اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان نساجی دانشگاه آزاد کاشان/ کمیته‌های تخصصی سرای نوآوری فرش ماشینی فعال شده‌اند

رئیس سرای نوآوری «فرش ماشینی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان گفت: با اجرای طرح بورس دانشجویان، 15 نفر برای نیمسال جدید تحصیلی در رشته مهندسی نساجی ثبت نام کرده‌اند و براساس طرح پویشی در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان راه‌اندازی شده، همه 15 نفر در صنعت به‌کارگیری می‌شوند.

منصور دیاری بیدگلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های فناورانه سرای نوآوری «فرش ماشینی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اظهار کرد: سرای نوآوری فرش ماشینی از 9 ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. شهر کاشان پس از شهر «قاضی آنتپ» ترکیه با استقرار بیش از 800 واحد تولیدی فرش ماشینی، بزرگترین مرکز تولید و صادرات فرش ماشینی در جهان شمرده می‌شود.

وی افزود: سالانه بیش از 60 میلیون مترمربع فرش و کفپوش‌های ماشینی در کارگاه‌ها و کارخانجات منطقه کاشان تولید می‌شود. سالانه رقمی بالغ بر 350 میلیون دلار درآمد از این صنعت خصوصی عاید کشور می‌شود. تکنولوژی و فرآیند تولید فرش ماشینی در منطقه کاشان کاملاً منطبق با معیارهای جهانی و به‌روز بوده و بسیاری از کارخانجات از آخرین نسخه دستگاه‌ها و تجهیزات بهره‌برداری می‌کنند.

رئیس سرای نوآوری «فرش ماشینی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان بیان کرد: از طرفی رشته مهندسی نساجی جزء نخستین رشته‌های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان بوده و با پذیرش دانشجو از سال 63 یکی رشته‌های باسابقه و پرافتخار دارای امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و اعضای هیئت علمی فعال این واحد دانشگاهی محسوب می‌شود. شورای سیاست‌گذاری  سرای نوآوری فرش ماشینی از بدو فعالیت‌ها تشکیل شده و جلساتی را با صاحبان صنایع فرش برگزار شده است.

دیاری بیدگلی با اشاره به همراهی مدیران و صاحبان صنایع در سیاست‌گذاری و فعالیت‌های سرای نوآوری فرش ماشینی عنوان کرد: ارتباط سازنده‌ای بین سرای نوآوری و صنایع فرش منطقه کاشان شکل گرفته است. درحال حاضر مرکز تحقیقات فرش ماشینی، لابراتوار طراحی نقشه فرش و مرکز رشد ذیل سرای نوآوری فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: سرای نوآوری فرش ماشینی در اندک مدت فعالیت خود هشت هسته فناور در حوزه فرش ماشینی جذب و مستقر کرده و فراخوان جذب ایده برای فناوران و ایده‌پردازان این صنعت بومی منتشر شده است. ایده‌هایی نیز به دبیرخانه جذب وصول شده که در حال بررسی است. آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی دانشگاه آزاد کاشان نیز از چند سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و از یک سال گذشته به‌عنوان آزمایشگاه مرجع(همکار سازمان ملی استاندارد) درحال فعالیت است.

رئیس سرای نوآوری «فرش ماشینی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تصریح کرد: در حال پیگیری اخذ مجوز 17025 برای آزمایشگاه فرش ماشینی هستیم که در این صورت به معدود آزمایشگاه‌های دانشگاهی فعال در این حوزه تبدیل خواهد شد.  فراخوان انجام آزمون برای صنایع منتشر شده و آزمایشات هفتگی انجام می‌شود که منجربه پویایی و درآمدزایی سرای نوآوری نیز می‌شود.

دیاری بیدگلی با اشاره به استقبال ضعیف داوطلبان از رشته با سابقه مهندسی نساجی، اظهار کرد: با وجود سابقه 36 ساله رشته مهندسی نساجی ولی اکنون این رشته دانشجویی ندارد و تقریباً غیرفعال شده است. اکنون صنعت نیازمند دانش‌آموختگان نساجی است ولی جذب در این رشته کاهش چشم‌گیری داشته است، به همین دلیل طرح بورس دانشجویان رشته نساجی برای رونق این رشته تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، 15 نفر برای نیمسال جدید تحصیلی در رشته مهندسی نساجی ثبت نام کرده‌اند و براساس طرح پویشی در دانشگا آزاد اسلامی استان اصفهان راه‌اندازی شده است، بنا داریم دانشجویان را هم‌زمان با تحصیل در صنعت نیز فعال کنیم و اشتغال آنها در صنایع بومی منطقه تضمین شود. تشکیل کمیته‌های «مواد اولیه» و «ماشین‌سازی و قطعه‌سازی» یکی از مهم‌ترین اقدامات سرای نوآوری است.

رئیس سرای نوآوری «فرش ماشینی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با اشاره وابستگی تجهیزات صنعت فرش ماشینی به خارج از کشور، گفت: اغلب دستگاه‌های صنعت فرش ماشینی آلمانی و بلژیکی هستند و قطعات این تجهیزات به‌طور کل وارداتی شمرده می‌شوند. با افزایش سطح تحریم‌ها، مشکلات بسیاری در حوزه تأمین قطعات و تجهیزات پیش آمده است.

دیاری بیدگلی تصریح کرد: کمیته مواد اولیه در راستای حمایت و شکوفایی طرح‌ها و استعدادهای تولید ماده اولیه مواد اکلیریک فعال شده است تا بتوانیم با تولید نمونه اولیه این ماده از واردات آن بی‌نیاز شویم. حمایت تولید الیاف PTT نیز به‌عنوان یک ماده جدید مورد توجه قرار گرفته است. جلسات سازنده‌ای با پژوهشگاه پلیمر ایران، اتاق بازرگانی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا برگزار شده تا گرهی از چالش‌های تأمین مواد اولیه فرش ماشینی گشوده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =