اسکندری: کسب ۹۷ مدال در بیلیارد فقط با کمک تمام ارکان این رشته ممکن بود

هاشم اسکندری رییس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس ایران گفت:ما در فدراسیون وظیفه داریم که در مسیر موفقیت بازیکنان، ریل‌هایی احداث کنیم که موفقیت آنها را تضمین کند و این رشته را به سمت جلو هدایت کند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)- هومن جعفری؛ هاشم اسکندری رییس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس ایران بعد از پایان محرومیت شش ماهه‌اش، مدتی است به کار قبلی خود بازگشته و مجددا سکان هدایت این فدراسیون را در دست گرفته است. وی این روزها درگیر اداره فدراسیون شلوغ و سه رشته‌ای خود است و می کوشد تا با توجه به بودجه بسیار پایین این فدراسیون، برنامه‌های جدید را برای پیشبرد و توسعه این رشته‌ها ایجاد کند. صحبت‌های او را با هم می‌خوانیم.

وضعیت فعلی بیلیارد بسیار مطلوب است
همانطور که مستحضرید قبل از ورود ما و در زمان ریاست قبلی فدراسیون، در این رشته ورزشی رتبه ۴۷ جهان به کشور ما اختصاص یافته بود اما حالا ما در بخش آقایان پس از کشور پاکستان در رتبه ۲ و در بخش بانوان نیز در رتبه ۹ حضور داریم. این اتفاق مبارکی است که در خانواده بزرگ بیلیارد، بولینگ و بولس کشور رخ داده است.
در دنیای ورزش همواره حواشی زیادی وجود دارد اما آنهایی در این حوزه به موفقیت دست می‌یابند که به این حواشی کمتر توجه کنند و تنها به پیروزی و مسائل اخلاقی توجه ویژه ای داشته باشند. اعتقادم بر این است که اگر تمام ملی پوشان در سراسر رشته های ورزشی، تمام هم و غم خود را به وظایف اصلی و قهرمانی خود اختصاص دهند، امور بهتر پیش خواهد رفت و موفقیت زودتر حاصل خواهد شد. در رشته ما نیز اگر در سال های اخیر اتفاقات خوبی رخ داده و ۹۷ مدال کسب شده، صرفا به این خاطر بوده است که تمام بچه‌ها روی اهداف خود متمرکز بوده اند و ما نیز با پشتیبانی از آن ها، پل هایی را آماده کرده‌ایم تا این مسیر هموار شود. خیلی ها تلاش کردند برای فدراسیون ما حاشیه درست کنند اما از همکاران خود در مجموعه و اعضای تیم ملی خواسته ام که به این موارد بی توجه باشند.

وظیفه ما سیاست گذاری و برنامه ریزی است نه حاشیه سازی!
ما در فدراسیون وظیفه داریم که در مسیر موفقیت بازیکنان، ریل‌هایی احداث کنیم که موفقیت آن ها را تضمین کند و این رشته را به سمت جلو هدایت کند. وظیفه ما این نیست که دنبال حاشیه سازی برای مخالفان خود باشیم یا وقت خود را برای پاسخ دادن به آنها هدر بدهیم.
یکی از اتفاقات خوبی که در این فدراسیون رخ داده ، ایجاد پل‌های مهمی بوده که ما را به سمت حرفه ای شدن سوق داده است. همانطور که می دانید، بیلیارد در اکثر کشورها به صورت آماتور اداره می شود و برای حرفه ای شدن رد این رشته باید مسیر بسیار دشواری را طی کنید. عملا دو فدراسیون مهم جهانی بیلیارد داریم. یکی فدراسیون آماتور که همه در آن عضویم و دومی فدراسیون جهانی بیلیارد حرفه ای. در یکی دوسال اخیر توانستیم ارتباطات خوبی با فدراسیون بیلیارد حرفه‌ای برقرار کنیم تا بچه ها بتوانند به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کنند. خصوصا در حوزه ورزش اسنوکر هم اکنون گام‌های ارزشمندی برداشته شده است تا بچه ها بتوانند به فدراسیون حرفه‌ای‌ها برسند. جالب است که این دو فدراسیون رابطه خوبی با هم ندارند اما ما با هر دو فدراسیون روابط بسیار مطلوبی داریم. هم اکنون دو نفر از ایران به شکل حرفه ای این رشته را دنبال می‌کنند. قبلا به این صورت بود که باید یک نفر حتما قهرمان جهان می شد تا مجوز ورود به حرفه ای ها به او تعلق می گرفت اما به خاطر مشکلات و مسائلی که بین فدراسیون آماتور و حرفه ای ها پیش آمد، این امر دیگر محقق نمی شود و این ورزش در دو شاخه جدا از هم پیگیری می شود که البته هر دو شاخه را کمیته بین الملی المپیک به رسمیت می‌شناسد.

امیر سرخوش شانس خوبی برای حرفه ای شدن دارد
همچنین در این رابطه بین ما و هیات رئیسه فدراسیون حرفه‌ای‌ها جلسات متعددی برگزار و طرحی تحت عنوان Q school از سوی آن ها ارائه شده است که هر کسی از هر کجای جهان می تواند در آن شرکت کند و اگر موفق شود در آن امتیازات لازم و مورد نظر فدراسیون حرفه ای ها را اخذ کند، به راحتی در جمع حرفه ای ها قرار می گیرد. از کشور ما هم اکنون امیر سرخوش در دو دوره رقابت در عرصه Q school را تجربه کرده است و من مطمئنم با توجه به تمرینات و تلاش های مستمرش، او در دور بعد حتما برای ورود به عرصه حرفه ای ها انتخاب خواهد شد.

وفایی مزد پشتکار و هدفش را می گیرد
تمرینات پیاپی و مستمر یکی از عوامل موفقیت در حوزه های مختلف ورزش است. اگر ما امروز در میان حرفه ای ها شاهد درخشش حسین وفایی جوان هستیم، آن هم در رقابت با ورزشکارانی که به اندازه سن او تجربه ورزش حرفه ای دارند، دلیل آن تمرینات مستمر، اهداف و افقی است که برای خودش ترسیم کرده و برای آن تلاش کرده است. در این راه فدراسیون هم توانست کمک های لازم را انجام دهد.

سرمایه گذاری فدراسیون جواب خوبی داد
سال ها پیش آقای دیوید رو که خودشان از بازیکنان حرفه ای سابق و از مربیان مطرح کنونی به شمار می آیند، به ایران دعوت شدند تا در کنار مربیگری تیم ملی در اموری مانند استعدادیابی با فدراسیون و کمیته مربیان ما همکاری کنند. به همین جهت در حین برگزاری مسابقات مختلف، سفرهای متعددی به استان های کشور داشتیم. در جریان یکی از این سفرها و در آبادان، ایشان حسین وفایی را که در آن مقطع یک بازیکن معمولی ۱۴ و یا ۱۵ ساله بود کشف کردند. وفایی به اردوهای مختلفی که در پایگاه آزادی برگزار می شد وارد شد و در یک دوره سخت و طاقت فرسا و دور از خانواده، تمرینات مستمری را در پیش گرفت و با چیزی حدود ۸ تا ۱۰ ساعت تمرین موفق شد به آمادگی لازم دست یابد و در سن ۱۷ سالگی در مسابقات بزرگسالان، قهرمان جهان شود. وفایی در این مسابقات در مقابل بازیکنی که ۱۰ سال سابقه ورزش حرفه ای داشت و در رقابتی که ۱۱ ساعت به طول انجامید، قهرمان شد که این موضوع اتفاق نادری در تاریخ ورزش های بیلیاردی است.

ایران پر از استعداد است
استعدادهای بی شمار دیگری همانند حسین در کشور وجود دارد. هدف فدراسیون آن است که از طریق کمیته مربیان و کمیته استعدادیابی، به این استعدادها دست پیدا کنیم. در همین رابطه مسابقات مختلفی را همچون المپیادها برگزار نموده ایم. المپیاد دانش آموزی از آن دست مسابقاتی است که تاکنون در امر استعدادیابی کمک زیادی به ما کرده است. هم اکنون به دلیل بحث کرونا امکان مسابقات برون مرزی وجود ندارد. اما بچه ها همچنان تمرینات خود را ادامه می دهند. در همین خصوص مسابقات از دو هفته پیش با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز شده است و طی جلساتی که هیات رئیسه با کمیته های مختلف داشته است، قرار بر این شده که تا پایان سال مسابقات زیادی انجام شود.

در حوزه بین الملل قوی عمل کرده ایم
 خوشبختانه ارتباطات قوی که امروزه بین فدراسیون و دنیای ورزش های بیلیاردی وجود دارد موجب شده که به خیلی از تجارب مفید در عرصه های مختلف دست یابیم. مثلا در حوزه اسنوکر که سرآمد ورزش های بیلیارد است، مربیان ما عملکرد موفقی داشته اند. شاید بتوانیم بگوییم آن ها امروز به تجربه خوبی حتی برتر از آقای دیوید رو دست یافته اند. از سوی کشورهای مختلف تقاضای زیادی در جهت دعوت مربیان ما انجام شده که این موضوع می تواند نشان دهنده جایگاه فعلی فدراسیون و نگاه جهانیان به آن باشد.
وی همچنین درباره مربیگری و داوری ایرانیان در خارج از کشور افزود: تاکنون مربیگری مربیان ما در کشورهای خارجی، به شکل گسترده میسر نگردیده است. البته در دوره ای سهیل واحدی را برای هنگ کنگ در نظر گرفتیم و ایشان دو دوره در آنجا مربیگری کردند. چند کشور عربی هم خواهان جذب آقای شهلا سرمربی محترم تیم ملی  بودند که هم خودشان برای این موضوع رغبت نداشتند و هم سیاست فدراسیون آن بود که با توجه به قهرمانی های زیادی که این مربی کسب کرده، همچنان در کشور از ایشان استفاده شود.

در داوری هم ظرفیت های زیادی داریم
 در عرصه داوری نیز فرصت های خوبی همچنان مهیاست و به جرئت می توانم بگویم یکی از برترین داوران جهان هستیم. در این حوزه آقای منصور مقدم تنها سرداور و مدرس داوری در رشته بیلیارد در منطقه غرب آسیاست. در داوری مجوز اعزام مدرس را اخذ کرده ایم که البته فعلا بخاطر شرایط کرونا این امر منتفی است. در حوزه مربیگری اما این اتفاق رخ نداده است. اگرچه ایران برخلاف گذشته، یکی از اعضای کمیته مربیان آسیا و جهانی است.

ساختار فدراسیون آسیایی متوازن شکل گرفته
 فدراسیون آسیا از یک رئیس فدراسیون و سه نایب رئیس تشکیل شده است. که علت انتصاب سه نایب رئیس، پهناوری قاره آسیا بوده است. قطر رئیس فدراسیون است و در منطقه غرب، ایران نایب رئیس است. همچنین در شرق، چین و در مرکز کشور پاکستان نایب رئیس هستند. البته این موضوع دلیل بر آن نمی شود که هر نایب رئیس بخواهد منحصرا در یک منطقه کار کند. تاکنون جلسات متعددی بخصوص در قطر برگزار شده است و ما بعنوان نایب رئیس حضور داشته ایم. از این جلسات برای ما تجارب خوبی درباره اتفاقات روز ورزش بیلیارد به ویژه در آسیا پدید آمده است.

داوطلب ها فدراسیون ما را زنده نگه داشته اند
بودجه فدراسیون به شدت محدود است و اگر مقایسه کنم باید بگویم بهاندازه یک بازیکن سکونشین تیم های فوتبال بودجه داریم. برای مثال کل بودجه سالانه ماشاید تنها به خرید ۱۰ میز مسابقاتی کفاف دهد اما باید بدانیم که پول همه کارهارا انجام نمی دهد. هم اکنون در فدراسیون ما بیش از ۱۰۰ نفر از بزرگترین اساتید کشور داوطلب کمک و مشارکت هستند. آن ها دوستانه در کمیته های مختلف حضور دارند و بدون هیچ حق و حقوقی و تنها از روی عشق به این ورزش و یا عشق به فدراسیون و مسائل این چنینی، کمک     می کنند. در تمام قهرمانی های ما، هیات های استانی، باشگاه دارها و کمیته های مختلفی که در فدراسیون حضور دارند، دخیل بوده اند.

کشورهای همسایه حسرت استعدادهای ما را می خورند
یکی از مسائلی که در این رابطه کمک حال ما بوده، استعدادهای خوبی است که در کشور ما وجود دارد. ما همواره در عرصه های عینی و ورزشی از طریق همین استعدادها به جایگاه مطلوب و زبانزدی رسیده ایم. کشورهای عربی با پول های کلان و استخدام برترین مربیان حتی موفق به کسب یک مدال هم نشده اند.


بیلیارد ظرفیت پیشرفت را داشت اما ....
در اخلاقم نیست که بخواهم کسی را تخریب کنم اما خانواده بزرگ این رشته، آن هایی که واقع بین هستند، آن هایی که کارشناس ورزش هستند و یا به قول معروف پیراهن بیشتری را در این عرصه پاره کرده اند، می دانند چه اتفاقاتی در طول دوران حضور من در این فدراسیون افتاده است‌. ما قبلا هم  آن ها می دانند که چگونه اساتید بزرگ جذب این فدراسیون شده اند و بدون هیچ پشتیبانی مالی زمان زیادی را به آن اختصاص داده اند. تا جایی که ما هم اکنون در ۳۱ استان کشور فعال هستیم. اتفاقی که تاکنون رخ نداده بود. به جرئت می توانم بگویم ما در حدود ۲۶ استان پایگاه قهرمانی رشته های مختلف بیلیارد و بولس را داریم و مطمئن هستم با توجه به انرژی که صرف این ورزش می شود به زودی شاهد اتفاقات بهتری نیز خواهیم بود.

بولینگ برای توسعه نیازمند حمایت دولتی است
متاسفانه در کشور ما ورزش بولینگ جدی گرفته نمی شود که علت آن نیز سرمایه بالایی است که این ورزش می طلبد. مثلا اگر کسی بخواهد یک باشگاه بولینگ راه اندازی کند در وهله اول به زمینی با ابعاد بزرگ نیازمند است که به دلیل هزینه بالای آن، چندان توجیه اقتصادی ندارد. در حوزه بیلیارد ما در کشور حدود ۲ هزار مجوعه ورزشی داریم اما در حوزه بولینگ کمتر از ۳۰ باشگاه در سطح کشور وجود دارد. به همین خاطر و به جهت توسعه این ورزش، سال های پیش جلسات متعددی را با وزارت کشور برگزار کردیم و همین موجب شد که به شهرداری ها ابلاغ شود که رشته بولینگ را در بازارهای بزرگی که در حال احداث است، لحاظ کنند و حالا شاهد آن هستیم که در بیشتر پاساژهای بزرگی که تاسیس می شود، باشگاه بولینگ وجود دارد که این موضوع می تواند به توسعه این ورزش کمک کند.

بولینگ کاملا لاکچری است
همان طور که مستحضرید بولینگ ورزش پر هزینه ای است. بنابراین افرادی که وارد آن می شوند، سرمایه دار هستند. امروزه اگر کسی بخواهد یک بازی معمولی بولینگ انجام دهد، در سال چیزی در حدود پنجاه میلیون هزینه می کند. بنابراین اینطور به نظر می رسد که کسی که برای تفریحش این مبلغ را هزینه می کند، پول برایش اولویت کمتری دارد. اما جالب است بدانید برای برگزاری مسابقات لازم است مبلغ ۱۵۰ هزارتومان بعنوان ورودی پرداخت شود. حال ما برای آنکه این مبالغ وارد حساب مجموعه شود و پس از آن صرف امور قهرمانی گردد، باید ۵ درصد مالیات دهیم. باورتان نمی شود که برای دریافت این ۵ درصد که اساسا مبلغ ناچیزی می شود، ده ها جلسه گذاشتیم تا جایی که من عصبانی شدم و گفتم که این مبلغ را خودم پرداخت می کنم. نمی دانم چرا این افراد از پرداخت ۷ هزار تومان مالیات سرباز می زنند و این دردسرها را برای فدراسیون ایجاد می کنند.
متاسفانه در رشته بولینگ برخلاف ادعایی که از سوی ورزشکاران این رشته وجود دارد، موفقیتی حاصل نشده است. ما برای تیم، مربیان خارجی استخدام کردیم و در مسابقات آسیایی شرکت کردیم. اما عملکرد بازیکنان چیزی شبیه یک آبروریزی بود. این در حالی است که برخورد و رفتار آنان شبیه قهرمانان المپیک بود.

بولس به شدت پیشرفت می کند
اما عملکرد رشته بولس، فوق العاده است. می توانم قول دهم که به زودی بولس رقیبی جدی برای بیلیارد خواهد شد. علی رغم اینکه تنها دو سال از فعالیت اصلی خودمان می گذرد، هم اکنون در ۲۴ و یا ۲۵ استان کشور، آکادمی بولس وجود دارد. همچنین از آنجایی که بولس ورزش مفرحی است و می تواند خانوادگی برگزار شود از آن استقبال زیادی می شود.
در تهران تنها ۱۰ پارک تجهیز شده است. ما همچنین ارتباط خوبی با فدراسیون کارگری و فدراسیون بیماری خاص داریم. این رشته در این دو فدراسیون نیز بسیار اوج گرفته است. حتی مدال هایی که بیماری های خاص در رقابت های سال گذشته که در کشور انگلیس برگزار شد کسب کردند، در رشته بولس بسیار متعدد بوده است. در کل ورزش هایی که جنبه تفریحی دارند به زودی جایگزین بسیاری از ورزش های جدی می شوند.

کد خبر: 1075326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =