مقاله‌محوری آفتی است که در پژوهش‌های دانشگاهی نفوذ کرده است

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: بعضاً پژوهش‌های دانشگاهی نه در راستای حل چالش، بلکه برای چاپ و انتشار صرف انجام می‌شوند و این موضوع مانند یک آفت در پژوهش نفوذ کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نورالدین قدیمی عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اردبیل در رشته مهندسی برق(الکترونیک) در زمره یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان قرار گرفت. شاخص‌های نسبت تعداد کل استنادات به مقالات استناد کننده، تعداد متوسط خود استنادی به ازای هر مقاله و تخصص گرایی در ۱۰ سال اخیر از جمله مواردی است که در انتخاب این عضو هیئت علمی اثرگذار بوده است.

قدیمی تا کنون بیش از ۱۶۰ مقاله تخصصی منتشر کرده و دارای ۶ ثبت اختراع ، دو مدال جهانی و ۲۰ مقاله با میزان ارجاع‌دهی بسیار بالا است.

قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره قرار گرفتن نام خود در لیست یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان اظهار کرد: پژوهش‌های دوره دکتری را با محوریت بازار برق(پاور مارکت) آغاز کردم که نتایج بسیار مطلوبی پیرامون چاپ انتشارات علمی بدست آمد. بهترین مقالاتی که استناد بالایی نیز به آنها شده، در حوزه پاور مارکت بوده است.

وی افزود: یکی از مدال‌های بین‌المللی در جام جهانی اختراعات تایوان و دیگری در کره‌جنوبی به‌دست آمده است. طرح‌های پژوهشی بسیاری در صنایع و طرح‌های برون دانشگاهی انجام داده و چندین بار به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه و سایر ارگان‌ها شناخته شده‌ام. تاکنون نیز دو کتاب ناشرهای داخلی و دو کتاب توسط انتشارات ایشپرینگر و اِلزویر از بنده چاپ و منتشر شده است.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بیان کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های اثرگذاری در حوزه دانش‌بنیان و تجاری‌سازی محصولات آغاز کرده‌ایم و از پژوهش‌های کاربردی که در چند سال انجام شده در راستای بهینه‌سازی محصولات استفاده می‌کنیم. زمانی پژوهشگران دانشگاهی دغدغه‌مند می‌شوند که در حوزه مورد مطالعه خود احساس نیاز و کاستی داشته باشند، آن موقع پژوهش‌ها نیز کاربردی خواهد شد.

قدیمی با اشاره به لزوم هدفمندی پژوهش‌های دانشگاهی عنوان کرد: بعضاً پژوهش‌های دانشگاهی نه در راستای حل چالش، بلکه برای چاپ و انتشار صرف انجام می‌شوند و این موضوع مانند یک آفت در پژوهش نفوذ کرده است. اغلب پژوهش‌هایی که درسال‌های اخیر انجام داده‌ام در حوزه تجربی و آزمایشگاهی بوده و از مسائل تئوری صرف فاصله داشته است. یکی از علت‌های استناد و دیده شدن مقالات نیز سوق پژوهش‌ها به سمت آزمایش‌های تجربی و واقعی است.

وی ادامه داد: یک شرکت دانش‌بنیان نیز در راستای پژوهش‌های صورت گرفته راه‌اندازی شده و سعی می‌کنیم محصولات در حوزه سلول‌های خورشیدی روانه بازار کنیم. در سال‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی به معنای واقعی در راستای حل مسائل حرکت کرده است و و با رویکردی مسئله‌محور نسبت به تحقیقات دانشگاهی دانشجویان را هدایت می‌‎کنند. دانشگاه باید سازوکاری تدوین کند تا اعضای هیئت علمی نسبت به حل چالش‌ها و مسئله‌محوری حساس باشند و پژوهش‌ها به‌صورت صرفاً رفع تکلیف نباشند.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل درباره حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از برون‌دادهای علمی تأثیرگذار گفت: دانشگاه نسبت به اجرایی کردن آیین‌نامه تشویق اعضای هیئت علمی بی‌توجه بوده و دیگر پیگیر مزایای تشویقی در قبال پژوهش‌های انجام شده، نیستم. قوانین حوزه پژوهش باید سخت‌گیرانه‌تر باشد و نسبت به اجرای آنها نیز توجه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =