وجود بیش از ۱۴ میلیون تن پلاستیک در کف اقیانوس

دانشمندان معتقدند که بیش از ۱۴ میلیون تن پلاستیک در اعماق اقیانوس ها وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، بر اساس برآورد انجام شده توسط تحقیقات جدید، حداقل ۱۴ میلیون تن قطعات پلاستیکی با عرض کمتر از ۵ میلی متر در انتهای اقیانوس‌های جهان نشسته‌اند. تجزیه و تحلیل رسوبات اقیانوس از عمق ۳ کیلومتری نشان داد که بیش از ۳۰ برابر پلاستیک در سطح اقیانوس های جهان در پایین آن وجود دارد.

 آژانس علمی دولت استرالیا، هسته های کف اقیانوس را که در شش مکان دورافتاده در حدود ۳۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد. محققان ۵۱ نمونه را بررسی کردند و دریافتند که پس از حذف وزن آب، هر گرم رسوب به طور متوسط ‌حاوی ۱.۲۶ قطعه میکروپلاستیک است. قطر میکروپلاستیک‌ها ۵ میلی متر یا کمتر است.

تولید جزر و مد پلاستیک به آبراهه‌ها و اقیانوس‌های جهان به عنوان یک چالش بزرگ بین المللی مطرح شده است. دنیس هاردستی  دانشمند اصلی این تحقیق و یکی از نویسندگان تحقیق منتشر شده در مجله Frontiers in Marine Science  به گاردین گفت که یافتن میکروپلاستیک در چنین مکان های دور و اعماق این چنینی نشان دهنده وسعت حضور پلاستیک هاست و فرقی نمی کند کجای دنیا باشید.

هر ساله میلیون‌ها تُن پلاستیک که از مسیر رودخانه‌ها وارد اقیانوس‌ها می‌شوند، دریاها را آلوده، زباله‌ها را روانه سواحل و حیات‌وحش را به طور جدی تهدید می‌کنند. تجزیه پلاستیک‌ها قرن‌ها زمان می‌برد و پلاستیک‌هایی که به آب‌ها ریخته می‌شوند در اعماق دریاها باقی نمی‌مانند بلکه راه خود را برای بازگشت و ایجاد دردسر برای ما پیدا می‌کنند. همین پلاستیک‌ها حتی وارد بدن انسان‌ها نیز می‌شوند. اخیرا یک مطالعه نشان داده که در سراسر جهان همه انسان‌ها به طور میانگین هفته‌ای پنج گرم پلاستیک می‌بلعند، هر چند منشا تمام این پلاستیک‌ها اقیانوس‌ها نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =