سرهنگی: در کتاب به هویت قومی افغانستان نیاز بود/ ثابتی: راوی خواست نامش فاش نشود

مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر جنگ در مراسم رونمایی کتاب ابوباران گفت: سرباز جنگ دیده مرجع جنگ است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، مراسم رونمایی کتاب «ابوباران» نوشته زهرا سادات ثابتی خاطرات مدافع حرم تیپ فاطمیون، عصر روز گذشته در حوزه هنر انقلاب اسلامی برگزار شد.

*پنجره‌هایی از جنگ دور

مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر جنگ در مراسم رونمایی کتاب «ابوباران» گفت: ابوباران یکی از کتاب‌هایی است که پنجره‌هایی را از جنگی به ما باز می‌کند که هزاران کیلومتر از ما دور بوده است. روایت این کتاب قصه‌گو است. کم پیدا می‌شود که روایت‌گر آنقدر علاقه‌مند به گفتن خاطرات خود باشد. خانم ثابتی زحمت زیادی برای این کار کشیده است.

وی گفت: سرباز جنگ دیده یک مرجع جنگ است که می‌توان از تجربه‌های او استفاده کرد. وقتی سرباز قصه گو باشد کار ما راحت‌تر است اتفاقات را با جزییات بیشتری بیان می‌کند که این موضوع در کتاب ابوباران دیده می‌شود. اگر می‌خواست مشروح گفته شود سینه سرباز خاطرات زیادی داشت.

سرهنگی گفت: استناد متکی به اعتنا است، نمی‌توان صرف استناد را طوری بیان کرد که جذاب نباشد، داستان در گرو این جذابیت است. متن طوری باید نوشته شود که اعتنا انگیز شود. از نظر زیبایی نگارش باید اعتنا کرد اینجا نقش نویسنده مشخص می‌شود. ثابتی زحمت زیادی کشیده است لحن سرباز در کتاب حفظ شده است. اگر بیشتر با فرهنگ افغانستانی‌ها در این کتاب آشنا می‌شدیم کتاب بیشتر جذاب می‌شد. به هویت قومی کتاب نیاز داشتیم. نویسنده و راوی خوب کنار هم نشستند.

وی در پایان گفت: ما به تازگی صاحب ادبیات دیگری به نام ادبیات مدافعان حرم شده‌ایم و امیدوارم این ادبیات را هم مثل ادبیات جنگ خودمان به سروسامان برسانیم.

*راوی خواست نامش فاش نشود

زهرا سادات ثابتی نویسنده کتاب «ابوباران» در این مراسم گفت: راوی کتاب نخواست نامش فاش شود زیرا بی‌آلایش بود. ابتدا اصرار داشت حرفی برای گفتن از خود ندارد. 

ثابتی مطرح کرد: راوی حتی با دوستان خود صحبت می‌کرد تا خاطره‌ای اشتباه گفته نشود. از ویژگی‌های این کتاب لحن صریح آن است. لحن بی قرار و جست‌وجوگر جوانی ایرانی افغانستانی در آن است. تمام تلاشم را کردم که هیچگونه دخل و تصرفی در خاطرات انجام ندهم و هرگونه توصیف به تأیید راوی رسیده است.

وی تصریح کرد: شهادت به نظر راوی امری قابل پیش‌بینی بود قلب او از شهادت دوستان جریحه‌دار بود و اعتقاد دارد اگر شهادت برای آن‌ها نمی‌افتاد در حقشان جفا می‌شد. کتاب «ابوباران» عواطف انسان را در برابر جنگ صریح بیان می‌کند، این کتاب اگر قابل توجه باشد این را مدیون راوی آن می‌دانم.

نویسنده کتاب ابوباران گفت: اهمیت کتاب در این است که نبوغ، نگاه آرمانی و خالصانه رزمندگان‌ فاطمیون را در تشکیل تیپ فاطمیون به تصویر کشیده است.

*امیدواریم برای انتقام جاچ‌قاسم اقدام نظامی شود

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری در این مراسم گفت: سختی و درد فراق حاج قاسم فقط برای هم رزمانش نیست. نسل ما شاید کمتر فرصت کرده یا خیلی‌ فرصت نداشته او را ببیند و در کنارش عشق بازی کند اما نسل ما دلداه حاج قاسم است، دردش آمده از اینکه او نیست.

وی تصریح کرد: نسل ما به امید انتقام حاج قاسم زنده است امیدواریم که اقدام نظامی برای انتقام خون حاج قاسم انجام شود. خون او احیاگر جریان مقاومت در منطقه خواهد شد و آمریکا از منطقه بیرون خواهد رفت و اسراییل نابود خواهد شد.

رئیس حوزه هنری در پایان گفت: رفتن آمریکا از منطقه خاورمیانه، حذف غده سرطانی اسرائیل در منطقه از عوارض خون بابرکت حاج قاسم سلیمانی هستند که قطع به یقین و به فضل الهی محقق خواهند شد.

*اسلام صعودی همان اسلامی آمریکایی است

سردار محمدرضا فلاح زاده معاون هماهنگی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: این فاطمیون که یکی از آنها شده مصطفی نجیب یا «ابوباران» که بوده‌اند؟ آنها مدعیان دروغین خلافت یعنی داعش، النصره و … را خوب شناخته‌اند و زیر پرچم اسلام به فرماندهی رهبر انقلاب و حاج قاسم سلیمانی به جنگش رفتند. مردانِ حق در جبهه حقی که در صدر آن سیدالشهدا (ع) و محمد رسول‌الله (ص) ایستاده سازماندهی شدند و به جنگ اسلام آمریکایی رفتند.

وی افزود: فاطمیون اسلامِ خرافه، واپس گرا، اموی و اسلام بنی عباسی را که در یک کلام همان اسلام آمریکایی است شناختند و اسلام ناب را بر آن ترجیح دادند. اسلام آمریکایی همان اسلام صعودی سنتی و نوین یعنی القاعده، داعش، النصره و … است و اسلام ناب همان اسلامی است که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مبلّغ آن هستند.

این فرمانده سپاه گفت: وقتی فاطمیون می‌خواستند به اردوگاه جبهه حق بروند، به غیر از خدا به چیزی نمی‌اندیشیدند. آنها در ایران تابلو، سازمان، لشکر، تلویزیون و رسانه‌ای نداشتند و فضای مجازی هم آن موقع کاربردی برایشان نداشت. حتی اگر تبلیغاتی هم برایشان می‌شد، دچار مشکل می‌شدند. پس فقط و فقط برای رضای خدا و اعتقادشان رفتند.

سردار فلاح زاده در ادامه گفت: کسانی که به حرم سیده رقیه (س) و سیده زینب (س) رفتند، یا مشغول دعا و نماز بودند یا ذکر توسل و عزاداری و فقط برای خدا و اعتقادشان آمده بودند. مگر می‌شود کسی به جبهه بیاید و با جانِ خودش بازی کند؛ برای قدرت، ثروت، شهرت یا شهوت؟ حتی اگر سلطنت عالم را به کسی بدهند و بگویند بعدش بیا سرت را ببُریم فکر نمی‌کنم بخواهد به معرکه خطر برود.

وی گفت: ویژگی مهم دیگر فاطمیون بعد از رضای خدا، این بود که به دستور ولی خدا رفتند. اگر کسی به غیر از دستور ولی خدا به معرکه نبرد برود مجروحش جانباز نیست و کشته‌اش هم شهید محسوب نمی‌شود. ویژگی بعدی آنها بصیرتشان بود که دشمن را خوب شناختند و جغرافیای دشمن را هم درک کردند. آنها می‌دانستند ممکن است اسیر شوند اما وظیفه را شناخته و به آن عمل کردند و تعدادی از آنها هم با مظلومیت تمام به شهادت رسیدند.

معاون هماهنگی نیروی قدس سپاه گفت: نقش اصلی را در محاصره و آزادسازی منطقه بوکمال که آخرین قلعه داعش بود، فاطمیون، زینبیون و حزب الله داشتند که حاج قاسم سلیمانی آنجا در جمع این رزمندگان از آنها تشکر کرد و گفت شما قلب ولی امر و رهبر انقلاب را شاد کرده اید و من دست شما را می بوسم و اگر اجازه می‌دادید بر پایتان بوسه می‌زدم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =