پیاده روی اربعین زمینه‌ساز تمدن اسلامی است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: پیاده روی اربعین زمینه تمدن سازی اسلامی و امت سازی است چرا که یک رخداد فراملی و فرامرزی بوده و واقعه اربعین یک جهان مغناطیسی را ایجاد کرده و افراد را از ملیت های مختلف در کنار یکدیگر قرار داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، وحید یامین پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در دومین روز از همایش مجازی اربعین تا ظهور که در واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری برگزار شد گفت: کنگره اربعین اتفاقی بی نظیر و شگفت انگیز در جهان تشیع بوده و الهام بخش و نزدیک به تمدن اسلامی و ظهور است و امسال که از زیارت امام حسین (ع) محروم شده ایم با برگزاری این دست از مراسمات دین خود را ادا می کنیم.

یامین پور عنوان کرد: در این دوران که جنگ ما جنگ معنا ها و ارزش هاست و ابزار این جنگ هم رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند راهپیمایی اربعین به عنوان یکی از مناسک قدرتمند قدیمی که خود را در دنیای امروز به روز کرده ظهور داشته و منظور از مناسک دینی فرم دین است که فرم دین همان حافظ معنای دین بوده و معنای معنوی بر دوش این فرمها حمل و از گذشتگان به آیندگان انتقال داده می شود. همانند عزاداری امام حسین (ع) که از قرن ها پیش تا به امروز به دست ما رسیده است.

عضو هیات علمی واحد تهران شرق تصریح کرد: اربعین به عنوان یک پدیده تاریخی خود را نشان داده و امکانی فراهم شده تا در مقابل جامعه شبکه ای جهانی که اجازه نمی دهد هیچ چیز به رسمیت شناخته شود در حد یک اعجاز نظام و نظم  مقابل را مورد تهاجم قرار دهد و در واقع جان جدیدی به انقلاب اسلامی بخشیده است.

یامین پور گفت: پیاده روی اربعین زمینه تمدن سازی اسلامی و امت سازی است چرا که یک رخداد فراملی و فرامرزی بوده و واقعه اربعین یک جهان مغناطیسی را ایجاد کرده و افراد را از ملیت های مختلف در کنار یکدیگر قرار داده و این نظم و جهت پیدا کردن زمینه های ظهور را فراهم می سازد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی  افزود: اربعین جغرافیا دارد تمدن قلبهاست مبدا آن کوفه و مقصد آن کربلا است زمان مشخص و مخصوصا که باعث ازدحام هیاهو و شور بوده  که خود زمینه ساز ظهور است. اربعین یک مناسک کاملاً مردمی است که حاکمیت در آن نقشی ندارد و بر اساس عواطف و احساسات شکل می گیرد و تفاوت های نژادی قومی در آن رنگ می بازد. یک مناسک کاملاً سیاسی است فاصله گذاری مشخص با گفتمان خشم دارد همراه با شعار دادن علیه دشمن، ادعای جهان وطن گرایانه دارد و خلق قدرت می کند.

 وی تصریح کرد: کارکردهای تمدن سازی اربعین به اشتراک گذاشتن دردها و دغدغه‌های امت‌های اسلامی، کلان نگر بودن،  تحمل نسبت به تفاوت‌های اعضای جامعه اربعینی، شکل دادن واقعی به زندگی در امر اقتصاد و معیشت است و می‌توان گفت شبیه ترین جامعه به جامعه ظهورست.

 یامین پور در پایان افزود: پیاده روی اربعین در کنار ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک قدرت درونی دارد که مبتنی بر تهذیب و تزکیه خلق قلب است که رذایل اخلاقی منفی را از روح پاک می کند و روحیه لطف ایثار خوش قلبی را در افراد به وجود می آورد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1075669

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =