تهیه طرح جامع حمایت از نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور در مجلس

طرح جامع حمایت از نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور توسط نمایندگان در مجلس تدوین شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، طرحی با عنوان حمایت از نظام آموزشی و پژوهشی کشور توسط جعفر قادری نماینده مردم شیراز به مجلس ارایه شده و برای جمع آوری امضای نمایندگان در سامانه قانونگذاری بارگذاری شده است.

جزئیات این طرح به شرح زیر است:

طرح جامع حمایت از نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور

مقدمه:
افزایش نرخ دلار و ارزهای خارجی اثرات بسیار مخربی بر ساختار دانشگاه‌ها و حوزه‌های تحقیقاتی کشور گذاشته است. اعمال این تحریم‌های ظالمانه باعث شده تا روند تحقیقات در کشور با کندی مواجه شده و ساختار آموزشی کشور با چالش‌های جدی مواجه گردد.

بالا رفتن قیمت ارزهای خارجی سبب شده است تا مشکلات زیر به صورت حدی برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بوجود آید؛ 

۱- بالا رفتن هزینه ی چاپ مقالات در ژورنال‌های معتبر خارجی و عدم استقبال دانشگاهیان و اساتید از این‌ مسئله و در نتیجه کاهش رتبه علمی ایران در سطح جهان (هزینه چاپ در هر ژورنال به صورت متوسط ۸۰۰ دلار میباشد)
۲- عدم استقبال اساتید از فرصت‌های مطالعاتی به دلیل هزینه‌های بسیار بالای اقامتی در سایر کشورها با وضعیت ارزهای جدید و دور ماندن اساتید از فرایند و دانش روز  تحقیقات جهانی  
۳- هزینه بسیار بالای فرایندهای آزمایشگاهی و خصوصاً پروژه‌های تحقیقاتی در موسسات آموزشی پزشکی و مهندسی و تعطیلی بسیاری از آزمایشگاه‌ها به دلیل خرابی دستگاه‌ها و فقدان قطعات (قیمت یک کیت dna  از حدود ۴۰۰ هزار تومان به حدود ۹ میلیون تومان رسیده است)
 ۴- عدم برخورداری اساتید و عدم تمکن مالی آنها در خصوص خرید لپ تاپ و سایر تجهیزات آموزشی و پژوهشی به دلیل قیمت بسیار بالای آن‌ها (در وضعیت فعلی قیمت یک لپ تاپ معمولی به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است)
۵- عدم امکان خرید مقالات و استانداردهای علمی به دلیل قیمت‌های بسیار بالای آنها با محاسبه ارزهای جدید برای رفع بخشی از این مشکلات این طرح تهیه شده است.

 متن طرح:

ماده۱- معاون علمی رئیس جمهور، وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با استفاده از منابع موجود، بمنظور ساماندهی نیازهای جامعه تحقیقاتی از ایجاد بانک‌های اطلاعاتی مقالات و ژورنال‌های خارجی در داخل کشور به صورت متمرکز حمایت نمایند. 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی مکلفند در صورت ارائه پذیرش مقاله در مجلات خارجی معتبر مورد قبول نظام آموزش عالی کشور (که فهرست آن به طور سالیانه منتشر و در اختیار همگان قرار می گیرد) از سوی اساتید، دانشجویان و پژوهشگران هزینه چاپ مقاله را به طور مستقیم به حساب مجله مربوطه واریز کنند.

ماده۲- وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات پژوهشی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی مکلفند بر اساس دسته بندی ساختاری و نیازهای کاربردی با استفاده از منابع داخلی، با اعطای کمکهای بلاعوض و یا با کمک سیستم بانکی، تسهیلات کم بهره خرید لب تاپ و تجهیزات آموزشی و پژوهشی به اعضای هیات علمی خود پرداخت نمایند.

ماده۳- بانک مرکزی مکلف است در تخصیص منابع ارزی دولتی، آزمایشگاه‌های دانشگاهی کشور را در قالب طرح جامع حمایتی سالیانه در اولویت قرار دهد.

ماده۴- وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند در فرآیند اعزام اساتید به خارج از کشور بازنگری کرده و ضمن محدود کردن اعزام به موارد کاملا ضروری با افزایش مشوق‌های مالی و غیرمالی،  فرصت مطالعاتی در داخل را از طریق همکاری با صنایع، واحدهای بزرگ کشاورزی و واحدهای اداری و خدماتی داخلی طراحی و به اجرا درآورند.

ماده ۵- وزارتین علوم و بهداشت، مکلفند با اعمال طرح‌های جامع و خدمات مشترک بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به کاهش هزینه‌های ارزی کشور و دانشگاه‌ها کمک کنند.

ماده۶- وزارتین علوم و بهداشت مکلفند با هدف دسترسی کل دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور، یارانه خرید کتابهای خارجی را به صورت متمرکز به نهادهای اصلی وزارتخانه‌های ذیربط اختصاص دهند.

ماده ۷- بمنظور استقرار مراکز رشد در دانشگاه‌ها، اجازه داده میشود تا بخشی از زمینهای دانشگاه‌ها در قالب قراردادهای تعریف شده و بدون واگذاری حق مالکیت،  در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد. 

ماده ۸- وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی را به گونهای اصلاح نمایند که وزن ارائه راه حل‌های مشکلات کشور بیشتر از صرف تولید مقاله برای ارتقاء جایگاه بین المللی کشور باشد. 

ماده ۹- وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند حمایت لازم از ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت را فراهم کرده و در آیین نامه ارتقاء وزن کافی برای این ارتباطات منظور نمایند.

ماده ۱۰- وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند با تامین زمین، امکان جذب سرمایه‌های غیردولتی برای احداث واحدهای مسکونی استیجاری مورد نیاز اعضای هیات علمی جوان را فراهم کنند.


انتهای پیام/

کد خبر: 1075450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =