اصلاح فرآیندها در تولید محتوای آموزشی، امری ضروری است/ آغاز تولید نرم‌افزارهای محتوای درسی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری گفت: اکنون ما آموزش به روش سنتی را در فضای مجازی بارگذاری می‌کنیم و در اصل هیچ تغییری در فرآیندها صورت نگرفته است. باید مطالب را براساس ویژگی‌ها و استعدادهای فضای مجازی پیاده‌سازی کنیم.

سعید قاضی‌مغربی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نوآوری‌های حوزه آموزش در دوران کرونا اظهار کرد: شرایط کنونی کشور، فرآیندها را به‌سوی استفاده بهینه از فضای مجازی سوق می‌دهد. پیش از این شاید فضای مجازی فقط در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های مجازی در حد ابزار ارتباطی معنی می‌شد ولی اکنون این فضا برای استفاده حرفه‌ای در آموزش و ارتقای علمی و فرهنگی کشور به‌رسمیت شناخته می‌شود.

وی افزود: تاکنون هیچ گروهی در داخل کشور فضای مجازی را به معنای کاربردهای فرا ارتباطی تلقی نمی‌کرد ولی بستر آماده نبود و دیدگاه‌های مدیریتی برای راهبری امور به این سمت ورود نمی‌کرد. اکنون این بستر آماده شده و بیشتر خانواده‌ها حداقل در کاربردهای آموزشی با این بستر بسیار بزرگ همراه شده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که اکنون با آن روبرو هستیم این است که همچنان راهبری برنامه‌ها و کارکردهای سنتی در بستر مدرن و به‌روز فضای مجازی ایجاد مشکل کرده است. به‌طور مثال زمانی که آی‌تی به کشور وارد شد عده‌ای گفتند دفاتر اداره ثبت اسکن شده و به‌صورت فایل در سیستم‌های کامپیوتری ذخیره شود. متاسفانه این به معنای ورود فناوری نیست و باید فرآیندها اصلاح شوند.

قاضی‌مغربی با اشاره به لزوم اصلاح فرآیندها در ارائه آموزش‌ها گفت: اکنون ما آموزش به روش سنتی را در فضای مجازی بارگذاری می‌کنیم و در اصل هیچ تغییری در فرآیندها صورت نگرفته است. باید مطالب را براساس ویژگی‌ها و استعدادهای فضای مجازی پیاده‌سازی کنیم و به معنای واقعی کلمه محتوای آموزشی را فناورانه تولید و بارگذاری کنیم. به‌طور مثال در دروس آزمایشگاهی یک روش این است که آزمایش در آزمایشگاه انجام و ویدئوی آن در فضای مجازی بارگذاری شود.

وی ادامه داد: یک روش دیگر این است نرم‌افزاری تولید شود و دانشجو در واقعیت مجازی ماده‌ای را با ماده‌ای دیگر مخلوط کند و اثرات آن را به‌صورت زنده در فضای مجازی مشاهده کند. محتوای آموزشی باید منطبق با واکنش‌ها و بسترها آماده شود نه اینکه فرآیندهای حقیقی را در بسترهای مجازی بارگذاری کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) برای ایجاد تحول در تولید محتوای آموزشی و انطباق بین فضای حقیقی و مجازی ورود کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری تصریح کرد: مطالعات اولیه برای ایجاد تحول آغاز شده و در نظر داریم با دو نرم افزار تخصصی به این موضوعات ورود کنیم. محتوای الکترونیکی  و زمینه را برای آموزش‌های واقعی الکترونیکی آماده خواهیم کرد. کل مطالب حقیقی را با قابلیت‌هایی در اختیار کاربر گذاشته شده و در فضای مجازی بارگذاری می‌شود.

قاضی‌مغربی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که فعالیت‌های جدی در فضای مجازی آغاز شده و هیچ پیش‌بینی برای سال آینده نشده و بیماری کوید 19 کماکان وجو دارد. اغلب گرفتاری‌ها و چالش‌ها در آموزش‌های ابتدایی اتفاق می‌افتد که باید جدی گرفته شود و روش‌های کنونی اثرگذاری کافی را ندارند و آثار منفی بسیار جدی دارد. باید به سوی نرم افزارهایی که آموزش را بر پایه محتوای الکترونیکی ارائه می‌کند، برویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075207

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =