مشکل اقتصاد ازعدم الحاق بهFATFنیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه می‌گویند عدم الحاق به FATF موجب برو مشکلات اقتصادی شده، سخن بیهوده‌ای است زیرا عدم همکاری بانک‌های خارجی با ایران ناشی از تحریم‌های آمریکا است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  درباره گفته‌های اخیر رئیس‌جمهور پیرامون جنگ اقتصادی، تحریم و ارتباط شرایط اقتصادی فعلی با عدم تصویب FATF اظهار داشت: واقعیت این است که تحریم‌ها طی سال‌های اخیر بر اقتصاد ایران بیشتر تأثیر گذار بوده است. از آغاز انقلاب اسلامی، ایران دچار تحریم‌های اقتصادی است و این تحریم‌ها در سال‌های اخیر تشدید هم شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اما با مطالعاتی که قبلاً در اتاق بازرگانی صورت گرفته بود، حکایت از این داشت که سهم تحریم‌ها در اقتصاد ایران حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است و حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد اقتصاد ایران ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و مربوط به مدیریت اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: در اینکه تحریم‌ها تأثیرگذار بوده تردیدی نداریم و طبعاً تحریم کنندگان را نفرین می‌کنیم اما ضعف اقتصادی دولت هم قابل انکار نیست. وقتی ۸۰ درصد ظرفیت اقتصاد ایران داخل کشور و ۲۰ درصد اقتصاد ایران مربوط به روابط خارجی و بین‌المللی است، نمی‌توان عمده مشکلات را به تحریم ربط داد.

مصباحی مقدم تصریح کرد: می‌گوئیم در تولید و کشاورزی امکان رشد و پیشرفت تولید وجود دارد و در تولید مواد معدنی از خام فروشی خودداری کنید و تا می‌توانید زنجیره تولید را دنبال کنید تا به محصولات نهایی برسد، می‌گوئیم روی صادرات انرژی تکیه کنید که می‌تواند درآمد خوبی نصیب کشور کند، می‌گوئیم موانع تولید تولیدکنندگان را برطرف کنید و کارخانجاتی که خوابیده‌اند را راه اندازی کنید، می‌گوئیم مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کنید و بودجه دولت را متکی بر مالیات‌ها کنید نه متکی به بودجه تا کسری بودجه به وجود نیاید و لازم نباشد کسری بودجه را از طریق تزریق نقدینگی برطرف کنید. اینها دیگر به تحریم‌ها ربطی ندارد بلکه به مدیریت اقتصادی کشور بر می‌گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: کارخانجاتی که زیر ظرفیت کار می‌کنند نیازمند تزریق نقدینگی هستند و برای اینکه نقدینگی سراغ این کارخانجات بیاید و تولید را در آنها مورد حمایت قرار دهد و اشتغال را افزایش دهد، به سمت بازار ارز، سکه و دلالی می‌روند. زمانی که آقای روحانی دولت را تحویل گرفتند نقدینگی ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و اکنون ۲,۸۰۰ هزار میلیارد تومان است، این نقدینگی مانند سیل است و تخریب می‌کند. نباید اجازه دهند این نقدینگی تولید شود باید آن را به سمت تولید هدایت کنند و اجازه ندهند وارد بازار واسطه‌گری و دلالی شود.

وی افزود: بنابراین اینگونه مسائل که حاصل ضعف مدیریت داخلی اقتصاد است و مردم از آن رنج می‌برند و نتیجه‌اش این می‌شود که توزیع درآمد در کشور ما بسیار نابرابر باشد و دو، سه دهک بسیار ثروتمند شکل بگیرد و دهک‌های فقیر افزایش پیدا کند، به طور عمده ربطی به تحریم‌های بیگانه ندارد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه ما باید قبول کنیم برجام به گونه‌ای تدوین شد که امکان خروج آمریکا در آن فراهم بود، گفت: اگر برجام به گونه‌ای تدوین می‌شد که این امکان برای آمریکا و تخلف دولت‌های اروپایی در آن فراهم نبود، مساله حتماً متفاوت می‌شد. به علاوه در این شرایط هم می‌توان مشکلات اقتصادی کشور را در حدی که در ظرفیت‌های داخلی قابل حل است، برطرف کرد. ما معتقدیم دولت باید مدیریت خود را به سمت حمایت از تولید و جهش تولید ببرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود تصویب نشدن FATF موجب این مسائل شده است سخن بیهوده‌ای است زیرا همه فشارهایی که موجب عدم همکاری شرکت‌ها و بانک‌های خارجی با ایران شده است ناشی از تحریم‌های آمریکا است و ربطی به FATF ندارد. ۳۹ بند از توصیه‌های FATF در ایران تصویب شد و ۲ بند آن ماند و مجمع تشخیص نسبت به آنها همراهی نکرد به این دلیل که اگر قبول می‌کرد همین مقدار صادرات و وارداتی که ایران در سال گذشته داشت هم انجام نمی‌شد زیرا اگر دشمن راه‌های دور زدن تحریم‌ها را می‌توانست به خوبی به دست بیاورد اجازه این را نمی‌داد.

وی در پایان اظهار کرد: الحاق ما به FATF باعث می‌شد آمریکا به تمام اطلاعات ما از این طریق دسترسی پیدا کند. پس نپیوستن ما به FATF هیچ گونه مشکل جدیدی را برای اقتصاد ما پدید نیاورد.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1075801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =