پرکاربردترین نانوساختار محصولات ایرانی در حوزه ساخت‌وساز کدام‌ها است؟

با بررسی بانک محصولات پایگاه استت‌نانو و پایش محصولات ایرانی مندرج در این بانک، مشخص شده است که نیترید تیتانیم، دی‌اکسیدسیلیکون و اکسید روی پرکاربردترین نانوساختارهای محصولات ایرانی حوزه ساختمان هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، بانک محصولات پایگاه داده استت‌نانو، حاوی اطلاعات مربوط به محصولات نانو حوزه‌های مختلف است. با بررسی بخش ساخت و ساز این بانک، مشخص می‌شود ۸۳۸ محصول از ۴۰ کشور جهان در این بانک درج شده است که این ۱۳۹ نوع محصول بخش ساخت و ساز توسط ۳۶۳ شرکت تولید و عرضه شده‌اند.

از میان این ۸۳۸ محصول، ۷۰۷ محصول به بخش مصالح ساختمانی، ۶۶ محصول به بخش تزئینات ساختمان و ۶۵ محصول به بخش مواد ساختاری اختصاص دارد.

با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به محصولات ایرانی، مشخص شده است که نیترید تیتانیم، دی‌اکسیدسیلیکون و اکسید روی پرکاربردترین نانوساختارهای محصولات ایرانی حوزه ساختمان هستند. نقره، کلی (رس)، دی‌اکسیدتیتانیوم و گرافن در رتبه‌های بعدی رایج‌ترین نانوساختارهای مورد استفاده در محصولات ایرانی حوزه ساخت و ساز قرار دارند.

این در حالی است که در بخش محصولات نانو حوزه ساخت و ساز در آمریکا، رایج‌ترین نانوساختار دی‌اکسیدتیتانیم، دی‌اکسیدسیلیکون و نقره هستند که پس از آن‌ها نانولوله‌های‌کربنی، اکسید آلومینیم، اکسید روی و گرافن قرار دارند.

در بخش کشور آلمان، دی‌اکسید سیلیکون، دی‌اکسید تیتانیم و نقره به ترتیب رایج‌ترین نانوساختارهای مورد استفاده در محصولات حوزه ساخت و ساز هستند.

آمریکا با ۱۶۷ محصول، بیشترین محصولات بخش ساخت و ساز را در این بانک به خود اختصاص داده است، در رتبه‌های بعدی، آلمان (۱۴۳ محصول)، چین (۸۷ محصول)، ایران (۸۶ محصول) و روسیه (۶۶ محصول) قرار دارند.

اما این نانوساختارهای پرکاربرد در چه محصولات در بخش ساخت و ساز استفاده می‌شوند؟

بررسی بیشتر بانک استت‌نانو نشان می‌دهد که پوشش‌ها بیشترین میزبان نانوساختارها در حوزه ساخت و ساز بوده‌اند. در رتبه‌های بعد، رنگ و سطوح خود تمیز شونده قرار دارند. بتن، شیشه، نما، آجر، گچ، سنگ و چوب از جمله مواد ساختمانی هستند که نانومواد به آن‌ها اضافه می‌شود.

استفاده از این نانوساختارها موجب بروز رفتارهایی نظیر خودتمیزشوندگی، خواص آنتی‌باکتریال، ضدآب، ضد پرتوفرابنفش، ضدآلودگی، زیست‌سازگاری و مقاومت به خوردگی در محصولات حوزه ساخت و ساز می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =