ایران طرحی برای پایان منازعه قره باغ آماده کرده است/رایزنی ها با کره جنوبی کند پیش میرود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در زمینه مساله قره باغ طرحی را آماده کرده است که با مشورت هر دو طرف موضوع و همچنین همسایگان و دولت‌های منطقه پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به سفر ظریف به کویت، اظهارداشت: این سفر برای تسلیت و همدردی با مردم کویت و دیدار با امیر جدید آن کشور و همچینن ملاقاتی با همتای کویتی خود بود.

وی گفت: پیش از آن، آقای ظریف گفتگویی تلفنی با همتای روس خود در خصوص مناقشه اخیر میان ارمنستان و آذربایجان داشتند و قبل از آن هم با وزرای امور خارجه آن دو کشور تلفنی مذاکراتی را داشتند. 

خطیب زاده افزود: ایران معتقد هست که مسیر نظامی برای حل مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان وجود ندارد و تاکید داریم که هرچه زودتر باید حملات نظامی متوقف شود تا مذاکراتی فراگیر میان این دو کشور آغاز شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران طرحی را برای حل و فصل موضوع با مشورت هر دو کشور و البته برخی کشورهای منطقه آماده کرده است و امیدواریم هر دو طرف از ادامه جنگ و خشونت پرهیز کنند. 

وی بیان کرد: ایران نمی تواند درگیری را در مرزهای خودش تحمل کند و به هر دو پایتخت هم گفتیم که این موضوع را بسیار مراقب باشند تا مرزهای ما مورد تعرض حتی غیر تعمدی هم قرار نگیرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای وزیر خارجه عربستان مبنی بر نقض تعهدات ایران در برجام و ضرورت برخورد با تهران بیان کرد: احتمالا عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس آخرین کشورهایی هستند که درباره این موضوعات اظهارنظر کنند. آنها از همان ابتدا مخالفت جدی با هر گونه حل و فصل مسئله هسته‌ای داشتند و پنهان هم نمی‌کرده و نمی‌کنند. این اظهارات خنده‌دارتر از آن است که قابل جواب دادن باشد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فعالیت‌های مخفیانه ریاض در عرصه هسته‌ای گفت: عربستان در چارچوب ان‌پی‌تی موظف به رعایت تعهداتش است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما به دقت در حال بررسی تحولات مرتبط هستیم و به ریاض هم تذکر می‌دهیم که به تعهدات خود پایبند باشد و اجازه دهد مسیرهای حقوقی و بین‌المللی در مورد فعالیت‌های بعضا پنهان و مخافیانه عربستان در مسئله هسته‌ای را پیگیری شود. به نهادهای بین‌المللی هم گفتیم عربستان را نسبت به فعالیت‌های خود پاسخگو کند.

 خطیب زاده در خصوص حملات نظامی ارمنستان به شهرهای آذربایجان خاطرنشان کرد: اصل اساسی عدم تعرض به غیرنظامیان و مناطق غیرنظامی است. ایران صریح، شفاف، روشن و بدون لحظه‌ای مکث گفته است هر کسی این اصل را رعایت نکند، از طرف ما مردود است.

 وی ادامه داد: مجدانه بیان می‌کنیم در این درگیری جان غیرنظامیان و اماکن غیرنظامی محفوظ باشد. همه باید کمک کنند آتش این درگیری خاموش شده و کسی کمک نکند که آتش آن بالا بگیرد. 

این دیپلمات ارشد در خصوص موضوعات رایزنی ایران و عراق در سفر چندی پیش وزیر خارجه عراق به تهران اظهارداشت: ما هم در سفر دو هفته قبل وزیر خارجه عراق به ایران و هم در مراودات عادی با مقامات عراقی موارد متعددی را مورد رایزنی قرار می‌دهیم. 

خطیب‌زاده با بیان اینکه حفظ ثبات سیاسی در عراق و جایگاه مرجعیت در عراق از ارکان سیاست ایران در عراق است، گفت: تمامی تلاش ایران هم برای کمک به این کشور است. البته طرف‌های ثالثی هستند که در پی ایجاد خدشه در روابط تهران و بغداد بوده که این مسئله را هم پنهان نمی‌کنند. روابط دو کشور مردمی، چند لایه و تاریخی است. 

وی در خصوص آخرین رایزنی‌ها با کره جنوبی برای دریافت مطالبات ایران از این کشور بیان کرد: رایزنی‌ها با کره جنوبی در جریان است ولی دارای کندی‌هایی است و براساس انتظار ما نیست. در مورد خرید دارو و برخی اقلام توافقاتی با سئول داشتیم اما همچنان با کندی پیش می‌رود به ویژه در خصوص تامین منابع مورد نیاز که از منابع مالی ایران در این کشور درخصوص خرید واکسن آنفولانزا و برخی مسائل دیگری.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم طرف کره‌ای متوجه حساسیت موضوع شده و سرعت لازم را به این گفت‌وگوها بدهد.

وی در خصوص نقش ایران در حل منازعه قره باغ عنوان کرد: ایران یکی از کنشگران معدودی است با همه طرفین و کنشگران این موضوع اعم از دو طرف درگیر و طرف‌های دیگر منطقه‌ای روابط خوبی دارد. از این بعد، در جایگاه ویژه‌ای داشته و رسالت مهمی داریم. 

خطیب‌زاده با بیان اینکه سعی کردیم هم به شکل دوجانبه با هر دو پایتخت در ارتباط مستمر باشیم، گفت: دسترسی یکسانی به خاطر سیاست‌های درست قبلی وجود دارد و هم با کنشگران منطقه‌ای در ارتباط باشیم. طرحی را آماده‌ کردیم و امیدواریم به این جنگ هرچه زودتر پایان دهیم که در چارچوب حفظ تمامیت ارضی آذربایجان، خروج نیروهای نظامی و آغاز مذاکرات است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای وزیر خارجه آلمان مبنی بر ادامه یافتن تحریم تسلیحاتی اظهار داشت: اینکه اروپا چه تصمیمی درباره ابقای محدودیت‌های تسلیحاتی را بگیرد، مربوط به خودشان است ولی هم آلمان و هم اروپا می‌دانند در چارچوب منشور، برجام و قطعنامه2231 تعهد دارند مانع رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران نشوند و هر اقدامی انجام دهند اقدامی برخلاف برجام و قطعنامه 2231 است. 

وی با بیان اینکه بارها تاکید کرده‌ایم اروپا در طول یک سال و نیم خروج آمریکا از برجام نشان داده تا چه اندازه در عمل به تعهدات قطعی خود ناتوان است، تصریح کرد: این موضوع پنهانی نیست. حتی آنها از حداقل ناچیزی که به عنوان اینستکس پیشنهاد شده بود، چیز یک تراکنش محدود کار دیگری نتوانست انجام دهد. 

خطیب‌زاده افزود: توصیه من به سه پایتخت اروپایی عضو برجام این است که تاریخ قضاوت قطعی خواهد داشت که کدام طرف ناتوان بود و کدام طرف با قدرت به تعهداتش پایبند بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توقف پروازها به ترکیه هم گفت: کرونا یک واقعیت است. پروتکل‌های سفت و سختی از سوی کشورها در این باره قائل شده‌اند. سفارت ما و سازمان‌ هواپیمایی رایزنی‌های لازم را با طرف ترک داشته‌اند. 

وی ادامه بیان کرد: تا زمانی که این سفرها منوط به ایرانیان مقیم، دانشجویان یا کسانی که ویزای بلندمدت دارند، مشکلی وجود ندارد اما مسئله ویزای توریستی حل نشده و ما هم علاقه‌ای در این باره نداریم. نمی‌شود در این شرایط موضوع سفرهای توریستی و عادی حل شود و درست هم نیست. 

خطیب‌زاده در خصوص ناکامی مذاکرات دوحه عنوان کرد: این افتضاح تاریخی برای آمریکا باقی می‌ماند که یک بار به بهانه طالبان به افغانستان لشکرکشی کرد، این کشور را به تصرف خود درآورد، مردم بسیاری را کشت، زنان و کودکان را آواره کرد و به مناطق غیرنظامی حمله که به بهانه مقابله با طالبان بود اما 19 سال بعد افتخار می‌کند با همین گروه در گفت‌وگو است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا هم قبلا و هم امروز در حال اشتباه است، گفت: مسیر آمریکا زورگویی است که ایم مسیر مدت‌ها است که بسته شده. خلیل‌زاد نماینده مردم افغانستان نیست. گفت‌وگوهای صلح باید میان گروه‌های بین‌الافغانی فارغ از قوم و مذهب انجام شود. چارجوب هم قانون اساسی و دستاوردهای افغانستان در مورد حقوق زنان اقلیت‌ها و اقوام است. 

وی در خصوص اظهارات سفیر روسیه در ایران در مورد عدم وجود مانع برای خرید موشک‌های اس 400 اظهار داشت: ایران در 40 سالی که آمریکا و برخی از کشورها محدودیت‌های تسلیحاتی را اعمال کرده بودند، به برکت جوانان و دشمنان خود بسیاری از نیازهای دفاعی خود را تامین کرده و در زمره صادرکنندگان قرار دارد.

خطیب زاده افزود: ایران براساس نیازهای خود عمل می‌کند. روزی که محدودیت‌های تسلیحاتی برطرف شود، براساس حق و نیاز خود عمل خواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد در خصوص آخرین وضعیت سندهای راهبردی اقتصادی ایران با روسیه و چین یادآور شد: این سندها امروز آغاز نشده است. هرچند برخی از مخالفان و معاندان درباره این نقشه راه اظهاراتی را مطرح کرده‌اند اما از سفر رئیس‌جمهور چین به تهران در دستورکار قرار گرفته و بارها میان تهران و پکن رد و بدل شده است. 

خطیب‌زاده ادامه داد: ما این کارها را نمی‌کنیم که به کشوری وابسته شده یا تاب‌آوری اقتصادی خود را کاهش دهیم. ایران یک کشور متنوع و دارای پتانسیل های بالاست. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تصمیم‌گیران ما از این پتانسیل‌ها آگاه هستند. من نوید خوبی را به ملت ایران می‌دهم. اتفاقات بزرگی در ایران رخ می‌دهد. خیلی‌ها دوست دارند که این را نشنیده و نبیند. ما شرمنده مردم ایران هستیم اما قول می‌دهیم با تمام قوا در اقتصاد مقاومتی و درون‌زا متمرکز شویم و اسناد راهبردی با سایر کشورها برای افزایش ظرفیت‌بخشی است. 

وی درخصوص دخالت‌های سایر نهادها در وظایف وزارت امور خارجه گفت: زیبایی ایران در همین گفت‌وگوها و پویایی‌های سیاسی است. جامعه  تکصدایی در داخل نداریم که از افتخار ماست. تمام گروه‌ها حق اظهارنظر دارند اما مواضع جمهوری اسلامی از سوی وزارت امور خارجه بیان می‌شود. 

خطیب زاده تصریح کرد: آنچه از سوی من یا وزیر امور خارجه بیان می‌شود، مواضع ایران است. مواضع ما در موضوع قره‌باغ روشن است که شفاف‌ترین موضع یک کشور در این باره است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص صحبت‌های ظریف مبنی بر کارشکنی ‌عده‌ای در داخل کشور در امور دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی کرد. هر وقت مسائل سیاست خارجی وابسته به مسائل داخلی شده، منافع ملی هیچ وقت تامین نشده است.

وی بیان کرد: سیاست داخلی را به سیاسیون و سیاست خارجی را به دیپلمات‌های کارکشته جمهوری اسلامی واگذار کنید که منافع ایران را دنبال می‌کنند. همواره سعی کردیم نماینده شایسته‌ای برای ایران سربلند و نه یک جریان باشیم.

خطیب‌زاده درباره ادعای امارات در خصوص جزایر سه‌گانه‌ ایرانی و پروژه ساخت لوله‌های نفتی امارات همراه با اسرائیل در خلیج فارس عنوان کرد: هر کشوری حتی هر چقدر هم خطا کند، در همسایگی ما، سعی می‌کنیم با توجه به سیاست حسن همسایگی تلاش کنیم به مسیر درست کنش‌های منطقه‌ای برگردد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امارات سال‌هاست که در مسیر غلطی در برخی حوزه‌ها گام برمی‌دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران درباره جزایر سه‌گانه از کسی اجازه نمی‌گیرد در مرزها و سرزمین خود چه اقداماتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: جزایر سه‌گانه ایران در خلیج همیشه فارس بدون شک و قطعی متعلق به ایران است و این اظهارات نه حقی برای کسی ایجاد می‌کند و نه تاثیری بر اعمال حاکمیت ایران.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: صهیونیستی در حضیض خود به سر می‌برد و سعی می‌کند در غرقی که اتفاق می‌افتد هر کس دیگری را با خود به زیر بکشد. امیدوارم امارات و دولت فعلی با این رژیم به زیر آب کشیده نشود. 

خطیب‌زاده در خصوص اینکه برای ایران فرق می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود و اینکه ترامپ دوباره مجددا انتخاب شود و امکان مذاکره مجدد هست؟ گفت: سیاست ایران در قبال آمریکا دقیق و محاسبه شده و برآمده از ابعاد مختلف در نظام بین‌الملل است. ایالات متحده مسئول ترور بزدلانه، ناجوانمردانه و در نیمه‌های شب در عراق است و در سطح ملی آمریکاست که باید پاسخگو باشد. 

وی با تاکید بر اینکه ما شخصی به نام ترامپ نمی‌شناسیم ما رئیس جمهور آمریکا را می‌شناسیم و آمریکا باید پاسخگو باشد، اظهار داشت: در سطح شخصی ترامپ به اندازه کافی به جامعه جهانی و ملتش نشان داده که چه ویژگی‌هایی دارد و دایره ادب اجازه نمی‌دهد نزدیک شوم به بیان این ویژگی‌ها. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی علیه ایران آغاز کرده است، تصریح کرد: این ایالات متحده است که باید به مسیر درست برگردد. دولت فعلی و بعدی برای ما تفاوتی نمی‌کند. ما ترور سردار شهید را نه می‌بخشیم و نه فراموش نمی‌کنیم و مسئولان ما گفته‌اند ما اهل تهدید نیستیم، ما اهل اقدام هستیم.

خطیب‌زاده در خصوص مسائل مطرح شده درخصوص برجام در کمپین‌های انتخاباتی آمریکا تصریح کرد: اهمیتی ندارد در داخل کمپین‌های انتخاباتی برای مصارف انتخاباتی چه فرمایشاتی شده است. آنچه برای ما ملاک است، متن برجام و قطعنامه 2231 است.

وی ادامه داد: کشوری که حضور خود در برجام پایان داده و رئیس‌جمهور آمریکا با وقاحت کامل برگه خروج از برجام را نشان داده و کارزار حداکثری برای فشار جهانی علیه ایران به وجود می‌آورد، تفاوتی ندارد چه حزبی بر قدرت سوار شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمریکا از برجام خارج شده و باید متوجه مسئولیت خود باشد. اگر به فرض آنکه این دولت یا هر دولتی به مسیر درست برگردد، مسیر روشن است. آنها باید اشتباه خود را پذیرفته، این جنگ اقتصادی را متوقف، به تعهدات خود برگشته و خسارت‌ها را جبران کند. البته باید منتظر ماند و دید. 

 خطیب زاده در خصوص اظهارات برادر قاضی منصوری در مورد نمایندگی ایران در رومانی خاطرنشان کرد: سفارت‌های ایران در خارج، نماینده حاکمیت هستند و نه صرفا دولت. در موضوعات داخلی آنها تسهیل کننده مواردی هستند که دولت و ارکان حاکمیتی از آنها درخواست می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تصمیم‌گیران ما از این پتانسیل‌ها آگاه هستند. من نوید خوبی را به ملت ایران می‌دهم. اتفاقات بزرگی در ایران رخ می‌دهد. خیلی‌ها دوست دارند که این را نشنیده و نبیند. ما شرمنده مردم ایران هستیم اما قول می‌دهیم با تمام قوا در اقتصاد مقاومتی و درون‌زا متمرکز شویم و اسناد راهبردی با سایر کشورها برای افزایش ظرفیت‌بخشی است. 

وی درخصوص دخالت‌های سایر نهادها در وظایف وزارت امور خارجه گفت: زیبایی ایران در همین گفت‌وگوها و پویایی‌های سیاسی است. جامعه  تکصدایی در داخل نداریم که از افتخار ماست. تمام گروه‌ها حق اظهارنظر دارند اما مواضع جمهوری اسلامی از سوی وزارت امور خارجه بیان می‌شود. 

خطیب زاده تصریح کرد: آنچه از سوی من یا وزیر امور خارجه بیان می‌شود، مواضع ایران است. مواضع ما در موضوع قره‌باغ روشن است که شفاف‌ترین موضع یک کشور در این باره است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص صحبت‌های ظریف مبنی بر کارشکنی ‌عده‌ای در داخل کشور در امور دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی کرد. هر وقت مسائل سیاست خارجی وابسته به مسائل داخلی شده، منافع ملی هیچ وقت تامین نشده است.

وی بیان کرد: سیاست داخلی را به سیاسیون و سیاست خارجی را به دیپلمات‌های کارکشته جمهوری اسلامی واگذار کنید که منافع ایران را دنبال می‌کنند. همواره سعی کردیم نماینده شایسته‌ای برای ایران سربلند و نه یک جریان باشیم.

خطیب‌زاده درباره ادعای امارات در خصوص جزایر سه‌گانه‌ ایرانی و پروژه ساخت لوله‌های نفتی امارات همراه با اسرائیل در خلیج فارس عنوان کرد: هر کشوری حتی هر چقدر هم خطا کند، در همسایگی ما، سعی می‌کنیم با توجه به سیاست حسن همسایگی تلاش کنیم به مسیر درست کنش‌های منطقه‌ای برگردد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امارات سال‌هاست که در مسیر غلطی در برخی حوزه‌ها گام برمی‌دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران درباره جزایر سه‌گانه از کسی اجازه نمی‌گیرد در مرزها و سرزمین خود چه اقداماتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: جزایر سه‌گانه ایران در خلیج همیشه فارس بدون شک و قطعی متعلق به ایران است و این اظهارات نه حقی برای کسی ایجاد می‌کند و نه تاثیری بر اعمال حاکمیت ایران.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: صهیونیستی در حضیض خود به سر می‌برد و سعی می‌کند در غرقی که اتفاق می‌افتد هر کس دیگری را با خود به زیر بکشد. امیدوارم امارات و دولت فعلی با این رژیم به زیر آب کشیده نشود. 

خطیب‌زاده در خصوص اینکه برای ایران فرق می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود و اینکه ترامپ دوباره مجددا انتخاب شود و امکان مذاکره مجدد هست؟ گفت: سیاست ایران در قبال آمریکا دقیق و محاسبه شده و برآمده از ابعاد مختلف در نظام بین‌الملل است. ایالات متحده مسئول ترور بزدلانه، ناجوانمردانه و در نیمه‌های شب در عراق است و در سطح ملی آمریکاست که باید پاسخگو باشد. 

وی با تاکید بر اینکه ما شخصی به نام ترامپ نمی‌شناسیم ما رئیس جمهور آمریکا را می‌شناسیم و آمریکا باید پاسخگو باشد، اظهار داشت: در سطح شخصی ترامپ به اندازه کافی به جامعه جهانی و ملتش نشان داده که چه ویژگی‌هایی دارد و دایره ادب اجازه نمی‌دهد نزدیک شوم به بیان این ویژگی‌ها. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی علیه ایران آغاز کرده است، تصریح کرد: این ایالات متحده است که باید به مسیر درست برگردد. دولت فعلی و بعدی برای ما تفاوتی نمی‌کند. ما ترور سردار شهید را نه می‌بخشیم و نه فراموش نمی‌کنیم و مسئولان ما گفته‌اند ما اهل تهدید نیستیم، ما اهل اقدام هستیم.

خطیب‌زاده در خصوص مسائل مطرح شده درخصوص برجام در کمپین‌های انتخاباتی آمریکا تصریح کرد: اهمیتی ندارد در داخل کمپین‌های انتخاباتی برای مصارف انتخاباتی چه فرمایشاتی شده است. آنچه برای ما ملاک است، متن برجام و قطعنامه 2231 است.

وی ادامه داد: کشوری که حضور خود در برجام پایان داده و رئیس‌جمهور آمریکا با وقاحت کامل برگه خروج از برجام را نشان داده و کارزار حداکثری برای فشار جهانی علیه ایران به وجود می‌آورد، تفاوتی ندارد چه حزبی بر قدرت سوار شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمریکا از برجام خارج شده و باید متوجه مسئولیت خود باشد. اگر به فرض آنکه این دولت یا هر دولتی به مسیر درست برگردد، مسیر روشن است. آنها باید اشتباه خود را پذیرفته، این جنگ اقتصادی را متوقف، به تعهدات خود برگشته و خسارت‌ها را جبران کند. البته باید منتظر ماند و دید. 

 خطیب زاده در خصوص اظهارات برادر قاضی منصوری در مورد نمایندگی ایران در رومانی خاطرنشان کرد: سفارت‌های ایران در خارج، نماینده حاکمیت هستند و نه صرفا دولت. در موضوعات داخلی آنها تسهیل کننده مواردی هستند که دولت و ارکان حاکمیتی از آنها درخواست می‌کنند. 

خطیب‌زاده در خصوص اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که با اشاره به توافقات اخیر با بحرین و امارات عنوان کرده که جبهه یکپارچه‌ای علیه ایران تشکیل خواهیم داد، تصریح کرد:‌ آنها نگران مرزهای خودشان باشند. رژیم اشغالگر قدس در بحران هویتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دامنه‌دار در حال غرق شدن است و این اظهارات ارزش پاسخ دادن ندارد.

وی گفت: هر کسی که به این خانه سست خود را در منطقه ما بیاویزد، خودش را بدنام کرده است. رژیم اشغالگر قدس جوابش را در سرزمین‌های اشغالی گرفته و باز هم خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح پیشنهادی روسیه برای خلیج فارس خاطرنشان کرد:‌ امنیت خلیج فارس همواره تامین شده است. نه تنها امنیت ایران تامین شده بلکه امنیت دیگر کشورها را در این منطقه تامین کرده‌ایم.

خطیب زاده گفت: طرح روسیه طرح جدیدی نیست و جدیدا دوباره سازمان جدیدی پیدا کرده است و یکی از نزدیک‌ترین طرح‌ها به طرح جمهوری اسلامی است. هر طرحی که فراگیر، جامع و تامین‌کننده اصول اولیه باشد، با آن همراهی خواهیم کرد ولی طرح ایران به عنوان طرح امید جامع‌ترین طرح است و این مسیر را ادامه می‌دهیم و خوشامد می‌گوییم به کسی که بخواهد با ما همراهی کند.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص بازرسی آژانس از دومین مکان مورد نظر خود و روابط ایران و آژانس ابراز داشت: روابط ایران و آژانس فنی و حرفه‌ای بوده است. هر زمان آژانس از فشارهای طرف‌های ثالث دور بوده این همکاری‌ها به خوبی انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص مشکلات دانشجویان ایرانی در آلمان بیان کرد: سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دیگر به طور جدی این موضوع را پیگیری کرده و می‌کند. حوزه شینگن مقررات خاصی را دارد که ویزاهای توریستی و موقت همچنان امکان ورود ندارند و باید ویزاهای اقامتی باشد. در حال رایزنی هستیم. موضوع مهمی برای ایران است که شهروندان ایرانی بتوانند حضور یابند.

خطیب زاده در پایان و در پاسخ به سؤالی درخصوص بازرسی آژانس از دومین مکان مورد نظر خود و روابط ایران و آژانس خاطرنشان کرد: روابط ایران و آژانس فنی و حرفه‌ای بوده است. هر زمان آژانس از فشارهای طرف‌های ثالث دور بوده این همکاری‌ها به خوبی انجام شده است. آژانس متعهد شده که از فشارهای سیاسی فاصله بگیرد و ایران هم با حسن نیت اجازه دسترسی به دو سایت را داده است.

کد خبر: 1075246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =