مشاهده بزرگترین سوراخ لایه ازن

دانشمندان اعلام کردند که بزرگترین سوراخ ازن را در بالای قطب جنوب طی سال‌های گذشته مشاهده کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  برنامه رصد زمین توسط اتحادیه اروپا اعلام کرد که سوراخ ازن روی قطب جنوب به بزرگترین اندازه و عمیق ترین سطح خود در سالهای گذشته رسیده است.

کارشناسان سرویس نظارت بر جو گفتند که گردابه قطبی قوی، پایدار و سرد باعث گسترش آن شده است و خواستار تلاش بیشتر بین المللی برای اطمینان از پایبندی کشورها به توافقنامه بین المللی برای حذف تدریجی استفاده از مواد شیمیایی تخریب کننده ازن هستند.

رئیس این تحقیقات  در بیانیه ای گفت که سوراخ ازن قطعاً در ۱۵ سال اخیر بزرگترین است. تخریب ازن در قاره قطب جنوب برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ مشاهده شد.

در این منطقه هوا زیر منفی ۷۸ درجه سانتیگراد بوده و این دمایی است که برای تشکیل ابرهای استراتوسفر نیاز است؛ یخ موجود در این ابرها واکنشی را ایجاد می کند که می تواند منطقه ازن را از بین ببرد. بنابراین به همین دلیل است که امسال شاهد سوراخ بزرگ ازن هستیم.

انرژی حاصل از خورشید هنگام بالا آمدن روی قطب باعث آزاد شدن اتمهای کلر و برم شیمیایی فعال در گرداب قطبی می شود که به سرعت مولکولهای ازن را از بین می برد و باعث ایجاد سوراخ می شود.

با وجود سوراخ در حال رشد، کارشناسان هنوز معتقدند که لایه ازن پس از تصویب پروتکل مونترال(پیمانی که در سال ۱۹۸۷ امضا شد و هدف آن حذف مواد تخریب کننده ازن است) به آرامی در حال بهبود است. سخنگوی سازمان جهانی آب و هوایی گفت که پیش بینی های آب و هوایی نشان می دهد که لایه ازن در سال ۲۰۶۰ به سطح ۱۹۸۰ باز خواهد گشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075572

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =