پاسخگویی اجتماعی باید به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد که پاسخگویی اجتماعی از سطح معاونت آموزشی و وزارت بهداشت به وزارت علوم، سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش تسری یابد و به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، جلسه‌ کارگروه پاسخگویی اجتماعی با حضور علی‌اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دبیر کارگروه پاسخگویی و حضور مجازی معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، تبریز، کرمان و دیگر دانشگاه‌ها برگزار شد.

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی ایران به منظور حضور موثر در پاسخگویی اجتماعی و ارائه‌ گزارش تشکیل و فعالیت کارگروه مسئولیت‌پذیر این دانشگاه، ابراز امیدواری کرد، کارگروه پاسخگویی اجتماعی در سایر دانشگاه‌ها تشکیل و فعالیت های مثبتی توسط این کارگروه‌ها در دانشگاه‌ها ارائه شود.

وی گفت: در این حوزه به حرکت انقلابی و جهش‌گونه‌ای نیاز است و مبحث پاسخگویی، بحث جدیدی نیست و در کل دنیا مطرح است و امیدواریم حرکت جدیدی در کشور آغاز شود. برای این حرکت به فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی نیاز است و باید کاری انجام شود که این مفاهیم به گروه‌های آموزشی، تشکل‌های دانشجویی و در کل به دانشگاه‌ها رسوخ کند و احساس نیاز در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها شکل بگیرد، جلسات اتاق فکر تشکیل شود و این موضوع از مرزهای ستادی خارج شود، چون راز ماندگاری پاسخگویی اجتماعی، در نفوذ آن به دانشگاه‌هاست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی و الگوسازی برای پاسخگویی اجتماعی در حکم شخم زدن و آماده کردن زمین برای کشت و کار است و باید تلاش کنیم قوانین و مقررات حوزه‌ پاسخگویی اجتماعی، جایگاه خود را در آیین‌نامه‌ها پیدا کنند.

وی یادآور شد: از مصادیق رسوخ قوانین و مقررات حوزه‌ پاسخگویی اجتماعی به آیین‌نامه‌ها می‌توان به تخصیص بودجه از سوی مرکز نصر برای این حوزه اشاره کرد و آیین‌نامه‌ ارتقاء دستیاری نیز یکی از نقاط کلیدی است که می‌تواند نقش ویژه‌ای  در حوزه پاسخگویی اجتماعی ایفا کند.

حقدوست با بیان مثال‌هایی از افراد مسئولیت‌پذیر حوزه‌ پزشکی گفت: به طور مثال وقتی یک پزشک اورژانس، مدیریت می‌کند و هزینه‌ اتاق عمل بیمار نیازمند را جمع‌آوری و تقبل می‌کند باید ارزش کار این فرد را ارج نهاد و کار این افراد فداکار باید به عنوان شاخص و الگو باشد. 

وی افزود: رفتارهای توام با مسئولیت‌پذیری باید در تنظیم مقررات، مدنظر باشند و باید تلاش شود، قوانینی تنظیم شود که دانشجویان را به صورت داوطلبانه به عرصه‌ پاسخگویی اجتماعی هدایت کند و این مسئله به عهده‌ قوانین وضع‌شده است و امید است این مسئله بعد از مرحله فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی، مورد توجه شورای عالی سیاستگذاری باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: پاسخگویی اجتماعی در دانشگاه‌ها مانند قطاری است که اینرسی سکون بر آن حاکم است و لازم است این اینرسی سکون به اینرسی حرکتی تبدیل شود تا حتی پس از حضور ما در این معاونت، قطار پاسخگویی در دانشگاه‌ها از حرکت باز نایستد و به یادگار، باقی بماند.

حقدوست ابراز امیدواری کرد، پاسخگویی اجتماعی از سطح معاونت آموزشی و وزارت بهداشت به وزارت علوم، سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش تسری یابد و به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود.

وی به تشریح دانشگاه ایده‌آل پرداخت و گفت: یک دانشگاه ایده‌آل مانند منشوری است که ۶ وجه دارد و وجوه آن عبارتند از: مرجعیت علمی، همگرایی علوم، دانشگاه حکمت بنیان، آمایش سرزمینی و ماموریت‌گرایی، بین المللی سازی و دغدغه‌مندی و پاسخگویی و اگرچه بازتاب های متفاوتی از این منشور ساطع می‌شود ولی در نهایت یک منبع وجود دارد لذا لازم است بین مفاهیم ۶ گانه‌ی مذکور ارتباط برقرار کرد و در رابطه با آن بحث‌های تفسیری و تحلیلی ارائه داد و تلاش می‌کنیم در این مفاهیم در سطح دنیا مطرح شویم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: بسیاری از این ارتباطات و ایده‌های خلاقانه در گرو همگرایی علوم است و توجه به علومی که به موضوع پاسخگویی اجتماعی نزدیکتر هستند مانند علوم اجتماعی، روان‌شناسی و انسان‌شناسی بسیار موثر است و سپس باید تسری به علوم دیگر در دستور کار قرار بگیرد تا ایده‌های خلاقانه‌ای شکل بگیرد.

وی یادآور شد: ایده‌های خلاقانه که عمدتا منتج از ترکیب علوم و رشته‌ها است، حاصل همگرایی علوم است و ما در دغدغه‌مندی جامعه نیز می‌توانیم از این همگرایی علوم استفاده‌ بهینه کنیم.

حقدوست تاکید کرد: باید مفاهیم را به شکل وسیع مورد بررسی قرار دهیم به طور مثال مفهوم بین‌المللی‌سازی بسیار وسیع تر از جذب تعدادی دانشجوی خارجی است و ما باید تلاش کنیم دانشجویانی در تراز بین‌المللی آموزش بدهیم که ۲۰ سال دیگر بتوانند در پست‌های بزرگ بین‌المللی مانند ریاست سازمان ملل، بهداشت جهانی و یا رئیس انجمن‌های علمی بزرگ دنیا بشوند. 

وی گفت: باید تلاش کنیم بین حوزه‌های مختلف، اتصال برقرار کنیم لذا بین تمام وجوه ۶ گانه‌ مذکور و دغدغه‌مندی، ارتباط وجود دارد و اگر قرار است موثر باشیم این تاثیر باید فرا مرزی بشود و برای به حرکت درآوردن دانشگاه‌ها لازم است ما به عنوان مسئول، اندکی جلوتر از جامعه حرکت کنیم، نقشه‌راه داشته باشیم و افق‌های بعدی را برای دانشگاه‌ها روشن و شفاف بسازیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =