تامین ۱۰۰ درصدی نیاز بیماران هموفیلی به فاکتور هشت نوترکیب

یک شرکت دانش بنیان داخلی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی توانسته با تولید سالیانه ۶۰۰ هزار ویال فاکتور هشت انعقادی نوترکیب، علاوه بر تامین کامل نیاز بیماران هموفیلی نوع A، امکان صادرات این دارو را نیز به وجود آورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  امیرحسین مقصودی، مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در مورد ویژگی‌های این دارو گفت: فاکتور هشت به دو صورت پلاسمایی و نوترکیب در جهان تولید می‌شود. مزایای فاکتور هشت نوترکیب در مقایسه با نوع مشتق از پلاسمای خون موجب شده تا نوع نوترکیب آن بیشتر مورد توجه بیماران و جامعه پزشکی قرار گیرد. داروی فاکتور هشت نوترکیب با بهره‌گیری از دانش بایوتک و استفاده از تجهیزات پیچیده و در شرایط بسیار حفاظت شده و کاملاً استریل و ایمن تولید می‌شود. عدم نیاز به اهداکنندگان پلاسمای انسانی جهت فرآیند تولید دارو و امکان تولید در حجم بالا، از دیگر مزایای فاکتور هشت نوترکیب در مقایسه با فاکتور هشت مشتق از پلاسما با استناد به مقالات بین‌المللی است.

وی افزود: شرکت ما در حال حاضر سالیانه ۶۰۰ هزار ویال فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ایرانی با نام تجاری «سافاکتو AF  » تولید می‌کند که علاوه بر تامین کامل نیاز بیماران هموفیلی نوع  A، امکان صادرات این دارو نیز آن وجود دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، مکانیسم عمل این دارو را توضیح داد و گفت: سافاکتو AF بر اساس تکنیک  DNA نوترکیب تولید شده است که مانند فاکتور هشت انعقادی(VIII)  داخل بدن عمل می‌کند. فاکتور هشت در داخل بدن فعال می‌شود و این فاکتور فعال شده همانند کوفاکتور به فاکتور  IX فعال شده کمک می‌کند که فاکتور  X غیر فعال را به فاکتور  X فعال تبدیل کند. فاکتور  X فعال باعث تبدیل پروترومبین به ترومبین می‌شود و ترومبین، فیبرینوژن را به لخته فیبرینی تبدیل می‌کند. در بیماران هموفیلی نوع A، فعالیت فاکتور VIII انعقادی به شدت کاهش می‌یابد. تزریق سافاکتو AF باعث افزایش سطح پلاسمایی فاکتور VIII شده و می‌تواند به طور موقت مشکل انعقادی در بیماران هموفیلی نوع  A را برطرف کند.

وی در مورد تسهیلات دریافتی این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: از سال ۹۴ تاکنون تسهیلات فعالیت‌های قبل از تولید صنعتی، تسهیلات تولید صنعتی، سرمایه در گردش با نرخ ترجیحی بانکی و تسهیلات سرمایه در گردش فوری به مبلغ  ۳۴۳ هزار میلیون ریال از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کردیم و همچنین ۵ هزار میلیارد ریال نیز از صندوق سلامت ثامن اخذ کردیم و امروز صد در صد نیاز بیماران هموفیلی کشور را به این دارو تامین می‌کنیم.  

مقصودی استفاده از فاکتورهای پلاسمایی را در مقابل محصولات نوترکیب مقرون به صرفه نمی‌داند و در مورد مزایای استفاده از این دارو گفت: این شرکت به عنوان یکی از پنج شرکت دارویی تولیدکننده فاکتور هشت در جهان با روشنگری درباره مزایای محصولات نوترکیب و کم‌خطر بودن آنها برای بیماران در مسیر افزایش مصرف فاکتور هشت نوترکیب، قدم‌های ارزشمندی برداشته است. البته در شرایط کنونی جامعه بیماران هموفیلی کشور، از مصرف داروی نوترکیب به جای داروی پلاسمایی بیشتر استقبال می‌کنند.

وی در مورد واردات این محصول تصریح کرد: طی سال‌های گذشته شرکت‌های خارجی تولید کننده فاکتور هشت حتی حاضر به فروش این دارو به کشور ما نبودند، اما هم‌اکنون و پس از تولید پیشرفته‌ترین نسل از داروی نوترکیب فاکتور هشت انسانی توسط شرکت سامان داروی هشتم، نه‌تنها حاضر به فروش شده‌اند بلکه با تخفیفات بسیار و با حداقل اسناد، تلاش در جهت واردات داروی پلاسمایی دارند.

مدیر عامل شرکت سامان داروی هشتم، در مورد چشم‌انداز این شرکت در تولید این محصول گفت: با توجه به فضا و امکانات شرکت و همچنین برخورداری از نیروهای متخصص و باتجربه، هدف ما در درجه نخست تأمین نیاز بازار داخل و پیشنهاد انجام پروفیلاکسی (مصرف دارو برای جلوگیری از بیماری) و درمان پیشگیرانه در کشور است. بعد از آن صادرات این محصول مورد توجه شرکت است و در حال پیگیری ثبت آن در برخی از کشورها هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دو محصول جدید مونوکلونال آنتی بادی شرکت نیز امسال رونمایی خواهد شد و ۳ محصول دیگر هم در حال طی کردن مراحل نهایی جهت تولید انبوه هستند که هر یک به تنهایی از خروج  صدها میلیون دلار ارز جلوگیری خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، شرکت سامان داروی هشتم از مجموعه شرکت‌های بنیاد بهره‌وری و موقوفات آستان قدس رضوی، سال ۱۳۸۹ عملیات ساخت سایت تولید صنعتی را در زمینی به مساحت ٤٢٠٠ هزار متر مربع در محل پارک علم و فناوری خراسان رضوی در شهر مشهد آغاز کرد و در حال حاضر با حمایت سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت با جهش ۳۰۰ درصدی در میزان تولید نیاز صددرصدی بیماران هموفیلی کشور را به داروی نوترکیب یا فاکتور هشت تامین کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =