ساخت نانوابزاری که شبیه سلول‌های مغز عمل می‌کند

محققان نانوساختاری ارائه کردند که شبیه به مغز انسان عمل می‌کند. این ساختار می‌تواند در آینده جایگزین ترانزیستور در ادوات محاسباتی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز  در شماره ماه سپتامبر مجله نیچر، مقاله‌ای توسط محققان دانشگاه تگزاس به چاپ رسیده که در آن جزئیات مربوط به ساخت یک نانوابزار جدید درج شده ‌است، نانوابزاری که مشابه سلول‌های مغز انسان عمل می‌کند. علاوه‌بر این، محققان نشان دادند که می‌توان این سلول‌های مصنوعی مغز را به هم متصل کرد و شبکه‌های پیچیده‌ای را تشکیل داد که می‌توانند مشکلات را به روشی مانند مغز حل کنند.

آر. استنلی ویلیامز نویسنده ارشد این تحقیق گفت: این اولین مطالعه است که در آن دستگاهی در مقیاس نانو ساخته شده که عملکرد نورون را تقلید می‌کند، نانوابزاری که می‌تواند جای صدها ترانزیستور را بگیرد. ما همچنین توانستیم با موفقیت از شبکه‌های عصبی مصنوعی خود برای حل مسائل دنیای واقعی استفاده کنیم، مسائلی که حتی برای پیشرفته‌ترین فناوری‌های دیجیتال نیز از نظر محاسبات بسیار سنگین و پیچیده محسوب می‌شود.

به‌طور ویژه، محققان نشان دادند که این سیستم الهام گرفته از مغز انسان، قادر به تشخیص جهش‌های احتمالی در ویروس‌ها است که این برای اطمینان از کارایی واکسن‌ها و داروها برای عوامل بیماری‌زایی که تنوع ژنتیکی دارند بسیار مهم است.

طی یک دهه گذشته، فناوری‌های دیجیتال کوچک‌تر و سریع‌تر شده‌اند که این امر بیشتر به‌دلیل توسعه فناوری ترانزیستور است. با این‌حال، این اجزا مهم مدارهای الکترونیکی به‌سرعت در حال نزدیک شدن به نقطه محدودیت فیزیکی کوچک‌تر شدن هستند و تلاش جهانی برای یافتن نوع جدیدی از فناوری که جایگزین ترانزیستور شود، در حال انجام است.

برای ساخت واحدهای سازنده مغز و نورون، محققان یک دستگاه مصنوعی نانومقیاس ساختند که دارای لایه‌هایی از مواد مختلف آلی است که هر کدام عملکرد منحصر به‌فردی دارند. با این حال، آن‌ها می‌گویند که جادوی واقعی در لایه نازک ساخته شده از ترکیب دی‌اکسید نیوبیم است.

زمانی که ولتاژ کمی به این منطقه وارد شود، دمای آن شروع به افزایش می‌کند. اما وقتی دما به مقدار بحرانی رسید، دی‌اکسید نیوبیم با تغییر سریع، از عایق به هادی تبدیل می‌شود. با شروع جریان، دما کم شده و دی‌اکسید نیوبیوم دوباره عایق می‌شود. با این کار پالس جریانی شبیه به جریان‌های مغز ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =