل و دیگر جنایت‌های مشابه ارائه می‌کند.

دیوید گرن در این کتاب تصویری سیاه اما واقعی از خشونت رایج علیه سرخپوستان در ایالت متحده آمریکا و نسل کشی آنها به بهانه بهره‌برداری از نفت موجود در سرزمین‌هایشان ارائه می‌کند که نمادی از توحس مدرن حاکم بر اندیشه‌های ساکنان این سرزمین در تمامی سطوح است.

دیوید گرن نویسنده روزنامه نگار و نویسنده ارشد مجله نیورکر است. وی در سابقه کاری خود همکاری با نشریانی چون نیویورک تایمز، آتلانتیک، واشنگتن پست، ووال استریت ژورنال و ویکلی استاندارد را دارد. وی همچنین مولف کتابی پژوهشی و افشاگرانه درباره حادثه یازده سپتامبر با عنوان ما چه می‌بینیم نیز هست.

وی کتاب قاتلین گل ماه را در سال 2017 منتشر کرد که بلافاصله در فهرست 10 اثر غیر داستانی پرفروش نیویورک تایمز نیز قرار گرفت.

ترجمه این کتاب به زبان فارسی توسط دکتر سید محمد علوی انجام پذیرفته است. علوی دارای مدرک دکترای دولتی حقوق خصوصی از دانشگاه سوربن و موسس و استاد و اولین رییس دانشکده حقوق دانشگاه شیراز بوده و همچنین استاد مدعو در دانشکده های حقوق دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، و تربیت مدرس را در کارنامه کاری خود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =