روایت سختی مستندسازی در بوسنی/ این جشنواره نیاز مخاطب را تامین می‌کند

تهیه‌کننده مستند «یازده جولای» معتقد است: اهمیت جشنواره تلویزیونی مستند در شرایط فعلی بیش از سال‌های قبل است، چرا که در شرایط فعلی نیاز مردم به فیلم دیدن در سینما تامین نمی‌شود و تلویزیون می‌تواند با این جشنواره بخشی از نیاز مخاطب را تامین کند.

سید محمدحسین هاشمی مستندساز و تهیه‌کننده که در چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند با مستند «یازده جولای» به بخش مسابقه این رویداد راه پیدا کرده است، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره چگونگی ساخت این اثر گفت: از هشتم تا یازدهم جولای در کشور بوسنی و هرزگوین مراسمی به نام «مارش‌میرا» انجام می‌شود که یک راهپیمایی سه روزه صلح است و در روز چهارم اجسادی که تازه در تفحص پیدا شده، دفن می‌کنند. این مراسم هر سال به شکل باشکوهی برگزار می‌شود و نمایندگانی از همه کشورها در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: آقای محمدحسین فروغی که پژوهشگر، نویسنده و کارگردان این اثر است، طرح آن را به من داد و ما این طرح را در شبکه افق تصویب کردیم. اما هر کاری کردیم نشد به بوسنی سفر کنیم چرا که محدودیت‌هایی برای سفر به بوسنی وجود دارد. ما از طریق تشکلی مردم نهاد به نام «طبیب مسیح» که هر سال به به این سفر می‌رود، راهی بوسنی شدیم.

هاشمی با گلایه از بی‌توجهی نسبت به ساخت مستندهایی درباره رویدادهایی انسانی و ضدظلم همچون «مارش‌میرا» گفت: این رویداد شباهت زیادی به مراسم اربعین ما شیعیان دارد. شاید نزدیک صدها مستند درباره اربعین ساخته شده اما وقتی کسی می‌خواهد چند مستند درباره واقعه‌ای مثل «مارش میرا» بسازد، همه شبکه‌های تلویزیون می‌گویند، دیگر فضا پر شده و نیازی به ساخت اثر جدید نیست.

این مستندساز که امسال برای اولین بار در جشنواره تلویزیونی مستند شرکت می‌کند، در ارتباط با اهمیت این جشنواره در فضای مستندسازی کشور گفت: اهمیت این جشنواره در شرایط فعلی بیش از سال‌های قبل است، چرا که در شرایط فعلی نیاز مردم به فیلم دیدن در سینما تامین نمی‌شود و تلویزیون می‌تواند با این جشنواره بخشی از نیاز مخاطب را تامین کند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه اساسا مخاطب این جشنواره با سایر جشنواره‌ها قابل مقایسه نیست. برای مثال جشنواره‌ای مثل سینماحقیقت که مهمترین جشنواره مستند کشور است، سال گذشته در چند استان به غیر از تهران هم برگزار شد اما مگر چقدر قدرت تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای این جشنواره‌ها وجود دارد؟ و اینکه چقدر مخاطبان از این جشنواره‌ها در شهرهای دیگر استقبال می‌کنند؟

هاشمی خاطرنشان کرد: در جشنواره‌ها معمولا یا مخاطب فرصت نمی‌کند حضور پیدا کند یا اساساً شرایط حضور انبوه مخاطبان وجود ندارد اما جشنواره‌ای مثل جشنواره تلویزیونی مستند به دلیل نمایش گسترده آثار، فرصت خیلی خوبی است که مخاطبان گسترده‌تری بتوانند این آثار را مشاهده کنند.

مدیر موسسه فیلمسازی رسانه یاسین فیلم در ارتباط با توجه ویژه جشنواره تلویزیونی به مسئله حق پخش نیز گفت: حق پخش، نامش روی خودش هست، حقی که باید بابت پخش پرداخت شود و این جای سوال است که چرا پیش از این در برخی از جشنواره‌ها و یا رویدادهای دیگر پرداخت نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این فرهنگ در میان برگزارکنندگان همه رویدادهای هنری فراگیر شود که وقتی می‌خواهیم، اثر یک مستندساز را نمایش دهیم، به جای خرید امتیاز کامل یک اثر، حق پخش آن را بخریم؛ تا مستندساز بتواند اثرش را در اختیار بخش‌های دیگر نیز قرار دهد.

براساس این گزارش، مستند «یازده جولای»، امروز سه‌شنبه 15 مهر ماه، ساعت 21 در قالب چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند به روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود و بازپخش آن‌ در ساعت‌های ۲ بامداد و ۹ صبح روز بعد در کنداکتور این شبکه قرار گرفته است. همچنین رای گیری بعد از پخش هر اثر از شبکه مستند سیما به مدت 24 ساعت ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند به مستند مورد علاقه‌ خود امتیاز بدهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =