سوء قصد به صدا

چندی قبل «امینم» در خانه‌اش مورد سوقصد قرار گرفت؛ اما کدام یک از موزیسین‌ها در تاریخ موسیقی جهان به قتل رسیده‌اند؟

به گزارش ایکانیوز، اواخر ماهِ گذشته بود که «امینم» که او را یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های موسیقی رپ می‌دانند، در خانه‌اش مورد سوقصد قرار گرفت. «متیو هیوز» (فردی که عنوان می‌شود دارای اختلالات روانی است) به خانه‌ی او آمده و با تخریبِ اموالش، قصدِ کشتنِ او را داشت.

«امینم» در خواب بود که متوجه شد که مردی دقیقا پشت سرش ایستاده است، او در ابتدا فکر کرده برادرزاده‌اش است که با مردی مسلح روبه‌رو می‌شود و مرد به شکلِ مستقیم بیان می‌کند که برای کشتنِ او آنجاست، اما امینم از خود دفاع کرده و در نهایت مرد دستگیر می‌شود. اما این خواننده‌ی موسیقی رپ، تنها کسی نیست که مورد سوقصد قرار گرفته است؛ در این سال‌ها بسیاری از هنرمندانِ موسیقی مورد سوقصد قرار گرفته یا حتی به قتل رسیده‌اند؛ در این گزارش نگاهی به این ماجرا خواهیم داشت.

*جان لنون

«جان لنون» به عنوان سرشناس ترین عضو گروهِ بیتلز،  8 دسامبر سال 1980توسط «مارک دیوید چاپمن» به قتل رسید.  او سه ماه برای کشتنِ جان برنامه ریخته بود و روزهای زیادی را به پرسه زدن در حوالی آپارتمانِ او در منهتن که همراه با همسرش «یوکو اونو» و پسرشان (شان) در آن زندگی می کردند، گذراند. وقتی که جان و اونو در حال خارج شدن از خانه بودند، چاپمن به او نزدیک شده و از او خواست تا نسخه‌ای از آلبوم جدیدش را برای او امضا کند. سپس تا نیمه شب که این دو به خانه بازمی‌گشتند صبر کرد و در نهایت از پشت با تپانچه به «جان لنون» شلیک کرد

جان در حالی که فریاد می زد «من تیر خوردم، من تیر خوردم» توانست خود را به نگهبانی ساختمان برساند. بعد از این که نگهبان توانست طپانچه را با درگیری از چنگ چاپمن درآورده و به آن طرف خیابان پرت کند، وی خیلی آرام روی زمین نشست تا پلیس سر رسید وقتی که پلیس از او پرسید می داند چکار کرده است، خیلی آرام جواب داد: «آره، من به جان لنون شلیک کردم.» در سال 1981، چاپمن در مرگ لنون مقصر شناخته شده و به 20 سال زندان محکوم شد. او تاکنون نه بار درخواست تجدیدنظر داده است که هر بار رد شده است.

*توپاک شکور

«توپاک شکور» نام بزرگی در دنیای «رپ» در دهه‌ی 90 میلادی بود که در 7 سپتامبر 1996  کشته شد. او پس از پایانِ یک مسابقه‌ی بوکس در لاس وگاس، همراه با یکی از دوستانش در راه بود که در طول مسیر و در حالی که اتومبیل آن ها پشت چراغ قرمز متوقف شده بود، یک اتومبیل کادیلاک کنار آن‌ها قرار گرفته و سرنشینان آن پس از پایین کشیدن شیشه خودرو به سمت توپاک تیراندازی کردند در این تیراندازی دو گلوله به سینه، یکی به بازو و یکی نیز به پهلوی توپاک اصابت کرد. بعد از انتقال سریع به بیمارستان و پس از چند بار تلاش ناخودآگاهانه‌ی او برای بلند شدن از روی تخت، این خواننده به کما فرو رفت و 6 روز پس از این ماجرا، به دلیل خونریزی داخلی درگذشت. او هنگام مرگ 25 سال داشت.

در این پرونده هیچ‌کس بازداشت نشد و قتل شکور بـه‌عنوان یکی از مرموزترین جنایت‌های ایالت نوادا شناخته می‌شود. او در آخرین آلبومِ خود بارها خواند: «شـما بر این باور هستید کـه مـن در روز هفتم خواهم مرد؛ اما مـن هنوز زنده‌ام.»

*اروین گای

«اروین گای» یکی از خوانندگان برجسته‌ی دهه‌ی 60 میلادی بود. او اول آوریلِ 1984 برای پایان دادن به درگیری فیزیکی پدر و مادرش به خانه‌ی آنان رفت؛ اما چند دقیقه پس از پایان ماجرا پدر ماروین، وارد اتاق پسرش شد و با شلیک سه گلوله به سینه‌اش به زندگی او پایان داد.

او بلافاصله به بیمارستان منتقل شد، اما یک روز مانده به تولدِ 45 سالگی‌اش دارفانی را وداع گفت. پدرش بلافاصله به جرم قتل عمد دستگیر شد؛ اما بعد از این که مشخص شد به یک تومور مغزی دچار شده و کالبدشکافی نیز نشان داد که ماروین در هنگام حادثه مقدار زیادی مواد مصرف کرده بود دادگاه در حکم او تخفیف قانل شد.

در نهایت وی به 6 سال زندان و دوری از همسرش محکوم و در سال 1998 در یک مرکز نگهداری از سالمندان درگذشت.

*باب کرین

«باب کرین» بازیگر و مجری و البته نوازنده‌ی درام و دی‌جی بود. او زمانِ مرگ در حال اجرای یک نمایشنامه در «استاکس دیلِ» آریزونا بود. بعد از آن که او در یک قرار ملاقات ناهار با همبازی اش، «ویکتوریا آن بری» حاضر نشد، ویکتوریا خود را به آپارتمانش رساند و با جنازه‌ی او روبرو شد. پلیس بر این باور بود که وی با پیچاندن سیم برق به دور گردن و ضربات پایه دوربین به قتل رسیده است.
 یکی از دوستانِ او با نامِ «جان کارپنتر» مظنون به قتلِ او شد و لکه‌هایی از خونِ باب نیز روی اتوموبیلش پیدا شد؛ اما به علت عدم امکانِ آزمایش دن‌ان ای، پلیس نتوانست مدارک کافی برای متهم کردن او ارایه کند و این راز هم‌چنان سربه‌مهر مانده است.

*نصرت پارسا

«نصرت پارسا» خواننده‌ی پاپِ افغان بود که به قتل رسید. او پس از اجرای یک برنامه‌ی هنری در ونکوور کانادا مورد حمله سه نفر قرار گرفت و بر اثر جراحات وارده به سرش درگذشت. نصرت پارسا سرگرم اجرای کنسرت در اولین تور کانادایی خود بود.

*کریستینا گریمی

«کریستینا گریمی» خواننده جوان آمریکایی نیز یکی دیگر از اهالی موسیقی است که به قتل رسیده است. او پس از کنسرت در اورلاندو با شلیک گلوله‌ی فردی ناشناس کشته شد. پلیس فلوریدا می‌گوید که این خواننده پس از اجرای کنسرت در حال امضای عکس برای هواداران بود که فردی ناشناس به سوی او آتش گشود.

پلیس اورلاندو پس از این حادثه در توئیتر نوشت: «با اندوهی عمیق خبر درگذشت کریستینا گریمی را تائید می‌کنیم.»

فرد مهاجم پس از شلیک چند گلوله به این خواننده خودکشی کرد. این خواننده جوان پس از حادثه تیراندازی با جراحات فراوان به بیمارستانی محلی منتقل شد و در بیمارستان درگذشت. گریمی سال 2014 با شرکت در مسابقات استعدادیابی به شهرت رسید. او هنگام مرگ 22 سال داشت.

*ابراهیم تاتلیس

«ابراهیم تاتلیسس»، خواننده معروف ترکیه نیز در نزدیکی دفتر یک کانال تلویزیونی در استانبول از سوی افراد ناشناس ترور شد، مهاجمان که دستکم دو نفر بودند ۱۱ بار به سوی اتوموبیل تاتلیسس شلیک کرده اند که حداقل یک گلوله به سر او اصابت کرد؛ او اما توانست از این حادثه جانِ سالم به در ببرد.

ابراهیم تالیسس ۵۹ ساله که متولد شهر« شانلی اورفا» در کردستان ترکیه است دو بار دیگر در دهه ۹۰ مورد سوء قصد قرار گرفت ولی جان سالم به در برد؛ اما این وحشنتاک‌ترین سوقصد به جانِ او بود. ابراهیم تاتلیسس که در ترکیه به «ایبو» معروف است در اوائل سال های ۱۹۷۰ فعالیت هنری خود را شروع کرد و حالا بعد از ۳۵ سال فعالیت هنری نه تنها یکی از محبوب‌ترین خوانندگان ترکیه است؛ بلکه در بسیاری از کشورهای عربی، آسیای مرکزی، ایران و حتی یونان هم طرفداران زیادی دارد.

*پاپ اسموک

شار برکة جکسون با نام هنری پاپ اسموک نیز خواننده‌ی دیگری است که به قتل رسیده است. سارقان مسلح او را در خانه‌اش به قتل رسانده‌اند. پس از انتشار خبر درگذشت این خواننده سیلی از پیام‌های تسلیت در فضای مجازی منتشر شد که بسیاری از آن‌ها را خواننده و چهره‌های مطرح موسیقی آمریکا منتشر کرده‌اند.

این خواننده جوان سال ۲۰۱۹ با انتشار تک‌آهنگ‌هایی به شهرت رسید و چندی پیش برای نخستین بار آلبوم موسیقی‌اش در فهرست ۱۰ آلبوم پرفروش قرار گرفت.

*لیل مارلو

لیل مارلو خواننده سیاهپوست آمریکایی نیز بر اثر تیراندازی در بزرگراه کشته شد. نام قانونی‌ این خواننده «رودولف مارلو جانسون» بود و از وی به عنوان مردی یاد شد که از چیزی نمی‌ترسید. او هنگام مرگ 27 سال سن داشت.

*نیپسی هاسل

سال ۲۰۱۹، در ساعت ۲و ۵۰ دقیقه پس از نیمه شب ۳۱ مارس، نیپسی هاسل توییت کرد و فقط ۳۰ دقیقه پس از این توییت، او به قتل رسید. در این توییت او نوشته بود: «داشتن دشمنان قوی یک نعمت است.»

بعد از آن، تصویر دوربین‌های مداربسته نشان داد مردی که در هر دو دست خود اسلحه داشت به نیپسی نزدیک ‌شد و در محوطهٔ فروشگاه لباس او در کرانشاو جنوبی به او تیراندازی کرد. مرد برمی‌گردد و دوباره به او تیراندازی می‌کند و در آخرین شلیک، به سرِ او می زند.

این قتل باعث وحشت هواداران او در سراسر جهان شد، بسیاری از افراد مشهور از جمله دریک و ریانا یاد او را گرامی داشتند و چیزی نگذشت که شایعه‌هایی در مورد قتل او بر سر زبان‌ها افتاد. در فیلم مستندی که شبکه ۳ بی‌بی‌سی به نام «مرگ اسرارآمیز نیپسی هاسل» ساخته،، بنیامین زند، خبرنگار و فیلمساز، با افرادی که نیپسی را می‌شناختند، گفت‌وگو کرده است. او هم‌چنین برای بررسی و تحقیق در زمینه‌ی زندگی و مرگ رپر مشهور جهان با پلیس لس‌آنجلس و اعضای گروه خلافکار هم گفت‌وگو کرده است.

نیپسی هاسل، در میان هوادارانش به عنوان قهرمان شناخته می‌شد و صاحب شرکت ضبط و تولید موسیقی و دارای حق انحصاری انتشار آثار خودش بود. در مدت یک سال بیش از ۱.۸ میلیارد بار کارهای او شنیده شد و پس از مرگش برندهٔ دو جایزهٔ گرمی شد و در سراسر جهان به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شد که بخشی از آن به دلیل سرمایه‌گذاری او در زمینهٔ پروژه‌های علمی و فنی برای بچه‌های محروم بود.

چاوونی تیلور، مجری و تهیه‌کننده و از هواداران او می‌گوید بیشترین دلیل پیوستن مردم به نیپسی پیام او بود: «ای سیاهان ما باید کارهای خودمان را بسازیم. ما نباید برای باقی ماندن وابسته به سازمان‌های سفیدها باشیم و همین‌طور همهٔ ما را مدام تشویق می‌کرد که به او بپیوندیم. همهٔ موسیقی او همین بود. بیایید به من بپیوندید تا جامعه و محلهٔ خودمان را داشته باشیم.»

*نیک بلیکسکی

«نیک بلیکسکی» خواننده رپ نیز در شهر نیویورک مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. جنازه‌ی این خواننده ۲۱ ساله جلوی یک ساختمان در منطقه «لِفِرت گاردن» که در همسایگی منطقه معروف بروکلین قرار دارد، پیدا شد. او  به بیمارستان «کینگز کانتی» منتقل شد و به فاصله کوتاهی به خاطر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

*اسنوپ داگ

اما موزیسین‌ها تنها مورد سوقصد قرار نگرفته‌اند، آنها گاهی هم مورد اتهام قتل قرار گرفته‌اند. «اسنوپ داگ» که او را یکی از جنجالی‌ترین خوانندگان رپ می‌دانند، سال ۱۹۹۳ در یک پرونده جنایی به همکاری در قتل متهم شد. ماجرا از قتل عضو یکی از گروه‌های رقیب این خواننده آغاز شد و بادیگارد اسنوپ‌داگ مضنون اصلی و متهم به شلیک منجر به مرگ بود. اسنوپ‌داگ هم متهم شده بود که در هنگام جنایت همراه و راننده ماشین بوده است.

البته در نهایت پس از به نتیجه نرسیدن تحقیقات و نبود مدارک کافی اسنوپ‌داگ و بادیگاردش هر دو در دادگاه از اتهام قتل و مشارکت در قتل تبرئه شدند. این خواننده که پیش از به شهرت رسیدن چند باری پایش به زندان باز شده بود، نزدیک به ۳ سال درگیر این پرونده بود.

منبع: موسیقی ما

انتهای پیام/

کد خبر: 1075652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =