انگلیس دومین صادر کننده تسلیحات جهان، سعودی‌ها بزرگترین خریدار

گزارش جدید دولت انگلیس نشان می‌دهد این کشور از لحاظ صادرات تسلیحات در جهان طی یک دهه گذشته رتبه دوم را دارد و مهم‌ترین خریدار این تسلیحات غرب آسیا و به ویژه عربستان سعودی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، ظرف یک دهه گذشته، انگلیس دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان بوده و بیش از نیمی از این سفارش‌ها از سوی کشورهای غرب آسیا صورت گرفته‌ است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، گزارش دولت انگلیس نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۹ شرکت‌های تسلیحاتی این کشور ۱۱ میلیارد پوند صادرات تسلیحات داشته‌اند که به‌تنهایی ۱۶ درصد از کل صادرات تسلیحات جهان را شامل می‌شود.

علاوه بر این انگلیس در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱۴ میلیارد پوند صادرات تسلیحاتی به کشورهای مختلف داشته که از سال ۱۹۸۳ بی سابقه به شمار می‌رود.

ارزش کل صادرات تسلیحاتی این کشور از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به ۸۶ میلیارد پوند می‌رسد که ۶۰ درصد از آن به کشورهای غرب آسیا اختصاص داشته است. عربستان سعودی در این بین بزرگترین خریدار این تسلیحات به شمار می‌رود.

بیشترین تسلیحات فروخته شده توسط انگلیسی‌ها در این بازه زمانی، که معادل ۸۸ درصد از کل صادرات تسلیحاتی این کشور است، در حوزه هوا و فضا بوده و انواع رادار، موشک و هواپیما را شامل می‌شود. بزرگ‌ترین خریداران این تسلیحات عربستان سعودی، ترکیه، عمان، آمریکا و قطر هستند.

«اندرو اسمیت» سخنگوی «کمپین علیه فروش سلاح» می‌گوید: «فروشندگان این سلاح‌ها خوشحال خواهند بود اما این آمار و ارقام باید مایه شرم باشد. بوریس جانسون و همکارانش همواره از "بریتانیای جهانی" و اهمیت حقوق بشر و دموکراسی حرف می زنند اما از سرکوب‌ها در سرتاسر جهان حمایت می‌کنند».

وی افزود: «این‌ها فقط اعدادی بر روی کاغذ نیستند بلکه برای مردمی در اقصی‌نقاط جهان ممکن است مسئله مرگ و زندگی باشد. سلاح‌های ساخت انگلیس نقش ویرانگری در بمباران یمنی‌ها توسط سعودی‌ها داشته و به تشدید بحران حقوق بشری در جهان کمک کرده است».

اسمیت در ادامه گفت: «هرکجا که درگیری باشد، شرکت‌های تسلیحاتی سعی می‌کنند از آن سود ببرند. این منفعت‌طلبی فقط جنگ به همراه دارد و به طور فعالانه آن را افروخته‌تر می‌کند. این سلاح‌هایی که امروز به فروش می‌رسند ممکن است تا سال‌های متمادی بعد از این برای نقض [حقوق بشر] و خشونت مورد استفاده قرار گیرند».

حجم بالای صادرات تسلیحات به سعودی‌ها در حالی رقم خورده است که ماه ژوئن سال گذشته، دادگاهی در انگلیس فروش سلاح به این کشور را ممنوع کرد. با این حال ژوئن سال جاری میلادی این صادرات از سر گرفته شد و «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در تماس با همتای سعودی خود از اشتیاق کشور برای فروش سلاح به قاتلان غیرنظامیان یمنی خبر داد.

والاس در توجیه این فروش تسلیحات گفته کشورش از عربستان سعودی در برابر حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) محافظت می‌کند. او در مصاحبه با شبکه خبری «العربیه»، ادعاهای بی‌اساس علیه ایران را تکرار کرده و گفت تهران از طریق حوثی‌ها در یمن و حزب‌الله در لبنان از تروریسم حمایت می‌کند.

پیشتر نیز روزنامه ایندیپندنت نوشته بود، دولت انگلیس به بیش از ده کشور ناقض حقوق بشر از جمله عربستان سعودی، ابزار و تجهیزات جاسوسی و شنود می‌فروشد و  بر خلاف قوانین موجود در انگلیس درخصوص عدم فروش کالاها و تجهیزات امنیتی به کشورهایی که ممکن است از آن‌ها برای سرکوب داخلی استفاده کنند، وزرای دولت این کشور قراردادهایی در این زمینه منعقد کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =