پیوند انقلاب اسلامی با موسیقی در انقلاب‌های جهان بی‌نظیر است

شهروز حقی آهنگساز موسیقی ایرانی معتقد است که پیوند انقلاب اسلامی با موسیقی و سرود در میان تمام انقلاب‌های جهان پیوندی بی‌نظیر است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، شهروز حقی آهنگساز موسیقی ایران، در برنامه رادیوییِ «ارغنون» به آسیب‌شناسی موسیقی در حوزه دفاع مقدس پرداخت.

حقی گفت:‌ جنگ‌ها بخش مهمی از وقایع تاریخی بشر هستند. حماسه‌سرایی در باب جنگ‌ها و پیروزی‌ها و شکست‌ها همواره ادبیات و موسیقی و بخش‌های مختلف فرهنگ را تحت تاثیر قرار داده است. موسیقی جنگ نمی‌تواند یک فرم یا ژانر مشخصی از موسیقی باشد، اما این موضوع در موسیقی تمام کشورها و ملت‌هایی که به نوعی درگیر جنگ بوده‌اند جایگاه ویژه خود را داشته است.

این آهنگساز ادامه داد: در زمان دفاع مقدس آثار موسیقایی بسیار شاخص و متنوعی در حوزه دفاع و مقاومت تولید شدند. بسیاری از آهنگسازان بزرگ جهان در زمان‌ جنگ‌های جهانی آثار مختلفی را با این موضوع به تولید رسانده‌اند. انقلاب اسلامی ایران پیوند خوبی را با موسیقی و سرود برقرار کرده بود. پیوند انقلاب اسلامی با موسیقی و سرود در میان تمام انقلاب‌های جهان پیوندی بی‌نظیر است.

وی افزود: شعارهای آهنگین و سرودگونه یکی از مولفه‌های مهم تظاهرات و حرکت‌های انقلابی مردم ایران بود. تمام سرودهای دوران دفاع مقدس هویت و کارکرد ویژه‌ای داشتند. بسیاری از نوحه‌های آقایان آهنگران و کویتی‌پور هویت جدیدی را به بُعد موسیقیایی دفاع مقدس بخشیده بودند.

این آهنگساز تاکید کرد: بسیاری از قطعات موسیقیایی دوران دفاع مقدس به درستی ثبت و ضبط نشده‌اند. در حال حاضر قطعه «ای لشگر صاحب زمان» می‌تواند یکی از نشانه‌های دفاع مقدس باشد. در دوران دفاع مقدس هر فعال موسیقی سعی می‌کرد در سفره رنگارنگ موسیقیایی آن دوران سهم خودش را داشته باشد.

حقی گفت: زبانِ موسیقی به ترجمه نیاز ندارد. اگر یک قطعه موسیقی از دل برآمده باشد و از غنای تکنیکی خوبی برخوردار باشد، ماندگار می‌شود و در هر مقطعی کارکرد خود را به دست می‌گیرد.

وی با بیان این که ما بیش از حد به موسیقی پاپ گرایش پیدا کرده‌ایم، تاکید کرد: در حال حاضر جامعه‌ی ایران شنیدنِ موسیقی بی‌کلام را فراموش کرده است. متاسفانه امروزه عموم مردم از موسیقی بی‌کلام استقبال نمی‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =