ضرر تغییرات آب وهوایی برای تولید انرژی خورشیدی

تغییر آب و هوا می تواند به معنای روزهای آفتابی کمتری برای مناطق گرم دارای انرژی خورشیدی باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در حالی که انرژی خورشیدی شکل اصلی انرژی های تجدیدپذیر است، تحقیقات جدید نشان می دهد که تغییرات در آب و هوای منطقه ای ناشی از گرم شدن کره زمین می تواند مناطقی که در حال حاضر برای تولید انرژی خورشیدی ایده آل تلقی می شوند را در آینده منفعل کند.

محققان مستقر در پرینستون اخیراً تحقیقی را برای ارزیابی قابلیت اطمینان روزانه انرژی خورشیدی تحت تغییرات آب و هوایی را در مجله Nature Communications منتشر کردند. این تیم با استفاده از داده های ماهواره ای و مدل های اقلیمی نحوه تأثیر نور خورشید بر زمین را بررسی کردند؛ زیرا دمای گرمتر کره زمین باعث تغییر پویایی و سازگاری جو زمین می شود.

مطالعه آنها نشان داد که درجه حرارتهای بالاتر سطح و در نتیجه افزایش مقدار رطوبت، ذرات معلق در هوا و ذرات در جو ممکن است منجر به کاهش کلی تابش خورشید و افزایش تعداد روزهای ابری شود. محققان دریافتند مناطق گرم و خشک مانند خاورمیانه و جنوب غربی آمریکا که از بالاترین تولیدکنندگان انرژی خورشیدی محسوب می شوند بیشتر در معرض نوسانات نور خورشید هستند.

یکی از محققین این تحقیق گفت: نتایج ما می تواند در طراحی نیروگاه های خورشیدی بهتر و بهینه سازی ذخیره سازی کمک کند و در عین حال از گسترش ظرفیت انرژی خورشیدی در مناطقی که وقفه نور خورشید در شرایط آب و هوایی آینده ممکن است برای اطمینان از خورشید بسیار زیاد باشد؛ جلوگیری می کند.

جون یین، محقق دانشگاه علوم و فناوری اطلاعات نانجینگ که روی این مقاله کار می کرد؛ به عنوان یک همکار تحقیقاتی گفت: تحقیقات موجود در مورد چگونگی تأمین انرژی خورشید در آینده نامنظم و عمدتا روی سطح متوسط ‌نور خورشید متمرکز شده است. مدلهای اقلیمی اثر خنک کننده چرخه ابر روزانه را دست کم می گیرند.

یافته های محققان براساس محاسبات احتمالی مشابه آنچه برای تعیین خطر سیل یا خشکسالی استفاده می شود، بود. مسئله خشک شدن خاک وجود دارد که ممکن است از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. با افزایش دما و تلاطم جوی در مناطق خشک مانند خاورمیانه، خاکهای خشک به طور بالقوه منجر به مقادیر بیشتری از گرد و غبار و ذرات معلق در هوا می شوند که باعث کاهش تابش خورشید می شود.

یین گفت: ما امیدواریم که سیاستگذاران و افراد در صنعت انرژی بتوانند از این اطلاعات برای طراحی و مدیریت موثرتر تأسیسات فتوولتائیک استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =