بازرسی سازمان تامین اجتماعی منتج به محروم شدن متقاضیان بیمه بیکاری شده است

محجوب در رادیو گفت‌وگو با اشاره به بیمه بیکاری گفت: افزایش بازرسی‌های سازمان تامین اجتماعی منتج به محروم کردن متقاضیان بیمه بیکاری شده است و متاسفانه اغلب این افراد وضعیت ناگواری از نظر معیشت دارند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بیمه بیکاری با حضور علیرضا محجوب نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و دبیرکل خانه کارگر در استودیو و محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

علیرضا محجوب با اظهار به اینکه مسئولیت تشخیص اینکه افراد در محل کار حضور دارند یا خیر بر عهده وزارت کار است، گفت: در چند سال اخیر بازرسی تامین اجتماعی فعال شده و این در حالی است که وظایفی که در قانون برای بیمه تامین اجتماعی تعریف شده در حال حاضر معطل مانده است. به عنوان مثال کارگرانی هستند که اعلام کرده‌اند سوابق بیمه آن‌ها ارائه نشده و متاسفانه کسی پیگیر وضعیت این کارگران نیست.

وی تصریح کرد: اینکه سازمان تامین اجتماعی، بازرس برای تعیین صحت ادعاهای متقاضی بیمه بیکاری می‌فرستد خوب است اما نباید تصمیم گیرنده باشد بلکه باید به اداره کار گزارش دهد و در نهایت آن‌ها تصمیم بگیرند.

دبیرکل خانه کارگر با انتقاد از شیوه بازرسی بازرسان سازمان تامین اجتماعی، اظهار کرد: هر هفته شکایت‌هایی در این زمینه دریافت می‌کنیم که فرد متقاضی بیمه بیکاری اعلام کرده است بازرسان تامین اجتماعی برای تحقیق صرفا با یک پرس و جوی ساده از فردی در یک خیابان، تقاضای بیمه بیکاری را رد کرده‌اند و یا وقتی به خانه طرف مراجعه کرده‌اند، آن فرد در آن لحظه خانه نبوده است و این موضوع را حمل بر شاغل بودن کرده‌اند.

این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: افزایش بازرسی‌های سازمان تامین اجتماعی منتج به محروم کردن متقاضیان بیمه بیکاری شده است و متاسفانه اغلب این افراد وضعیت ناگواری از نظر معیشت دارند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه همواره باید طرفدار تامین بیمه بیکاری باشیم، اظهار کرد: قصد داشتیم بیمه بیکاری برای همه کسانی که اشتغال ندارند، برقرار باشد و در مقطعی تفاهماتی شد اما متاسفانه با وجود آنکه این طرح سه بار در مجلس مصوب شد، شورای نگهبان و مجمع تشخیص آن را رد کردند.

در ادامه محمدحسین فرهنگی با اشاره به گزارشاتی در مجلس در خصوص نحوه ارائه بیمه بیکاری گفت: آنچه امروز اهمیت دارد هماهنگی در شرایط فعلی که کرونا شیوع یافته است، می‌باشد و اینکه باید صحنه را مدیریت کنیم تا هم شغل وجود داشته باشد و هم کرونا مغلوب شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به طرحی در مجلس نهم اشاره و عنوان کرد: این طرح که دائما بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است، در خصوص ثبت آمار بیکاران و ارتباط بیمه بیکاری شاغلین و همچنین نحوه مدیریت این موضوع است.

وی با تاکید بر اینکه باید بیمه بیکاری به یک نوع حمایت تبدیل شود، عنوان کرد: این بیمه باید به نوعی به یک حمایت از بیکاران متقاضی کار تبدیل شود و برای این موضوع راهکارهایی دیده شده که با مخالفت شورای نگهبان رو به رو شده است.

کد خبر: 1075567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =