گفت‌وگوی اردوغان و مرکل درباره قره‌باغ و شرق مدیترانه

سران دو کشور ترکیه و آلمان در کنفرانس ویدئویی درباره بحران‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله مناقشات قره‌باغ، جنگ داخلی لیبی و تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه صحبت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در بحبوحه هشدار کشورهای اروپایی به آنکارا درباره فعالیت‌های حفاری نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) با «آنگلا مرکل» صدراعظم به صورت آنلاین گفت‌وگو کرد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، اداره ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه با صدور اطلاعیه‌ای درباره این گفت‌وگو، توضیح داد که اردوغان به مرکل گفته اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در برابر باج‌گیری قبرس و یونان تسلیم شده است.

بر این اساس، رئیس‌جمهور ترکیه به صدراعظم آلمان تاکید کرد که نشست سران اتحادیه اروپا نتوانست به نتیجه‌ای برسد که مبنایی برای همکاری و گفت‌وگو با ترکیه باشد و بر خلاف موضوع مطلوب آنکارا، تسلیم یونان شد.

شورای اروپا روز جمعه ضمن حمایت از راهکار دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشات اخیر در شرق دریای مدیترانه، به ترکیه هشدار داده بود که در صورت تکرار اقدامات یکجانبه در این منطقه با عواقب جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی همچنین افزود که اروپا نباید منافع قابل توجه خود [در رابطه با ترکیه] را قربانی منافع شیطانی برخی اعضای عضو این اتحادیه کند.

به نوشته دیلی‌صاباح، اردوغان درباره دور جدید تنش‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» نیز گفت که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باید برای پایان دادن به این مناقشه، اجرایی شود.

بر این اساس، وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع بحران لیبی نیز اشاره کرده و اظهار داشت که فرصت به وجود آمده در پی آرامش نسبی در عرصه میدانی لیبی نباید تلف شود.

دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از ۱۰ روز پیش آغاز شد. جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

روز گذشته نیز «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه هدف گرفتن مناطق مسکونی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان به مثابه «جنایت جنگی» است، خواستار محاکمه عاملان این حملات شد.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1075544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =