مدیریت زرشک و عناب به خراسان جنوبی واگذار شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیریت زرشک و عناب به عنوان محصولات انحصاری به استان واگذار و سازمان‌های مستقلی برای این امر تشکیل شود که بتوانیم از شرایط کنونی خارج شویم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدصادق معتمدیان، در جلسه هم اندیشی تشکل‌ها، فعالان و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی با وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: طی سال گذشته نهضت آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در استان رقم خورد که  تحول بسیار خوبی در روستاها داشته است.

وی با بیان اینکه مجوز واردات شتر به خراسان جنوبی برای واردات دام از مرز پاکستان اخذ و اقدامات اولیه انجام شده است، افزود: طی دو دهه گذشته نیمی از روستاهای تخلیه شدند، اما با احیا و مرمت و آبدهی قنوات به دلیل ایجاد سیل بندها، در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت معکوس به روستاییان بوده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی از کلنگ‌زنی ۲۰۰ طرح آبخیزداری در سال گذشته گفت و ادامه داد: اجرای این طرح‌ها نقش بسزایی در افزایش سطح آبدهی قنوات پایین دست و ماندگاری روستاها دارد.

معتمدیان بیان کرد: سال گذشته پروژه سیستم نوین آبیاری در ۱۳ هزار هکتار از اراضی استان انجام شده است و هیچ محدودیتی در راستای تخصیص اعتبار برای اجرای سیستم آبیاری نوین وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری دو مجتمع آبرسانی به محلات عشایر به بهره برداری رسیده و  در آینده‌ای نزدیک کلنگ احداث آبرسانی به محله عشایری دستگردان بر زمین زده می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عشایر استان در اقتصاد و امنیت بسیار تاثیرگذار هستند، اظهار کرد: این قشر در سخت‌ترین شرایط اقلیمی زندگی می‌کنند، اما بهره مندی از امکانات عمومی برای آنان حداقل است.

معتمدیان، خواستار توجه ویژه مسئولان به احداث پنل‌های خورشیدی در محلات عشایری شد و افزود: همچنین در تامین آب مورد نیاز محلات عشایری نیازمند کمک هستیم.

وی با اشاره به احداث هزار هکتار گلخانه در برنامه یک ساله در استان، افزود: در راستای اجرای این پروژه نیازمند تخصیص تسهیلات ارزان قیمت هستیم تا در دهه فجر شاهد بهره برداری تعدادی از این مجمتع‌ها باشیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل  برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیر زمینی برخی از مناطق در شرایط بحرانی قرار گرفته است که خوشبختانه تصویب سند سازگاری با کم آبی آثار و برکات مطلوبی داشته است.

معتمدیان با بیان اینکه خراسان جنوبی کم‌درآمدترین استان در کشور است، یادآور شد: خام‌فروشی محصولات استراتژیک در استان یکی از مشکلات بوده که نیازمند توجه است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1075211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =