تحریم‌های آمریکا مانع از ارائه خدمات آموزشی به پناهندگان شده است

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: افزایش نیازهای روز افزون پناهندگان از یک سو، تشدید اقدامات قهری یکجانبه و همچنین شیوع همه گیری بیماری کرونا از سوی دیگر، ظرفیت حمایت جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان را بصورت جدی خدشه دار کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور روز سه شنبه ۱۷ مهرماه در هفتادو یکمین نشست کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد موسوم به اکسکام شرکت کرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به شکل مجازی در این نشست به همراه نمایندگانی از مناطق مختلف دنیا حضور داشت، به آخرین اقدامات انجام شده توسط جمهوری اسلامی ایران در زمینه خدمات رسانی به پناهندگان در حوزه‌های بهداشت، درمان، معیشت و آموزش بویژه با توجه به مشکلات ناشی از کرونا و اقدامات قهرآمیز، تحریم و تهدیدات اقتصادی بر جوامع میزبان و پناهنده پرداخته و در انتها به پیشنهادات و انتظارات جمهوری اسلامی ایران از جوامع بین المللی جهت تشریک مساعی بین المللی و دستیابی به راه حل پایدار و ملموس در بازگشت داوطلبانه پناهندگان اشاره کرد.

لازم به ذکر است؛ نشست إکسکام همه ساله در اواسط مهرماه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر ژنو برگزار می‌شود که هیئت‌هایی از کشورهای عضو کنوانسیون پناهندگان ۱۹۵۱به دعوت کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد در این نشست حضور یافته و به بیان مواضع و دیدگاه‌های خود در زمینه موضوع پناهندگی می‌پردازند.

گفته می‌شود کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز گزارشی از اقدامات و برنامه‌های اجرا شده در سطح جهان پیرامون بحث پناهندگان و همچنین برنامه‌های پیش بینی شده برای سال جدید میلادی را در این نشست ارائه و سپس بودجه و اعتبار کمیساریا در سال جدید به تصویب اجلاس خواهد رسید و سهم هر یک از کشورها معین و به پروژه‌ها و برنامه‌های حمایتی اختصاص می‌یابد.

جمهوری اسلامی ایران نیز بعنوان یکی از بزرگترین میزبانان جمعیت پناهنده همه ساله در عالی‌ترین سطح در این نشست شرکت می‌نماید.

 متن کامل بیانات حسین ذوالفقاری، معاون محترم امنیتی و انتظامی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و یکمین نشست کمیته اجرایی (اکسکام) به شرح ذیل است.

بسم الله الرحمن الرحیم
ریاست محترم، کمیسر عالی، عالیجنابان، هیئت‌های عالی رتبه.
در ابتدا مایلم سخنم را با سروده‌ای از شاعر پارسی زبان سعدی شیرازی که سروده اش سرزمین‌ها را درنوردید و همچون مشعلی بر سر در سازمان ملل متحد درخشید آغاز نمایم:
بنی آدم اعضای یک پیکرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی

این شعر زیبا جلوه‌ای از نوع دوستی در ادبیات کهن پارسی است که پیام آن برای جامعه بشری در روزگار ما نیز ضروری و حیات بخش است.

خانم‌ها و آقایان.

جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از کشورهای عمده میزبان گسترده‌ترین وضعیت پناهندگی در جهان، بیش از ۴ دهه از خیل عظیمی از پناهندگان پذیرایی نموده است. البته افزایش نیازهای روز افزون پناهندگان از یک سو، تشدید اقدامات قهری یکجانبه و همچنین شیوع همه گیری بیماری کرونا از سوی دیگر، ظرفیت حمایت جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان را بصورت جدی خدشه دار کرده است. ما شاهد افزایش سرسام آور هزینه‌ها به ویژه در حوزه بهداشت و درمان در زمان شیوع کرونا هستیم و با این شرایط میان هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران با کمک‌های بین المللی هیچ گونه تناسب معقولی وجود ندارد.

علیرغم فراخوان دبیر کل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جهت لغو تحریم‌ها حداقل در زمان شیوع همه گیری کرونا، متاسفانه شاهد تشدید اقدامات قهری آمریکا هستیم. این اقدامات مانع عمده‌ای در دسترسی افراد آسیب پذیر از جمله پناهندگان به خدمات آموزشی و معیشت و همچنین تجهیزات پزشکی، درمانی و دارویی لازم برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در جامعه میزبان و پناهنده شده است.

جمهوری اسلامی ایران البته ارائه خدمات خود را در سایر زمینه‌ها ادامه داده است که در این رابطه به بخشی از خدمات ارائه شده به این جمعیت نیازمند ذیلاً اشاره می‌گردد:

_ ثبت نام تعداد ۵۰۰۰۸۰ (۵۰۰هزار و ۸۰) نفر دانش آموز در سال تحصیلی گذشته در مدارس دولتی بصورت رایگان؛

_ ثبت نام ۱۳۸۰۰۰ (۱۳۸ هزار) نفر دانش آموز فاقد مدرک در سال تحصیلی گذشته در مدارس دولتی بصورت رایگان؛

_ آموزش تعداد ۳۲۶۱۴ (۳۲ هزار و ۶۱۴) نفر سواد آموز از طریق برگزاری دوره‌های سواد آموزی؛

_ ثبت نام تعداد ۵۰۰۰۰ (۵۰هزار) نفر دانشجو در سال تحصیلی گذشته در دانشگاه‌های کشور و انجام اقدامات لازم جهت ادامه تحصیل آنان؛

_ ایجاد ساز و کار بیمه سلامت همگانی جهت بهره مندی کلیه پناهندگان و تحت پوشش قراردادن تعداد ۱۰۰۰۰۰ (۱۰۰هزار) نفر از اقشار آسیب پذیر بویژه بیماران خاص با استفاده از دفترچه خدمات درمانی رایگان با حمایت مالی دفتر نمایندگی کمیساریا و جمهوری اسلامی ایران؛

_ پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در بین پناهندگان از طریق بیمار یابی فعال و ایجاد دسترسی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا بصورت رایگان همانند ایرانیان.

آقای رئیس.

ج. ا. ایران همواره از «بازگشت داوطلبانه» و «ادغام مجدد پایدار» و «اسکان مجدد» پناهندگان بعنوان مهمترین و پایدارترین راه حل حمایت نموده است، این درحالیست که بر اساس گزارش اخیر کمیساریا "بازگشت داوطلبانه پناهندگان" در سال ۲۰۱۹ در سطح دنیا نسبت به سال قبل متأسفانه کاهش ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین طبق آخرین گزارش متأسفانه حدود ۵ درصد از پناهندگان در قالب راه حل "اسکان مجدد " در سال گذشته در جهان پذیرفته شده اند.

خانم‌ها و آقایان.

با توجه به افزایش تعداد پناهندگان در سطح جهان و میزبانی و حمایت بیش از ۸۶ درصد از پناهندگان دنیا توسط کشورهای در حال توسعه، علیرغم کمبود منابع و مشکلات اقتصادی خود، اکنون بیش از هر زمان دیگری پذیرش مسئولیت جمعی میزبانی و حمایت از پناهندگان از سوی کشورهای عضو مطابق با کنوانسیون (۱۹۵۱) راجع به وضعیت پناهندگان و پروتکل الحاقی ۱۹۶۷ اهمیت دارد.

آقای رئیس، حضار گرامی.

در پایان ضمن قدردانی از اعلام همبستگی و کمک‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و همچنین کشورهای کمک کننده و سایر حامیان مالی در راستای پشتیبانی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از پناهندگان خصوصاً در مواجهه با شرایط همه گیری بیماری کووید-۱۹؛ بیان موارد ذیل ضروری و مورد انتظار است:

۱- اقدام جامعه بین الملی و نهادهای بشردوستانه در جهت کاهش اقدامات قهری یکجانبه و رفع موانع در ارسال کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان؛

۲- بسیج منابع و افزایش کمک‌های کمیساریای عالی پناهندگان با همکاری شرکای ذیربط با هدف فراهم شدن امکان پاسخگویی موثر به تحریم و تهدید اقتصادی علیه پناهندگان و جوامع میزبان؛

۳- مشارکت منصفانه کلیه اعضای جامعه بین الملل و توجه ویژه کمیساریای عالی پناهندگان به چالش‌های موجود در زمینه بازگشت داوطلبانه و اسکان مجدد از طریق تهیه و تدوین برنامه کاری نتایج کمیته اجرایی؛

۴- تسریع در روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان و ادغام مجدد پایدار آنان در کشور افغانستان و همچنین پذیرش پناهندگان بیشتر از کشور ایران در قالب اسکان مجدد در کشورهای ثالث.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =