تداوم قیام امام حسین(ع)در رفتار حضرت زینب(س) تجلی پیدا کرده است

محقق حوزه تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم گفت: روح قیام امام حسین(ع) و تداوم آن، در رفتار حضرت زینب(س) و دیگر اهل بیت ایشان تجلی پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یعقوب توکلی محقق حوزه تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم عصر امروز در اولین نشست مجازی «اربعین تا ظهور» که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: باید بررسی شود که چه رویدادی موجب شد تا ماجرای کربلا به نام حضرت زینب(س) تداوم پیدا کند و چرا اهل بیت امام حسین(ع) در کربلا حضور داشتند؛ برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که چرا امام حسین(ع) اهل بیت خویش را به همراه خود به کربلا آورد. این موضوع حتی برای برخی از شیعیان نیز حل نشده است.

وی افزود: برای درک این موضوع، لازم است به دوره کوتاهی در تاریخ جامعه جاهلیت بازگردیم؛ یکی از روش‌های جنگی در دوران جاهلیت برای این که بتوانند اراده طرف مقابل را درهم بشکنند، تعرض و به اسارت گرفتن نوامیس طرف مقابل جنگ بوده است. درواقع تعرض به نوامیس، یکی از روش‌های آن‌ها بوده است.

یعقوبی ادامه داد: در دوره معاویه نیز در جریان قیام حجر بن عدی، او بعد از دستگیری زن و فرزندنش، محبور به تسلیم می‌شود. در قیام مختار نیز شاهد هستیم که وقتی نتوانستند در جریان محاصره کوفه او را دستگیر کنند، سه تن از همسران او را دستگیر کردند که 2 تن از آن‌ها اعدام شدند. در ماجرای قیام زبیریان علیه یزید، یکی از اقدامات سپاه شام در شهر مدینه، تعرض به نوامیس مردم بود که به عنوان یک ننگ بزرگ برای مردم مدینه قلمداد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم تصریح کرد: امام حسین(ع) در اولین اقدام برای جلوگیری از این موضوع، خانواده خود را از مدینه خارج می کند و به مکه می‌برد. در روز عاشورا نیز اهل بیت و کودکان امام حسین(ع) در یک محل مخصوص حضور داشتند که تعداد آن‌ها به 62 نفر می رسید. اهل بیت و خانواده امام حسین(ع) همانند بقیه، تمامی شرایط ناشی از اسارت را تحمل کردند.

وی یادآور شد: برخی از می گویند که چرا عزاداری امام حسین(ع) را از اول محرم عزاداری می کنیم؛ درحالی که این موضوع جزو سیره اهل بیت(ع) و بزرگان تشیع بوده است. همچین اسارت و محاصره اهل بیت امام حسین(ع) از همان روزهای ابتدایی ماه محرم آغاز شده است. دهه اول محرم، مشکلات زیادی برای خانواده امام حسین(ع) افتاد و سختی‌های بسیاری را تحمل کردند.

وی گفت: ما بسیاری از حوادث روز عاشورا را نمی‌دانیم و ذهنیتی نسبت به آن نداریم؛ اهل بیت امام حسین(ع) در روز عاشورا تمامی حوادث و مصیبت‌ها را از نزدیک دیدند و باید این مصیب عظما را تحمل می کردند. پس از شهادت امام حسین(ع) لشکر عمر بن سعد همانند شیوه اعراب جاهلی به سمت خیمه‌های امام حسین(ع) حمله‌ور می‌شوند تا اهل بین ایشان را غارت کنند. البته قبل از این حادثه، امام حسین(ع) خندقی را در پشت خیام کنده بود تا از تعرض دشمن از پشت خیمه ها، جلوگیری شود.

یعقوبی تاکید کرد: حدود 30 هزار نفر به خیام امام حسین(ع) حمله ور شدند و خیمه ها را غارت کردند.  زنان و کودکان در شرایطی وارد کوفه شدند که وعده آب و غذای مردم کوفه را قبول نکردند بلکه تنها خواسته آن‌ها، داشتن یک لباس یا روبنده بود تا روی خود را بپوشانند. رفتار زنان و اهل بیت امام حسین(ع) پس از حادثه کربلا، همانند شمشیری دودمان حکومت یزید را نابود کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم خاطرنشان کرد: اهل بیت امام حسین(ع) رنج کشیدند اما کوچک نشدند؛ روح قیام امام حسین(ع) و تداوم آن، در رفتار حضرت زینب(س) و دیگر اهل بیت ایشان تجلی پیدا کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075361

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =