کتابی جدید از داوری اردکانی در بازار کتاب/ بررسی توسعه نیافتگی از منظر تاریخ

مجموعه سه جلدی «نقد فرهنگ توسعه نیافتگی» اثر رضا داوری اردکانی از سوی نشر نقد فرهنگ منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مجموعه سه جلدی «نقد فرهنگ توسعه نیافتگی» تازه‌ترین اثر دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر شد.

بیژن عبدالکریمی مدیر انتشارات نقد فرهنگ در خصوص این اثر گفت: آنچه تجربه زیسته ما در دو قرن اخیر نشان داده است، توسعه نیافتگی کماکان مبرم‌ترین مساله ما ایرانیان است. مسئله توسعه نیافتگی نقطه کانونی همه دیگر مسائلمان مثل توسعه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی است. به نظر می‌رسد جامعه ایرانی با یک دور باطل مواجه است. ما با مسائل سیاسی و اجتماعی بسیاری مواجه هستیم که به نحو توامان هم علت و هم معلول، هم عامل و هم حاصل توسعه نیافتگی است. پاره کردن این دور باطل مهمترین وظیفه کنونی روشنفکران و اندیشمندان ماست. عقلانیت انتزاعی و غیر تاریخی و عدم درک موقعیتمان به منزله «وضعیت تاریخی» و گم شدن در بیراهه‌های مناقشات سیاسی و ایدئولوژیک را باید منطق مشترک بسیاری از ایرانیان و به منزله بنیادی‌ترین مانع درک مقوله توسعه نیافتگی تلقی کرد. شاید در این میان بتوان رضا داوری اردکانی را یک استثنا دانست. وی در این مجموعه سه جلدی می کوشد جامعه ایران را در فهم معضل تاریخی توسعه نیافتگی یاری دهد.

وی افزود: عناوین این سه جلد عبارتست از «علم، فلسفه و عقلانیت»، «علم، سیاست و تاریخ» و «پژوهش های علمی و سیاست علم»؛ این مجموعه سه جلدی، شامل تالیف مقالات استاد داوری اردکانی در طول یک دهه است که برای اولین بار منتشر می‌شود.

مدیر انتشارات نقد فرهنگ ادامه داد: در حال حاضر کتاب منتشر شده ولی با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته قرار است هفته بعد در بازار نشر توزیع شود.

مجموعه سه جلدی «نقد فرهنگ و توسعه نیافتگی» نوشته رضا داوری اردکانی با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۲۰ هزار تومان توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =