"دیوار" برنده کلاه برداری اینترنتی

رئیس پلیس فتای استان کردستان با اشاره به افزایش 14 درصدی وقوع جرائم فضای مجازی عنوان کرد: بیشترین کلاهبرداری اینترنتی مربوط به سایت دیوار و آگاهی‌های دروغین کلاهبرداران بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سرهنگ مهدی دانشپور، امروز(16 مهرماه) در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان اظهار کرد: امروز دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب به دلیل شکست‌های پی در پی خود، در مقابله با کشورمان جنگ نرم‌افزاری و تهاجم فرهنگی را راه‌اندازی کرده‌اند.

وی فضای مجازی را عامل اصلی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای اصلی جنگ نرم‌افزاری علیه کشورمان است چراکه ذهن جوانان ما را نشانه گرفته است.

رئیس پلیس فتای استان کردستان به عملکرد شش ماه پلیس فتای استان کردستان اشاره و بیان کرد: از ابتدای سال جاری 28 درصد جرائم فضای مجازی را جرائم اخلاقی، 57 درصد جرائم مالی و 15 درصد را سایر جرائم تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش 14 درصدی وقوع جرائم فضای مجازی عنوان کرد: در مدت یاد شده پلیس فتای استان کردستان موفق به کشف 93 درصد از جرائم فضای مجازی شده است.

سرهنگ دانشپور اعلام کرد: در شش ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل در کشف جرائم 19 درصد افزایش کشف و در بحث دستگیری مجرمان فضای مجازی 10 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی از کاهش 40 درصدی جرائم مالی و برداشت‌های بانکی با راه‌اندازی رمز پویا خبر داد و افزود: بیشترین کلاهبرداری اینترنتی مربوط به سایت دیوار و آگاهی‌های دروغین کلاهبرداران بوده است.

رئیس پلیس فتای استان کردستان با تأکید بر اینکه باید سطح معلومات مردم در زمینه فضای مجازی را افزایش دهیم، تصریح کرد: سه عامل سطح سواد رسانه‌ای، اعتماد بیجا و سهل انگاری از عوامل اصلی جرائم سایبری هستند.

وی تأکید کرد: در این راستا باید سطح معلومات، دانش وآگاهی مردم در زمینه قابلیت‌های اینترنتی و سواد رسانه‌ای مردم را افزایش دهیم تا کمتر شاهد معضلات اجتماعی باشیم.

سرهنگ دانشپور اعتماد بیجا را یکی از دلایل اصلی جرائم فضای مجازی ذکر کرد و گفت: امروز کاربران فضای مجازی اعتماد بیجایی به این شهر شیشه‌ای دارند و کاربران باید بدانند که هویت‌های مجهول و تباهی به ویژه در بحث دوست‌های اینترنتی و معضلات اخلاقی وجود دارد که از چشم‌ها آن‌ها پنهان مانده است.

وی اذعان کرد: خانواده‌ها باید همانگونه که به فکر یک غذای سالم برای فرزندانشان هستند، باید به فکر غذای روح و روان فرزندان خود باشند تا به راحتی اجازه ندهند که افرادی در فضای سایبری از آنان سوء استفاده کنند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان سهل انگاری کاربران فضای مجازی را یکی دیگر از دلایل رشد جرائم فضای مجازی دانست و افزود: تعدادی از کاربران فضای مجازی با وجود آگاهی و دانش در مورد معضلات فضای مجازی باز هم با یک سهل‌انگاری ساده گرفتار مشکلات این فضای سایبری خواهند شد.

وی با اشاره به هشدارهای پلیس فتای استان کردستان خاطرنشان کرد: مردم در زمان خرید و فروش در سایت دیوار ابتدا هشدارهای پلیسی را در نظر گرفته و با اطلاعات کافی در این زمینه اقدام کنند و تا زمان رؤیت کالا پولی را به حساب کسی واریز نکنند و جذب تخفیفات واهی تبلیغات فضای مجازی نشوند.

سرهنگ دانشپور یکی از مشکلات رمز پویا را وجود خلاء در هنگام ورود رمز دوم دانست و یادآور شد: کاربران فضای مجازی سعی کنند رمز پویای خود را در 10 ثانیه پایانی فرصت ارسال رمز وارد کنند تا خلاء برای سوء استفاده کاربران ایجاد نشود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1075725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =