به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با موضوع «معلم و نظام آموزشی» در پاسخ به اعتراض برخی معلمان مبنی بر این که «ابلاغیه معلمان ماده 28 که امسال اولین سال تدریس آنهاست از اول مهر 99 تاریخ خورده اما سال تحصیلی جدید به دستور وزیر آموزش و پرورش از 15 شهریور شروع شده و در این مدت 15 روز نه بیمه و نه حقوق دارند»، گفت: امسال سال تحصیلی با حکم ستاد ملی کرونا 15 شهریور شروع شده و نه با دستور وزیر آموزش و پرورش اما این حکم برای همه لازم الاجراست. همچنین معلمانی که 15 روز زودتر کار را شروع کردند قطعا در ادامه کار ساعت اضافه کارشان جبران و محاسبه خواهد شد.
وی با بیان این که بر اساس مجوزهای استخدامی که از طرف سازمان اداری و استخدامی صادر شده، شروع خدمت این افراد ابتدای نیمه دوم سال است، گفت: اگرچه شروع سال تحصیلی با شروع نیمه سال تقارن پیدا کرده است ولی بحث این است که بر اساس حکمی که به آموزش و پرورش ابلاغ شده، مجوز اول مهر 99 است.
الهیار ترکمن در واکنش به جمله احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر لزوم تدوین یک نظام برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش و نظام جامع مدیریت انسانی، گفت: کاملا حرف درستی است که هر نظام آموزشی برای اینکه بتواند به تمام جمعیت لازمالتعلیمش خدمترسانی کند باید نیروهای آموزشی خود را روی یک نظام جامع و الگوی مشخص، ساماندهی، مدیریت، توزیع و بهکارگیری کند؛ آیا آموزش و پرورش با مداخلات بیرونی که در حال حاضر انجام میگیرد، اجازه دارد که چنین نظامی را برنامهریزی کند؟ و اگر اجرا کند آیا وزیرش تهدید به استیضاح نمیشود؟
وی بیان کرد: نمونه بارز این مداخلات، اصلاح یازده گانه یک قانون است که در سال ۱۳۸۸ توسط مجلس به عنوان طرح، تبدیل به قانون شد و قرار بود حدود ۶۰ هزار نفر جذب آموزش و پرورش شوند که ۱۱ بار اصلاح شد و حدود ۱۹۷ هزار نفر از طریق آن وارد آموزش و پرورش شدند و هنوز هم ادامه دارد و در ادبیات نیروی انسانی آموزش و پرورش، کلمهای به نام «جامانده» را باب کرده است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ناگزیر هستیم در مناطقی از نیروهای پاره وقت استفاده کنیم و برای استفاده از نیروهای خرید خدمات قانون داریم، گفت: این قانون، ماده ۴۱ قانون الحاق ۲ است که مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان تأیید کرده است و این به معنای دور زدن قانون نیست.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در این سالها در مقابل شرایط خروج ناشی از بازنشستگی نیرو است و اگر در جاهایی از همین نیروهای پارهوقت استفاده نشود، قطعا نمیتوان خدمترسانی کاملی به نیروها داشت و کاش مجلس به جای ۱۱ بار اصلاح قانون، دولت را مکلف میکرد که شرایط کاری را استاندارد کند.
الهیار ترکمن در واکنش به این جمله که معلمان در تصمیمگیریهای آموزش و پرورش شرکت ندارند، گفت: ۵۰ هزار نفر از معلمان در کادر اداری هستند و تصمیمسازی و تصمیمگیری میکنند؛ چه کسی گفته است که ما معلم را مشارکت نمیدهیم؟
وی خطاب به میرزاده نماینده سابق مجلس و مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان، اظهار کرد: آقای میرزاده شما در آخرین روزهای مجلس خودتان، استفساریه دادید و دولت را موظف کردید مربیان پیشدبستانی که با پول مدیر و اولیا فقط یکسال کار کرده بودند، پیمانی کند؛ در یک، استان حداقل هزار نفر این شرایط را داشتند. می گویید ما قانون را دور میزنیم بعد خود شما در رأس دور زدن قانون بودید.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: تدوین برنامه هفتم توسعه در پیش است و برای سند چشمانداز کشور بعد از ۱۴۰۴ از الان باید فکر شود. اگر بخواهیم صحبتهای معلم پسند کنیم، هیچ عایدی برای معلم ندارد بلکه میخواهیم وارد یک نظام کاملا عملی شویم که جایگاه و منزلت معلمان را در آینده تعیین کند؛ دولت و مجلس در کنار هم باید بر اساس رهیافتی که مقام معظم رهبری در صحبتهای ۱۱ شهریور داشتند برای بهبود شرایط آموزش و پرورش تلاش کنند.
وی به کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: در پنج سال گذشته حدود ۱۴۰ هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته شدند؛ البته تلاش میکنیم که با استفاده از سازوکارهای قانونی، بازنشستگی را به تأخیر بیندازیم ولی اگر بخواهند سر موعد بازنشسته شوند، حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر هم بازنشسته میشوند و ما بر این اساس از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به اضطرار استفاده کردیم.
الهیار ترکمن با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش که کار خود را دقیق و بدون نقص نمیداند اما باید از عملکرد خود دفاع کند، افزود: میگوییم باید مقدورات و نیازها را در نظر بگیریم و با توجه به نیاز جامعه مخاطب که دانشآموزان ما هستند، وظیفه اصلی آموزش و پرورش که در دسترس کردن آموزش برای همه اقشار کشور در اقصی نقاط است، فراهم کنیم.
وی درباره وضعیت جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گفت: اینکه میگویند در این دولت ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کاهش پیدا کرده است، باید بگویم در سه سال کاهش پیدا کرد و علتش هم این بود که دانشگاه فرهنگیان از لحاظ شرایط چه خوابگاه و چه نیروی انسانی مسائل و مشکلاتی داشت که دولت تصمیم گرفت کمی به دانشگاه فرصت دهد؛ چون وقتی یک دانشجو وارد دانشگاه شود، انجام کارهای اصلاحی سختتر میشود. پس قرار شد یک تنفسی به دانشگاه فرهنگیان بدهند و بعد می بینید که در دادن مجوز سیر صعودی داشتیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال ۲۰ هزار نفر در دوره ۴ ساله دانشجومعلم، ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر در ماده ۲۸ و حدود ۵ هزار مجوز استفاده نشده سال قبل داشتیم یعنی ۵۲ هزار نفر در دفترچه کنکور و دفترچه استخدامی آموزش و پرورش جذب کردیم؛ طبق قانون اساسی کشور، سازمان اداری و استخدامی وظیفه برنامه و بودجه و نیروی انسانی را به عهده دارد که نیازهای میان مدت و کوتاه مدت خودمان را بررسی و ارائه کردیم و با توجه به رشته، منطقه و جنسیت که لازم داریم به این عدد رسیدیم.
وی تصریح کرد: اکنون حداقل در پنج سال گذشته منحنی جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بالاست و بنا داریم از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نیرو بگیریم و اعتقاد دارم در جایی که آموزش و پرورش قانون دارد از قانون مصوب، ابلاغی و رسمی استفاده میکند و اصلا معنایش دور زدن قانون نیست؛ اگر اشکالی در قانون است باید اصلاح شود و اگر هم نیست که آموزش و پرورش دارد از اختیارات خود استفاده میکند.
الهیار ترکمن با بیان اینکه تمام تلاش آموزش و پرورش حل مسائل با استفاده از سازوکارهای قانونی است، گفت: در آموزش و پرورش مسائل پیچیدهای داریم و در حوزه منابع انسانی راهحلهای خاص میخواهد و با صحبتهای دفعتی به هیچ جا نمیرسیم.
وی افزود: سال ۹۹، سهم آموزش و پرورش در لایحه دولت از بودجه عمومی حدود ۱۳.۷ درصد بود اما وقتی قانون تصویب شد به ۱۲.۶ درصد رسید. در کمیسیون آموزش و تحقیقات، پیشنهادی رفت که درآمد اختصاصی دانشگاهها و سازمان فنی و حرفهای از مشمول قانون کسر سه درصد قانون متوازن مستثنی شدند اما آموزش و پرورش را مستثنی نکردند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: مسائل پیچیده و مزمن شده است اما راهحلهای مقطعی و موقتی به جایی نمیرسد و ما راهحلهای خاص مبتنی بر مطالعه، پژوهش و یافتههای علمی میخواهیم. آماده همکاری خدمت مجلس هستیم و آمادگی داریم که گزارشهایمان را به مرکز پژوهشهای مجلس بدهیم و شرایطی را برای تصمیمسازی فراهم کنیم تا بتوانیم مسائل را حل کنیم.
وی درباره لایحه رتبهبندی فرهنگیان هم گفت: لایحه رتبهبندی در حال تدوین است و در معاونت علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه دنبال میکنیم و در این هفته پیش رو با سازمان اداری و استخدامی جلسه داریم و به زودی لایحه رتبهبندی تقدیم مجلس می شود اما با شرایط و شروط خودمان و مبانی نظر خودش و همچنین نفوذی که در کارکرد بر ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دارد؛ در این راستا، یک بعد آن، بعد مالی هست اما ابعاد دیگر هم دارد
انتهای پیام/
نظر شما