معرفی ظرفیت‌ها و بازارِ کار رشته‌های مدیریت

مدیرگروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اظهار کرد: واحد ارومیه با دارابودن رشته‌های مدیریت در همه مقاطع و گرایش‌ها، سالانه دانشجویان زیادی را جذب می کند.

کامران سرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در ارومیه با بیان اینکه مدیریت فرایندی است شامل برنامه‌ریزی، فرماندهی، هدایت و نظارت بر تلاش‌های اعضای سازمان و استفاده از منابع به‌منظور رسیدن به اهداف سازمان گفت: هدف اصلی آن ارتقاء بهره‌وری و کارایی سازمان است و هر جامعه‌ای برای برطرف کردن مشکلات خود، قبل از هر چیز باید به مسئله آموزش صحیح مدیریت نگاه عمیقی داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر علم مدیریت توسعه چشمگیری پیدا کرده و در بیشتر کشورها جهت پیشرفت کسب‌ وکار  و کنترل مجموعه، پیوسته به دنبال بهره‌گیری از مدیران توانا و باانگیزه هستند.

سرهنگی با تاکید بر اینکه کلمه مدیریت را به خاطر برخی دلایل نمی‌توان به‌آسانی تشریح کرد گفت: وسعت دامنه مدیریت و ماهیت پویای آن است برخی مدیریت را هنر و برخی نیز آن را علم می‌دانند و برخی دیگر ترکیبی از این دو، اما آنچه که بسیار مهم است، نقش و جایگاه مدیریت در جامعه‌ی امروز است.

وی با بیان اینکه واحد ارومیه دارای رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت دولتی، مدیریت امور بانکی، مدیریت کسب وکار، مدیریت بیمه در مقطع کارشناسی و رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه و مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ناپیوسته است تصریح کرد: همچنین رشته های مدیریت کسب وکار (     )، مدیریت دولتی گرایش خط و مشی گذاری عمومی نیز در مقطع کارشناسی ارشد و رشته مدیریت دولتی گرایش خط ومشی گذاری عمومی درمقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه وجود دارند.

عضو هیات علمی گروه مدیریت با بیان اینکه تحصیل در رشته مدیریت بیمه مزایای بسیاری دارد که یکی از این مزیت ها ارتباط مستقیم این رشته با سازمان ها و صنایع مختلف است عنوان کرد: دوره کارشناسی رشته مدیریت بیمه برنامه های مشخصی را برای دستیابی به اهداف این رشته دنبال می‌کند، مهمترین هدف مدیریت بیمه تربیت کادر متخصص و متعهد در زمینه بیمه است تا بتواند با صنعت و سایر بخش اقتصادی و اجتماعی کشور همکاری داشته باشد و خدمات بین را به آنها عرضه کند.

وی تصریح کرد: هدف از مدیریت بیمه علاوه بر رفع نیازهای بیمه ای مردم، ارتقاء سطح علمی مدیریت بیمه و ایجاد امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در زمینه‌های مرتبط با رشته مدیریت بیمه است که این مهم در واحد ارومیه با جدیت دنبال می شود.

سرهنگی ادامه داد: رشته مدیریت امور بانکی از جمله رشته های پرطرفدار و محبوب در میان رشته های موجود، محسوب می شود که انجام تمامی امور مربوط به حسابداری در شعب و مؤسسات وابسته به بانک ها، انتصاب به سمت مدیریت مالی در شرکت های مورد سرمایه گذاری بانک ها، انجام تمامی امور بانکداری شامل سطوح مسئول دوایر در شعب و تا سطوح رؤسای شعب و سرپرستی‌ها بطور تدریجی همراه با کسب تجربه، انجام امور مربوطه در ادارات ستادی بانک ها و نایل شدن به سمت مدیریت بانک ها پس از کسب تجربه و توانایی های کافی از گذرگاه این رشته می گذرد.

وی با معرفی رشته مدیریت بازرگانی تصریح کرد: هدف از این رشته عبارت است از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل که به ارزیابی راه حل های مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه منتج می شود.

سرهنگی افزود: در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه های نوین مدیریت بازرگانی قادر می شوند تا به عنوان محقق به پژوهش پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی به اداره موفقیت آمیز سازمان ها کمک نمایند.

مدیر گروه مدیریت واحد ارومیه در خصوص رشته مدیریت مالی اذعان کرد: هدف از رشته آموزش نیروی انسانی متخصص شرکت های دولتی و خصوصی است که در این دوره دانشجویان با تئوری های نوین مدیریت مالی و کاربرد ان آشنا می شوند.

وی خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی می توانند در حوزه های مختلفی همچون سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی (ارایه روشهای نوین مالی)، تامین مالی و اعتباری و ... و در پست های مرتبط سازمانی ازجمله معاونت مالی (در مفهوم جدید آن) و معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانکها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکتهای سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول بکار شوند این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی است.

سرهنگی با بیان اینکه فارغ التحصیلان رشته مدیریت دولتی افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند تصریح کرد: ضرورت و اهمیت این دوره در آشناسازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص بعنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند، است.

وی در خصوص آینده شغلی این رشته عنوان کرد: فارغ التحصیلان می توانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری، امور کارکنان، تشکیلات و روش ها، تحول اداری، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه ریزی پرسنلی، ارزیابی عملکرد و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و شهرداری ها را عهده دار شوند.

عضو هیات علمی گروه مدیریت واحد ارومیه تصریح کرد: فارغ التحصیلان این رشته همچنین در زمینه‌های تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت می‌باشند، همچنین این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاست‌گذاری‌های بخش دولتی می‌توانند فعالیت کنند.

سرهنگی در خصوص رشته مدیریت کسب و کار عنوان کرد: دانش آموختگان این رشته با توجه به آشنایی با بخش های مختلف یک کسب و کار کوچک از جمله مسایل مالی، بازاریابی، زنجیره تأمین، مدیریت بنگاه و ... از پتانسیل مناسبی برای تأسیس شرکت یا در اختیار گرفتن مدیریت آن برخوردارند.

وی با تشریح رشته مدیریت بازرگانی عنوان کرد: فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما این مهم منوط به کسب مهارتهای ضمن تحصیل و کسب تجربه می باشد و تنها با اخذ مدرک دست یافتنی نیست.

کد خبر: 1075691

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =