ساخت میکروموتوری برای دستکاری در محیط زنده

پژوهشگران میکروموتوری ساختند که با نور کنترل شده و می‌توان از آن در محیط زنده برای دستکاری محیط استفاده کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  ساختار و عملکرد سیستم‌های زنده، نظیر پیشرانه‌های باکتری‌ها، انگیزه‌ای برای محققان به‌منظور طراحی و مهندسی موتورها، محرک‌ها، حسگرها و ربات‌ها در مقیاس میکرو و نانو است.

این پلتفرم‌ها اصول زیستی را به طراحی‌های دست بشر تبدیل می‌کنند و پلی میان ماشین‌های سنتز شده و دنیای زیستی هستند.به تازگی مقاله‌ای در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است که در آن محققان موسسه نانوفتونیک دانشگاه جینان در گوانگژو چین، جزئیات مربوط به میکروموتور زنده با قابلیت چند منظوره را درج کردند. ویژگی بارز این دستگاه، فقدان نیاز به مواد مصنوعی است.

هونگبائو شین، از محققان این پروژه گفت: از آنجا که این میکروموتور نیاز به مواد مصنوعی ندارد، کاملا قابل انطباق با محیط زنده بوده و بدون اینکه مشکلات مصرف انرژی و تولید پسماند را هنگام سنتز داشته باشد می‌تواند تولید شود. کار ما نشان‌دهنده گامی رو به جلو در توسعه سیستم‌های میکروتروبیوتیک زیست‌سازگار، هوشمند و پایدار با قابلیت‌های چند منظوره است.

دانشمندان با استفاده از سلول‌های ریزجلبک CR به‌عنوان ماده اولیه، میکروموتور زنده و چندمنظوره را ساختند که با نور کار می‌کند. این سیستم ممکن است به‌ویژه برای دستکاری غیرمستقیم و اختلال‌های قابل کنترل اهداف زیستی مفید باشد.

شین تصریح کرد: سلول‌های طبیعی CR در محیط زندگی خود از قابلیت‌ تحرک و جابه‌جایی برخوردار هستند که این امر ما را برای انجام این پروژه مشتاق کرد. با این وجود، حرکت جلبک به‌صورت طبیعی غیرقابل کنترل است. با استفاده از یک نیروی نوری و از طریق اسکن نوری، ما این سلول‌ها را به میکروموتورهای چرخشی قابل کنترل تبدیل کردیم.

بسیاری از میکروموتورهایی که تاکنون ساخته شده‌اند فقط عملکرد واحد دارند، در حالی که این میکروموتور می‌تواند به‌عنوان پلتفورمی برای دستکاری، گردش غیرمستقیم اهداف مختلف و سلول‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این میکروموتور برای تحویل هدفمند و آزادسازی کنترل شده برخی مواد در محیط زیستی مناسب است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =