مهم خاص بودن است؛ مهم گرگ داشتن است

سبک جدیدی از زندگی برخی افراد است که کنار مار، کگو پلنگی، ساوانا، جغد، گرگ، تمساح و... و حتی حیواناتی که تصور همزیستی با آنان غیرقابل درک است رقم می خورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ( ایسکانیوز)، رفتارشان کمی عجیب و غریب است. چنان با مارمولکش رابطه عاطفی دارد که با نزدیکترین افراد خانواده اش ندارد. یک لحظه هم از خودش جدایش نمی کند و برای نگهداری اش حتی میلیون ها تومان هزینه می کند. به گفته اکثرشان بخش جدانشدنی زندگی شان محسوب می شود و حکم پدر و فرزندی بین شان جاری است. متأسفانه این نوع رفتار، سبک جدیدی از زندگی برخی افراد است که کنار  مار، کگو پلنگی، ساوانا، جغد، گرگ، تمساح و... و حتی  حیواناتی که تصور همزیستی با آنان غیرقابل درک است رقم می خورد. در رصدی گذرا در فضای مجازی به بیش از ۱۰۰هزار پست خرید و فروش اینگونه حیوانات رسیدیم که  نشان از وقوع اتفاقاتی در لایه های اجتماعی دارد. اینکه نگهداری این حیوانات چه آسیبی به محیط زیست وارد می کند و از نظر اسلام چه موضوعاتی درباره اش مطرح می شود مسائلی است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

تنهایی را با حیوان پر می کنند

نگهداری حیوانات وحشی به عنوان یک ویژگی متمایز کننده مطرح می شود که در فضای مجازی بیش از پیش در حال گسترش است. به گفته کارشناسان مسائل اجتماعی، فضای مجازی جامعه بشری را به سوی تنهایی می کشاند و ذهن را به جایگزین کردن ارتباطی فراتر از ارتباط انسانی سوق می دهد. وقتی از فردی که یک مار در خانه نگهداری می کند می پرسیم که چرا این حیوان را در خانه نگهداری می کند بدون اندکی تأمل می گوید: «آدم نمی تواند تنها زندگی کند. باید همدمی برای خود داشته باشد.» یا فردی که از جغدی نگهداری می کند از اینکه حیوان وحشی در خانه داشته باشد لذت می برد. فردی که تمایل زیادی برای خرید و نگهداری گرگ دارد از اینکه چیزی داشته باشد او را متفاوت از دیگران زندگی نشان دهد خوشحال می شود. او می گوید: «باید طوری زندگی کرد که با دیگران تفاوت اساسی داشت.» این فرد که برای گرگش ۵۰میلیون تومان پول داده است در رقابت با یکی از اقوامش که مرغ مینای سخنگویی دارد که آن را ۲۰۰میلیون تومان خریده، این کار را انجام داده است. او می گوید: «قیمت مهم نیست؛ بلکه گرگ داشتن مهم است. میان این افراد عاشق حیوانات وحشی، تعداد قابل توجهی مجرد هستند یا تنها زندگی می کنند که تنهایی شان را با این جانوران غیرمتعارف پر می کنند؛ تا جایی که حاضر  نیستند لحظه ای حیوان را از خود دور کنند.

نگهداری این حیوانات از نظر اسلام اصراف است

نگهداری این نوع حیوانات از نظر دین اسلام مسائلی دارد که حجت الاسلام اعتمادی درباره اش صحبت می کند:« نگهداری حیواناتی که منفعت عقلانی ندارد اسراف و حرام است. خداوند اسراف کننده را دوست ندارد و رحمتش را از او دریغ می کند. آب دهان و مدفوع این حیوانات باعث ابطال نماز می شود. حتی نگهداری پرنده های زینتی مثل مرغ عشق هم صحیح نیست و خرج کردن برای آن از نظر شرعی مشکل دارد. » این کارشناس مذهبی خلأ مسئولیت پذیری را عمده ترین دلیل افرادی می داند که این حیوانات را جایگزین خانواده می کنند و می گوید: «این نوع افراد مؤمنانی هستند که بخشی از دینداری شان را از دست داده اند. البته این نگاه منصفانه ترین نگرش است که می توان مدنظر قرار داد. مؤمن واقعی مسئولیت پذیر است و در مقاطع مختلف زندگی این مسئولیت پذیری را به نحو درست به ثمر می رساند. تشکیل خانواده مسئولیت پذیری بزرگی می خواهد. این افراد برای فرار از این مسئولیت بزرگ به اینگونه ناهنجاری ها دست می زنند. مسئله دیگر هم خودنمایی است که جای بحث طولانی دارد.»

نگهداری این حیوانات از نظر روانی قابل بررسی ست

«رهایی از تنهایی و خودنمایی می تواند از دلایل اصلی نگهداری حیوانات وحشی توسط افراد باشد. اینگونه مسائل جنبه ها و جوانب متعددی دارند که قابل بررسی و توجه هستند.» «بیتا مدرس» کارشناس ارشد روانشناسی با بیان این مطلب توضیح می­دهد: «اگر بگوییم این افراد که حیوانات خاص نگهداری می کنند و علاقه مند به نگهداری حیوانات وحشی هستند عمدتاً افرادی با شرایط مالی متوسط به بالا هستند یعنی توان ازدواج را دارند. بعضاً این حیوانات توسط افراد جایگاه اعضای خانواده را می گیرند و به همان شکل خطاب می شوند که نشان از خلأ شخصیتی دارد. اینکه فرد صاحب چیزی باشد که او را متفاوت نشان دهد جنبه هایی از اختلال روانی را نمایش می دهد. انحصارطلبی حیوانی که نماد قدرت، شومی و هرچیز دیگر را دارد می تواند از نظر روانی قابل بررسی باشد. اما موضوعی که در فضای مجازی همراه با خودنمایی ها مطرح می شود جنبه دیگر را نشان می دهد. رفته رفته مسائل مختلف زندگی همراه با تکنولوژی، انسانها را به سمت یک نوع خاصی از سبک زندگی پیش می برد که همه این نکات و احساس به تنها زندگی کردن در آن مطرح می شود. البته می توان علاقه این افراد را هم درک کرد ولی اینکه بپذیرند هرچیزی در جایگاه خود باید باشد نیازمند مشاوره است.»

توجه مسئولان لازم است

هستند افرادی که علاقه بسیاری به این حیوانات دارند و در رشته دامپزشکی تحصیل می کنند و با علم از این حیوانات حمایت می کنند. «رویا کاوه» حامی محیط زیست و محیط بان افتخاری است که با بیان اینکه حمایت های فعالان محیط زیست درباره نگهداری حیوانات محیط زیست هیچ نتیجه ای نداشته است و مسئولان هیچ توجهی و رسیدگی به این موضوع ندارند می­گوید: «بارها برای حمایت از نگهداری حیوانات وحشی در منازل کمپین ها و انتقادت بسیاری انجام داده ایم که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است. مسئولان باید جدی به این مسئله ورود پیدا کنند. چون این موضوع با سرعت بالا در حال ترویج در جامعه است. رگه های خودنمایی و خودخواهی ما انسان ها به محیط زیست آسیب بسیاری وارد می­کند. هر آسیب کوچکی نسبت به محیط زیست و حیوانات باعث برگشت آن از سوی طبیعت به ما خواهد شد. همانطور که در ماجرا کرونا شاهد هستیم که افراط گرایی­ها و سوءاستفاده بی رویه از طبیعت آسیب بسیاری به انسان­ها وارد کرده است.»

نگهداری این حیوانات مسائلی دارد که این فعال محیط زیست درباره اش توضیح می­دهد: «همانطور که نحوه نگهداری این نوع حیوانات برنامه ریزی و چارچوب مشخصی ندارد، این حیوانات بیماری­های ناشناخته ای دارند که درمانی برایشان توسط انسانها کشف نشده است. اینها باعث می شود هم به حیوان آسیب وارد شود و هم به انسان­هایی که در کنار آنها زندگی می کنند. گذشته از همه اینها اکثر حیواناتی که در خانه­ها نگهداری می­شوند در حال انقراض هستند و نگهداری غیراصولی به نابودی آنها دامن می­زند.»

انتهای پیام/

  

کد خبر: 1075592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =